Studenter søkes til forskningsprosjekt om opplevd metthet

Av Tonje Lindrup Robertsen

Studenter søkes til forskningsprosjekt om kosthold og helse
Studenter søkes til forskningsprosjekt om kosthold og helse Foto: Shutterstock

Er du student, mellom 20 og 30 år, og har lyst til å være med i et forskningsprosjekt som skal teste grad av opplevd metthet?

Vi søker deltakere til et prosjekt som skal studere forandring i metthet etter inntak av ost eller frokostpølser.

De vi ser etter er:

• friske personer
  • begge kjønn
  • BMI <30

Vinn en iPad/iPhone!

Som deltaker i studien får du et gavekort på matbutikk på 500 kroner og blir med i trekningen av en iPad/ iPhone.

Tid og sted

Totalt vil studien gå over én måned, men som enkeltdeltaker er det kun to halve dager fra frokost til og med lunsj. Mellom hver testdiett er det en pause på fire uker, hvor du spiser ditt vanlige kosthold.

Testdagene foregår i Samfunnet på dagtid. Der tas det fastende blodprøver, og det blir også målt vekt, høyde, midjemål, blodtrykk og puls.

Du kan selv velge oppstartsdato mellom 19. oktober og 29. oktober 2021.

Interessert i å delta?

Ta kontakt med Milena Monfort-Pires eller Bjørg Egelandsdal.

Om forskningsprosjektet

• Undersøkelsen er en del av et forskningsprosjekt som heter LipidInflammaGenes
  • Prosjektet ser på effekten av frokostpølser og ost på metthetshormoner og blodlipider.
  • Det er et samarbeid mellom NMBU (to fakultet; BIOVIT og KBM), NTNU (Medisinsk fakultet), UiO (Kjemisk institutt), TNO (Nederland), OWL Metabolomics (Spain).
  • Prosjektet støttes økonomisk av både kjøtt- og meieribedrifter.