- Utdanningen har gitt meg en solid plattform

- Jeg bygger på utdannelsen og erfaringene mine hver dag og mener NMBU har gitt meg et sterkt grunnlag for denne jobben, sier Anders Hilsen som fikk jobb i PwC etter siviløkonomstudiet.

Anders fullførte masterprogrammet i økonomi og administrasjon, med hovedprofil i Økonomistyring og støtteprofil i Strategi og ledelse, våren 2013. I høst startet han som Associate i revisjons- og rådgivingsfirmaet PwC.

Firmaet han har fått jobb i er et attraktivt arbeidssted for økonomistudenter. I følge en undersøkelse fra Universum i 2013, kommer PwC høyt på listen over hvor økonomistudenter vil jobbe.

Ble kjent med PwC i studietiden
Anders kjente godt til PwC før han startet å jobbe der. Han deltok på et studentprosjektet "36 seats" i regi av PWC da han gikk på masterprogrammet. Han forteller at PwC har flere slike aktiviteter for studenter.

- PwC har mange fordeler studenter kan dra nytte av, og det er bare å gå inn på hjemmesidene deres og søke på alt fra case-konkurranser med internasjonale studenter til internship og stipend for å skrive masteroppgaven.

Anders Hilsen. Foto: PwC Anders Hilsen. Foto: PwC Photo:

- Hva gjør du i din jobb?
- Jeg er ansatt innen revisjon og er nesten daglig med ut på klientoppdrag – på interims revisjon og årsoppgjør. I tillegg har PwC mange rådgivningsoppdrag både for det offentlige og privat næringsliv hvor jeg etter hvert vil få være mer med og utvide kunnskapene mine. Det er spesielt i rådgivningsdelen jeg vil få bruk for masterretningen min etter hvert, men også innen revisjon dukker det opp problemstillinger der det analytiske grunnlaget jeg har, hjelper meg å forstå bedriften raskt.

- Husk at man trenger ikke regnskap og revisjon for å jobbe med det. PwC stiller med opplæring fra første dag og det anbefales alle å søke på stillingene de utlyser. Har du først kommet innenfor dørene, er mulighetene nærmest uendelige. Har du ikke vært på utveksling mens du har studert, er dette også noe man kan gjøre i PwC.

- Hvor relevant var utdannelsen hos oss?
- PwC er et firma som ansetter mennesker innen alle typer økonomiske retninger, i tillegg til advokater. Desto mer differensiert erfaring, desto bedre. Alt jeg har lært på NMBU i tillegg til studentverv jeg har hatt, har vært det som har skapt en god plattform for min ansettelse. Innen rådgivning vil jeg garantert få bruk for alt jeg har lært, og jeg kan bruke dette til å fortsette å utvide kunnskapene og erfaringene mine.

- Hvorfor valgte du å studere ved NMBU?
- For meg var NMBU viktig å velge, da de ikke bare har et sterkt renommé, men også en miljøprofil og faglig diversifisering mange andre universiteter og høgskoler ikke har. NMBU har mye god studentkultur og et samhold uten like. NMBU har lært meg mye om å tenke over helheten av det man gjør. Miljømessige og sosiale aspekter av ens handlinger er vel så viktig som å tjene penger.

- Hvilke råd har du til kommende studenter?
- Studentforeninger er en god erfaring å ha på CVen i tillegg til at det bygger karakter og ansvarsfølelse. Ikke vær redd for å prøve og feile. Det er ikke alltid slik at man ender der man tror eller ønsker, men det finner man ikke ut før man prøver. Å skape veien kan være like morsomt som å komme frem. Men selvfølgelig, man skal ha tid til festing og fritid i tillegg.

- Bli kjent med mennesker og utvid kontaktnettet ditt. Om du ikke bruker det aktivt for å lande den perfekte trainee-stillingen du har ønsket, så ender du garantert i en posisjon senere i livet hvor kontaktnettet ditt kan gi deg fordeler. Utveksling er også noe alle burde få med seg.

- Erfaringer med NMBU?
- NMBU er en særdeles god skole og en periode i livet jeg aldri kommer til å glemme. Personalet er hyggelig og studentene likeså.