Ny studentkronikk i Dagens Næringsliv

Av Andreas Økland

København.
København.Foto: Pixabay

Vi har skjulte skatteparadis i vårt eget nabolag, som Danmark. Skattekonkurranse mellom landene fungerer som en omvendt Robin Hood-politikk, skriver Kulsum Abbasi og Marthe Sofie Løkeland Eide.

Masterkurset «BUS360 - Taxes, Inequality, and Sustainability I» gikk for første gang i januarblokken i år. Som innleveringsoppgave i kurset måtte studentene sette seg inn i forskning fra forskningsfronten på skatt og ulikhet og så benytte den i en kronikk. I dag kom den andre av i alt to kronikker som publiseres i Dagens Næringsliv.

Dagens kronikk er skrevet av Kulsum Abbasi og Marthe Sofie Løkeland Eide. Under tittelen «Dagens skattekonkurranse tar fra de fattige og gir til de rike» skriver de om skatteparadisene i vårt eget nabolag. Kronikken er basert på forskingsartikkelen «Taxation and Migration: Evidence and Policy Implications».

Den første sto på trykk tidligere i februar, og er skrevet av Sara Narancic og Didrik Nygaard. Kronikken «Bernie bør se til Trump» er basert på forskningsartikkelen «Taxing Hiden Wealth: The Consequences of U.S. Enforcement Initiatives on Evasive Foreign Accounts». og beskriver hvordan en amerikansk formuesskatt vil kreve nådeløs behandling av skatteparadiser.

Abonner på nyheter fra Skatteforsk ved å melde deg på her.