Engasjerende seminar om bærekraft i finans

Av Lise Thoen

Full festsal da Handelshøyskolen arrangerte seminar om bærekraft i finans 23.01.2020. Foto: Håkon Sparre

Bærekraftige investeringer og klimarisiko er et svært aktuelt tema i finansnæringen. Hos Handelshøyskolen NMBU har vi bærekraft og ESG-investeringer som en integrert del av vår undervisningsportefølje. Fredag hadde vi samlet akademikere og sentrale samfunnsaktører til et halvdagsseminar om bærekraft i finans.

Blant foredragsholderne var Knut N. Kjær, tidligere sjef for oljefondet og blant annet rådgiver for China Investment Corporation og Government of Singapore Investment Corporation, Thore Johnsen, professor emeritus ved NHH og en viktig drivkraft bak oppbyggingen av finansfaget i Norge, og Espen Gaarder Haug, professor i finans ved Handelshøyskolen NMBU og tidligere forvalter i blant annet JP Morgan Chase og Paloma Partners.

Seminaret satte fokus på de økonomiske virkningene av klimaendringene, og samspillet mellom bærekraft, finansielle investeringer og porteføljeforvaltning. Global oppvarming virker direkte og indirekte inn på finansielle markeder, og trolig er klimarisikoen ennå undervurdert. Kjær drøftet i sitt innlegg finansielle og etiske implikasjoner for langsiktige investorer.

Jubilanten selv innledet til paneldebatten med et skråblikk på finansfaget, med innlegget
Bærekraftig finans:
Framtid eller utopi?
En eldre manns refleksjoner

Seminaret ble avsluttet med en engasjerende paneldebatt ledet av Mette Bjørndal.

Takk til alle foredragsholderne og gjester.

Tusen takk til Ole Gjølberg for hans lange innsats for faget, akademina generelt og NMBU Handelshøyskolen spesielt.

Bilder fra dagen finner dere øverst i saken. Alle presentasjonen finner du her: