HH med to av de femti mest siterte økonomi-artiklene

Hvert år kårer Emarald Publishing de 50 mest siterte artiklene innen økonomi, finans, regnskap, ledelse og markedsføring. I 2017 ble to artikler skrevet av forskere ved Handelshøyskolen NMBU kåret.

Den ene artikkelen har professor Arild Angelsen som førsteforfatter:
Environmental Income and Rural Livelihoods: A Global-Comparative Analysis

Artikkelen beskriver et globalt forskningsprosjekt som Angelsen var koordinator på fra 2004. Prosjektet besto av et nettverk med 33 PhD studenter og ca. 15 seniorforskere.

Miljøinntekter utgjør over 1/4 av fattiges inntekter
Forskerne samlet inn data fra ca. 8 000 hushold i 24 utviklingsland. Studien samlet detaljerte opplysninger om bl.a. inntekter, med et fokus på miljøinntekter, dvs. bruk av naturressurser som sanking av brensel, tømmer, fisk – alt som kan høstes direkte fra naturen.

- I vårt utvalg fant vi at slike miljøinntekter utgjør ca. 28% av inntektene, om lag like mye som jordbruksinntektene, sier Angelsen. – En konklusjon var derfor at ødeleggelse av naturressurser som skog direkte vil bidra til økt fattigdom.

Viktig tverrfaglig kunnskap
Arild Angelsen mottok et diplom for å markere denne utmerkelsen:

- Det er veldig hyggelig med en slik pris. Dette er et prosjekt jeg har jobbet mye med – hele veien fra design, data innsamling, data management, og analyser og skriving. Det er også hyggelig at forskningen bli lest og sitert. Det er jo hele poenget!

- Vi skriver om et viktig problem, nemlig inntekt som fattige folk har fra naturen. Ressursødeleggelser og klimaendringer truer denne inntektskilden.

- Dette er også et tverrfaglig prosjekt, selv om kjernen er innen økonomi. Og tverrfaglige publikasjoner leses og siteres av flere.

REDD+ prosjekter
I den andre artikkelen, som tidligere PhD stipendiat Therese Dokken ved Handelshøyskolen er medforfatter på, studeres REDD+ (reduserte utslipp fra avskoging) prosjekter og hvordan REDD+ prosjekter prøver å påvirke eiendomsretter til skog
How are REDD+ Proponents Addressing Tenure Problems? Evidence from Brazil, Cameroon, Tanzania, Indonesia, and Vietnam

Angelsen er også med i dette forskningsprogrammet, som ledes av Center for International Forestry Research (CIFOR) i Indonesia.

Kvalitetsstempel
Emarald Publishing skriver på sine nettsider at i tillegg til antall siteringer har juryen også vurdert innholdet i artiklene kvalitativt; med blikk på nyhetsverdi, tverrfaglighet og relevans i dagens verden.

Blant de 50 artiklene er det stor tematisk spredning, men Angelsen har notert seg at over 1/3 (18 av 50) er innen temaene bærekraft og miljø.

- Det er mye spennende og viktig forskning på dette feltet.

Det kan hende at grunnen til at de nevnte artiklene blir mye sitert også er det siste Angelsen sier:

- Å forske er å lage gode fortellinger («research is story telling»), og det prøver vi.

Hjemmeside for Emerald prisen

Environmental Income and Rural Livelihoods: A Global-Comparative Analysis
Arild Angelsen (professor, HH), Pamela Jagger, Ronnie Babigumira (tidligere PhD student, HH), Brian Belcher, Nicholas J. Hogarth, Simone Bauch (tidligere post doc, HH), Jan Börner, Carsten Smith-Hall, Sven Wunder

William D. Sunderlin, Anne M. Larson, Amy E. DuchelleIda, Aju Pradnja Resosudarmo, Thu Ba Huynh, Abdon Awono, Therese Dokken (tidligere PhD student, HH)