Kronikk i DN: Postnummer trumfar karakterar

Av Andreas Økland

Barn som gjør forsøk
Barn som gjør forsøkFoto: Syda productions/Shutterstock

Fylkespolitikarane fjernar ungdomanes fridom til å sjølv velge vidaregåande skule, skriver Annette Alstadsæter.

I ein kronikk i Dagens Næringsliv 10. september skriver professor Annette Alstadsæter om trenden med å vrake karakterbaserte opptak til fordel for nærskoleprinsippet i videregående skole.

I kronikken peker Alstadsæter på hvordan nærskoleprinsippet innebærer en stor innskrenking av elevenes valfrihet, uten å nødvendigvis løse de underliggende problemene. De uheldige sidene ved karakterbasert opptak er ingen grunn til å bevisst falle i motsatt grøft, skriver Alstadsæter.

I 2019 hadde bare fire fylker nærskoleprinsippet som opptaksmetode. Nå har de nye storfylkene Agder, Trøndelag og Innlandet nærskoleprinsippet som opptaksmetode. Vestfold og Telemark har en mellomløsing som gir ekstrapoeng til elevene på nærskolen. Og fylkesrådet i Viken har foreslått at fylket skal følge etter Agder, Trøndelag og Innlandet og innføre nærskoleprinsippet.

Les hele kronikken her.

Abonner på nyheter fra Skatteforsk ved å melde deg på her.