Fra rene gulv til økonomiutdanning

Av Eivind Norum

Gjennom sine gjøremål med renhold på NMBU så Farah Hassan Ibrahim så mye spennende på tavlene at han ble inspirert til å studere øknomi og administrasjon. Foto: Eivind Norum

Renholder Farah Hassan Ibrahim svingte først vaskekluten på NMBU. Inspirert av det han vasket vekk av universitetstavlene valgte han å ta en bachelorutdanning.

Ble inspirert

Noe av inspirasjonen og motivasjonen til å ta utdanningssteget fikk han til dels mens ha vasket av tavlene i forelesningssalene hos sin arbeidsgiver. Nå har inspirasjonen og knallhardt arbeid resultert i en økonomiutdanning. Og nylig feiret han vitnemålet.

- Ja, det var gøy. Jeg måtte ta en personlig runde rundt på universitetet. Jeg ville takke alle som ønsket meg lykke til, forteller Farah.

Han har satt stor pris på at kollegaer og andre på universitetet har heiet ham frem mot eksamen.

- Jeg er stolt av å ha jobbet hardt for dette, og jeg er stolt av å ha en økonomi- og administrasjonsutdanning. Jeg har lært mye og utdanningen har gitt meg mye kunnskap om hvordan verden fungerer. Du kan si at jeg har gått fra å være vaskemann til å bli bachelormann, sier han med et stort smil.

Kom til Norge i 2003

Farah Hassan Ibrahim kom til Norge i 2003. Da kom han fra Somalia. Første stopp ble Kirkenes. Der fikk han muligheten til å jobbe innen renhold. Men, han kjente allerede da at han ville mer. Mye mer. Han flyttet etter hvert sørover. Lærte seg norsk underveis.  Han klarte de nødvendige språkkravene, og tilegnet seg den nødvendige studiekompetansen. I dag 16 år etter at han kom til Norge har han bachelorgraden i baklomma.

Valgte NMBU

- Jeg startet først med vann- og miljøteknikk på NMBU, men valgte på grunn av familien å gå over til en treårig utdanning.

Den påbegynte masterutdanningen ble dermed byttet med en bachelorutdanning ved NMBU Handelshøgskolen.

- Jeg så mulighetene og tok sjansen. Og jeg har lært at alt er mulig bare en jobber hardt for det.

Lange dager

For Farah har de siste årene vært preget av mye arbeid og språket har hele tiden vært en utfordring.

- Jeg var papirløs en stund. Jeg måtte lære norsk selv, men skjønte fort at jeg måtte ta tak og arbeide selv.

Han har nylig sluttet i arbeidet som renholder på NMBU. Nå vil han ta fatt på andre utfordringer.

Fakta

Bachelorprogrammet  i Økonomi og administrasjon gir deg en solid økonomisk og administrativ utdanning og danner den viktige grunnmuren til en siviløkonomutdanning.