Norges mest fornøyde økonomistudenter

Av Lise Thoen

I følge studiebarometeret 2021 har NMBU Norges mest fornøyde økonomistudenter
I følge studiebarometeret 2021 har NMBU Norges mest fornøyde økonomistudenterFoto: NMBU

NMBU Handelshøyskolen får også i år gode tilbakemeldinger fra våre studenter og flere av våre studieprogrammer har landets mest fornøyde studenter. Studentene rapporterer om økt tilfredshet med studiet, selv om dette er studenter som stort sett har opplevd digital undervisning i studiet sitt.

- Resultatene av studiebarometeret viser at vi har Norges mest fornøyde økonomistudenter. Dette gjør oss både stolte og glade, sier en tydelig fornøyd dekan Casper Claudi Rasmussen.

Han trekker spesielt frem at studenter på bachelorprogrammet i økonomi og administrasjon og på samfunnsøkonomistudiene uttrykker at de alt i alt er mer tilfredse enn andre studenter på sammenlignbare studier.  Masterprogrammet i Entreprenørskap og innovasjon, som i flere år har hatt Norges mest fornøyde entreprenørskapsstudenter scorer høyt i år også.

På studieprogrammene i samfunnsøkonomi ser vi en tydelig positiv utvikling. Vi gjør mye for at studentene skal føle tilhørighet til klassen sin og til Handelshøyskolen.
- Det kan blant annet være fagsosiale arrangementer der lærerne deltar, at tidligere studenter kommer og forteller om jobbene sine eller at vi henter inn forelesere fra ulike fagfelt innen samfunnsøkonomi for å vise frem hvor allsidig samfunnsøkonomi er og alle områdene samfunnsøkonomi kan brukes på, sier studieleder Mette Wik.På masterprogrammene våre uttrykker studentene at de er godt fornøyde med undervisning, faglig tilbakemelding og veiledning.
Mette tror at det er fordi vi på NMBU ønsker at lærere og veiledere skal være tett på studentene, at det skal være god takhøyde for faglige diskusjoner og at studentene opplever støtte i sin faglige utvikling.

På alle programmene våre uttrykker studentene våre at de er mer fornøyde med bruken av digitale verktøy i undervisningen, sammenlignet med studenter ved andre studiesteder.
- Dette viser at både lærere og studenter har tilpasset seg den digitale studiehverdagen godt og lærerne har lagt mye arbeid i å tilpasse undervisningen til et digitalt format. Dette kan være buk av podkaster og youtube videoer som tillegg til forelesninger og digitale gruppeoppgaver som krever samhandling mellom studentene, forteller Casper.
- Vi tar med oss det som har fungert godt med digital undervisning når vi løpende utvikler våre studieprogrammer i tett dialog med studentene.

Vanskelig å finne egen motivasjon

Studentene våre melder at eget engasjement og motivasjon har vært svakere enn det tidligere kull har meldt. Det kan nok være en naturlig konsekvens av koronatiltakene som har rammet disse studentene.

Internship i alle masterprogram

Studentene uttrykker at de savner muligheter for å jobbe med prosjekter og oppgaver i samarbeid med arbeidslivet. Dette har vi tatt på alvor og vi tilbyr nå mulighet for internship i alle masterprogrammer for å gi studenter arbeidserfaring fra næringsliv og offentlig forvaltning.

Fakta

Studiebarometeret er en nasjonal spørreundersøkelse som blir sendt ut til over 70 000 studenter hver høst. Undersøkelsen spør om studentenes oppfatninger om kvalitet i studieprogrammer ved norske høyskoler og universiteter. Formålet med Studiebarometeret er å styrke arbeidet med kvalitetsutvikling i høyere utdanning og gi nyttig informasjon om studiekvalitet.

Les mer om studiebarometeret her.