Topper lista på forskningsproduksjon

Av Lise Thoen

Storplenen august 2020
Storplenen august 2020Foto: Kjersti Sørlie Rimer

Handelshøyskolen ved NMBU troner på toppen av pallen blant de norske handelshøyskolene i 2020 for forskningsproduksjon per vitenskapelig ansatt. Det er spesielt innen temaene klima, ressursbruk, energi, miljø, utvikling og skatt at våre forskere utmerker seg med publiseringer.

- Forskning er viktig for oss på Handelshøyskolen ved NMBU og de fleste av våre undervisere er aktive forskere på sine fagfelt. Dette gjør at vi kan gi oppdatert og forskningsbasert undervisning på de fleste områder på våre undervisningsprogrammer, forteller forskningsleder Frode Alfnes.
- I tillegg til professorene og førsteamanuensisene våre, bidrar et ph.d.-program med omtrent 50 ph.d.-studenter betydelig til antall publiseringer.

Database for statistikk om høgre utdanning (DBH) offentliggjorde 9. april publiseringstallene for 2020. De viser at 2020 var et bra år for Handelshøyskolen ved NMBU, med 1,50 publiseringspoeng per fagårsverk. Snittet for siste seks år for Handelshøyskolen ved NMBU ligger på 1,47, og toppåret var 2018 med 1,97 publiseringspoeng per fagårsverk.

- Vi ligger høyt på lista over norske handelshøyskoler med tanke på publiseringer hvert år, forteller Alfnes.
- For de fleste handelshøyskolene varierer det litt fra år til år, men det er stort sett de samme som utgjør toppen av lista.

Handelshøyskoler i Norge

Publikasjonspoeng per undervisning-, forskning- og formidlingsstillinger

Handelshøyskolen ved NMBU

Handelshøyskolen ved Universitetet i Stavanger