Familias - statistikk som finner forsvunnede barn

Hørte du NRK Ekko - om barna som ble stjålet av militærjuntaen i Argentina på slutten av 70-tallet og gjenfunnet av slekningene sine etter mange tiår? NMBU-forskere har vært tungt inne i utviklingen av dataprogrammet som gjør det mulig å identifisere familie gjennom fjerne slekningers DNA.

Her kan du lese NRKs historie om hvordan Thore Egeland (KBM), Daniel Kling (tidl. KBM, nå FHI) og Magnus Dehli Vigeland (OUS) løste gåten med barnebarnet som ble stjålet i Argentina for over 40 år siden. Ved hjelp av riktig algoritme og programmet Familias fikk endelig bestemor Blanca svar på hvor hennes barnebarn hadde blitt av.

I 1995 startet Thore Egeland arbeidet som skulle munne ut i programmet Familias. Det gratis programmet er tidligere blitt brukt for å identifisere levninger blant annet i Sør-Amerika, på Kypros, i Spania og i identifikasjonsarbeidet etter 22. juli.