Filmvisning 20. april: Er Oslofjorden på randen av økologisk kollaps?

Av Tonje Lindrup Robertsen

Med kamera på fiskebåten: filmfotografer er med NMBU-professorene ut på Oslofjorden når de skal ta prøver av fisk og vann. Foto: Birger Sætre, Trollskog

Velkommen til visning av NMBU-filmen: Livet vi ikke ser: Er Oslofjorden på randen av økologisk kollaps?

Når: Onsdag 20. april 2022 kl 09.00 – 11.00 (åpne dører og kaffe fra 08.30)

Hvor: Vitenparken, Campus Ås (Fredrik A. Dahls Vei 8, 1433 Ås)

Arrangementet er gratis.

Klikk her for påmelding

Arrangementet vil også bli streamet (krever ikke påmelding å følge det digitalt).

Lenke for streaming: https://oslofjorden.vitenparken.no

Om filmen

Livet i Oslofjorden har opplevd en dramatisk endring de siste årene. Torsken forsvinner, korallene dør og vi ser økt algeoppblomstring, tilslamming og døde soner med livløst vann. Klokken tikker for Oslofjorden, og forskere slår alarm.

Næringskjedene i havet er veldig sårbare. Hvis nøkkelorganismer forsvinner, kan hele økosystemer kollapse. Og hvis nøkkelorganismene er mikroskopiske, kan det være at vi ikke oppdager det før det er for sent.

I denne filmen tar NMBU-forskerne Knut Rudi og Thrond Oddvar Haugen, sammen med masterstudent i bioteknologi, Astrid Randem Lunde, oss med inn i forskningen på hva som driver fiskedøden i Oslofjorden.

Kan problemene i fjorden være resultatet av en langvarig prosess som vil bli vanskelig å reversere? Er det mulig å få et svar på hvor det gikk galt, og kan vi i felleskap finne løsninger som kan redde fjorden før det er for sent?

Filmen er laget av Trollskog for NMBU.

08.30 – 09.00

Dørene åpnes - kaffe, te, frukt og bakverk

09.00 – 09.30

Introduksjon til filmen

Konferansier – Sigrid Gåseidnes, dekan ved fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap

Velkommen ved NMBUs viserektor for bærekraft, Astrid Tonette Sinnes

Introduksjon til filmen ved professor Knut Rudi

09.30 – 09.50

Filmvisning: Livet vi ikke ser: Er Oslofjorden på randen av økologisk kollaps?

09.50 – 11.00

Et panel med medvirkende fra filmen svarer på spørsmål fra salen:

Knut Rudi, professor ved fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap

Thrond Oddvar Haugen, professor ved fakultet for miljøvitenskap og naturforvaltning

Astrid Randem Lunde, masterstudent i bioteknologi

NMBU-professorene Thrond Oddvar Haugen og Knut Rudi ute med fiskebåt i Oslofjorden for å undersøke torsk og mikroorganismer. Foto: Birger Sætre, Trollskog

Når: Onsdag 20. april 2022 kl 09.00 – 11.00 (åpne dører og kaffe fra 08.30)

Hvor: Vitenparken, Campus Ås (Fredrik A. Dahls Vei 8, 1433 Ås)

Les debattinnlegg av professor Knut Rudi i Aftenposten torsdag 7. april: Dør Oslofjorden av vitaminmangel?