"Mat & Prat" med Optimum

Av Kateryna Krutskykh

Optimum, linjeforeningen ved Handelshøyskolen, arrangerer flere inspirerende lunsjseminarer om dagsaktuelle temaer denne høsten.

"Digitalisering og robotisering er blitt motebegreper" skriver Dagens Næringsliv og de er ikke de eneste til å melde ankomsten av den 4. industrielle revolusjonen, men hva har dette å si for studentenes fremtidige arbeidsplasser og ikke minst for norsk industri i global konkurranse? Dette ønsker Optimum å gi studentene svar på.

- Som linjeforening er vi svært interessert i å holde tritt med de ulike trendene i samfunnet for å kunne lage inspirerende arrangementer for studentene. Forrige semester startet vi et nytt konsept, kalt "Mat & Prat" hvor vi inviterer spennende foredragsholdere til å snakke om dagsaktuelle temaer. Denne gangen skal vi ta for oss nettopp digitalisering og robotisering og prøve å få til gode diskusjoner rundt hvordan dette vil påvirke fremtiden.

Totalt vil det holdes tre lunsjseminarer igjennom oktober, 4., 18., og 25. oktober alle i demokratitimene, som hver kommer til å bidra med nye synspunkter rundt tematikken. Hvilke foredragsholdere er planlagt å komme?

- Til det første seminaret har vi fått leid inn Arne Selvik som er utdannet siviløkonom ved NHH og sosiolog ved UiB. I tillegg til å ha skrevet flere spennende bøker stiller han med mye kompetanse innen forskning, ledelse og styreutvikling, og skal kickstarte lunsjseminarene med hans foredrag: "Robotene kommer!". Videre så har vi fått inn sjefsøkonomen i IKT-Norge Roger Schjerva som skal gå dypere inn i Industri 4.0 og snakke om hvorfor det er så viktig å få til en digitalisering av industrien for å hindre avindustrialiseringen av Norge. Til å avslutte dette semesterets "Mat & Prat" har vi fått vår egen Eirik Romstad til å gi oss et makroperspektiv i forhold til hvordan påvirkning en digitalisering og robotisering av arbeidsmarkedene vil kunne ha på arbeidsstokken. Så her er det mye å se frem til!

Før sommeren var temaet for lunsjseminarene den grønne økonomien, og denne gangen er det robotisering og digitalisering, hvorfor mener dere dette er viktige temaer for studentene?

- Jeg mener det er viktig at studentene får tilførsel av annet relevant fagstoff, enn det man nødvendigvis får igjennom å lese et kapittel eller følge med i en forelesning. Det å knytte den teoretiske læringen opp mot praktiske eksempler og forankre den i dagsaktuelle temaer vil ikke bare være med på å vekke interessen hos studentene, men også øke motivasjonen til læring. Vi mener at disse temaene er relevante fordi det handler om utfordringer vi skal møte i fremtiden og kanskje til og med være med å løse! Vi håper å se så mange som mulig på lunsjene våre og synes det bare er fint om man skulle ta med seg venner fra andre fakulteter.