Fikk USA-drømmen oppfylt gjennom utveksling

Av Lars Mørk

- Utveksling gir deg minner og venner for livet, sier Jonas Andersen
- Utveksling gir deg minner og venner for livet, sier Jonas Andersen Foto: Jacob Gustafsson

- Jeg har alltid hatt lyst til å dra til USA for å oppleve kulturen og følelsen av å gå på en amerikansk skole, sier Jonas Andersen, som reiste på utveksling til California i sitt siste år av bachelorgraden i økonomi og administrasjon ved NMBU.

Jonas reiste på utveksling til California State University Northridge, som ligger relativt sentralt i Los Angeles, California.

Studiene han tok i USA ble godkjent som det tredje året i bachelorprogrammet i økonomi og administrasjon.

Vi møtte Jonas når han kom tilbake til masterstudier ved NMBU, for å høre om hans erfaringer med utvekslingsoppholdet i California.

- Hvorfor ønsket du å reise på utveksling?

- Jeg har alltid hatt lyst til å dra over til USA for å oppleve kulturen og følelsen av å gå på en amerikansk skole. Det har nok noe med amerikanskere filmer, som har bidratt til at jeg ønsket å reise over. Når jeg nå øynet mulighet til å reise over, tenkte jeg at nå er det bare å gripe sjansen, dette er en mulighet jeg ikke kan gå glipp av.

- Hva opplevde du som mest læringsrikt i forhold til faglig utbytte?

- Jeg synes det var veldig interessant å se dynamikken i klasserommene. Det var en helt annen følelse enn i Norge. De fleste fagene jeg tok var interaktive, og dette gjorde at jeg lærte mye. Et eksempel på dette er faget «Group Communication», der vi startet timene med rollespill, stol-leken og mange andre aktiviteter. Dette var en interessant måte å lære på, og jeg fikk mye mer utbytte av interaktive klasserom, hvor du får en toveis-dialog med professoren om det du skal lære i faget.

- Hva opplevde du som mest læringsrikt i forhold til personlig utbytte?

- Mine engelskkunnskaper utviklet seg enormt. Dette gjorde meg mye tryggere i sosiale sammenhenger og grupper med engelsktalende personer. Utenom dette, så er nok det sosiale, med alle vennene jeg fikk og alle de gode minnene, det største utbyttet av utvekslingsåret. Det var noen fantastiske mennesker å bli kjent med, og venner som jeg helt sikkert vil ha for resten av livet.

- Hvordan opplevde du søknadsprosessen for å søke utveksling?

- Når jeg stod midt oppi søknadsprosessen, både til skolen og til visum, følte jeg at dette var noe skikkelig herk. Det var litt mange skjemaer, som jeg følte tok lang tid å fylle ut. Men når jeg tenker tilbake på det, så var det ikke ille i det hele tatt. Søknadsprosessen er noe man bare må gjennom, og når det er gjort så er det gjort. Når man ser tilbake på denne prosessen skjønner man at det ikke var noe problem.

-  Ville du ha søkt utveksling igjen?

- Absolutt! Å dra på utveksling var en av mine beste avgjørelser, og absolutt ett av de beste årene i mitt liv. Jeg har lært og opplevd så mye, at å gjøre dette igjen er noe jeg hadde kastet meg utpå. Uten tvil. Hvis jeg skulle reist igjen, så ville jeg ha dratt til enten New Zealand eller Australia.

- Har du noen råd til studenter som vurderer å reise på utveksling?

- Gjør det! Ingenting å lure på, det kommer til å være den beste avgjørelsen du kommer til å ta, og du kommer ikke til å angre. Du vil få både minner og venner for livet.