Beste masteroppgave ved Handelshøyskolen

Av Kateryna Krutskykh

Kine Josefine Aurland-Bredesen skrev masteroppgave med tittelen "The Norwegian Electric Vehicle Policy and the Excess Burden of Taxation. Is the Norwegian electric vehicle policy economically efficient?". Det ga henne prisen for beste masteroppgave ved Handelshøyskolen i 2016.

Handelshøyskolens pris for beste masteroppgave i 2016 tildeles Kine Josefine Aurland-Bredesen, masterkandidat i samfunnsøkonomi, for oppgaven "The Norwegian Electric Vehicle Policy and the Excess Burden of Taxation. Is the Norwegian electric vehicle policy economically efficient? ". Det er veilederne ved Handelshøyskolen som nominerer kandidater til prisen for beste masteroppgave ved Handelshøyskolen.

Som årets masteroppgave ved Handelshøyskolen blir Kines oppgave også nominert til prisen for beste masteroppgave ved NMBU.

Juryens begrunnelse
Oppgaven tar for seg et svært aktuelt og sentralt tema i norsk miljøpolitikk ved å vurdere om størrelsen på dagens subsidier av el-biler i Norge er samfunnsøkonomisk optimalt, og hva de burde være om så ikke er tilfelle. Subsidiene ble introdusert som et viktig økonomisk virkemiddel for å oppnå Norges mål om reduksjon av CO2 –utslippene, men selv om el-biler reduserer klimagassutslippene ved bilbruk, men har samme (om ikke større) klimagassutslipp ved produksjon som diesel og bensinbiler.

I tillegg gir el-biler de samme type eksterne effekter/skadekostnader som diesel- og bensinbiler i form av blant annet trafikkulykker, kø, støy (dekkstøy ved fart over 30 km/t), slitasje av veidekket og svevestøv fra dette. Aurland-Bredesen peker på at i prinsippet bør biler ikke subsidieres, men avgiftsbelegges med en sats lik størrelsen på de marginale eksterne skadekostnader de skaper. Størrelsen på subsidien til el-biler bør dermed reflektere forskjellen i eksterne skadekostnader mellom el-biler og diesel-/bensinbiler. Det påpekes også at el-bil subsidienes størrelse også vil kunne medvirke til redusert overgang til kollektivtransport, og tar hensyn til det i analysen.

Kine Josefine Aurland-Bredesen

Aurland-Bredesen har på en forbilledlig måte satt opp dette problemet teoretisk med testbare hypoteser, og har modellert dette numerisk i en meget omfattende analyse basert på data fra Fjellinjen. Videre gir hun en grundig diskusjon og sammenligning med tilsvarende analyser; og detaljerte og robuste anbefalinger for politikkutforming i form av hvor mye subsidiene til el-biler bør reduseres samfunnsøkonomisk sett, og hva det vil bety i samfunnsøkonomiske besparelser og redusert andel av el-biler. Masteroppgaven er forbilledlig godt gjennomarbeidet, og er svært stringent og komprimert i formen.

Den fungerer således også svært godt som et artikkelutkast som i sin nåværende form vill kunne sendes inn til publikasjon i et internasjonalt, anvendt økonomisk tidsskrift med fagfellevurdering. Dette bekrefter studentens høye grad av akademisk modenhet, og er et forbilde på en god Masteroppgave.

Utdeling
Prisen for beste masteroppgave ved Handelshøyskolen 2016 skal deles ut på gradsdagen som i år arrangeres den 14. juni.