Om skatteunndragelse og kjønnsforskjeller på IIPF Congress

IIPF Conference
IIPF ConferenceFoto: Skjermdump

Skatteforsk-stipendiat Julie Brun Bjørkheim presenterte sin forskning om temaet på International Institute of Public Finance Congress.

Hvem unndrar skatt? I working paperet Gender differences in tax evasion – Evidence from Norwegian microdata brukes registerdata for å analysere skatteunndragelse blant selvstendige næringsdrivende i Norge for å beregne kjønnsforskjeller ved underrapportering av inntekt.

Data på utgifter til veldedige donasjoner brukes for å utlede reell inntekt, og skatteunndragelsen beregnes som differansen mellom beregnet inntekt og faktisk skatterapportert inntekt.

I paperet finner forskerne at i snitt underrapporterer selvstendige næringsdrivende 13 % av inntekten. Det er først og fremst par og kvinner som unndrar skatt. Sistnevnte kan skyldes at beregningen ikke bare viser skatteunndragelse på inntekt, men også gir uttrykk for preferanser for veldedige donasjoner mellom selvstendige næringsdrivende og andre i arbeidslivet.

Artikkelen Gender differences in tax evasion – Evidence from Norwegian microdata er skrevet av Julie Brun Bjørkheim (NMBU) og Odd Erik Nygård (SSB).

Working paperet ble presentert på den årlige International Institute of Public Finance Conference, som ble avholdt 19.-21. august. Konferansen var planlagt til Reykjavik, men ble i år gjennomført digitalt.

Abonner på nyheter fra Skatteforsk ved å melde deg på her.