Optimum får ny hovedsamarbeidspartner

Av Lars Mørk

Studentforeningen Optimum har inngått hovedsamarbeidsavtale med Deloitte fra høsten 2015.

- Vi er utrolig godt fornøyd med å ha inngått en hovedsamarbeidsavtale med Deloitte. Vi har allerede i dag et nært samarbeid med Deloitte, men denne avtalen gir oss rom for å forsterke dette samarbeidet ytterligere, sier Kristoffer Borgen Kvilten, påtroppende leder i Optimum.

Kristoffer kan fortelle at avtalen medfører at Deloitte får avholde den første bedriftspresentasjonen i semesteret, og at det også legges opp til at Optimum og Deloitte kan samarbeide om blant annet gjesteforelesninger, kurs og andre sosiale arrangementer.

- Jeg tror dette er et veldig riktig steg for Optimum og at det vil komme Handelshøyskolens studenter til gode. Som verdens største aktør innenfor revisjon og rådgivning, er Deloitte en veldig attraktiv arbeidsgiver. Minst like viktig er det at de viser stor vilje til å dele av den kunnskapen de besitter. Dette så vi blant annet et eksempel på under «Næringslivsdagen 2015», der de holdt et veldig spennende jobbsøkerkurs, sier den påtroppende Optimumlederen.Ønske om langvarig samarbeid
- Vi ser på denne samarbeidsavtalen med økonomistudentene ved NMBU som en veldig god start på noe vi håper blir et langvarig samarbeid. Vi ønsker å bidra til utviklingen av Optimum, som er en relativt ung studentorganisasjon, og at vi gjennom dette kan rekruttere mange dyktige medarbeidere til Deloitte i årene fremover, sier Eivind Ungersness, partner i Deloitte.

- Avtalen setter en ramme for vårt samarbeid, men begrenser det ikke. Vi ønsker derfor å se på hvilke aktiviteter som vi kan samarbeide på fremover og Deloitte som selskap kan bidra med. Det er nå blant annet satt sammen et team av medarbeidere i Deloitte som skal følge opp samarbeidet og videreutvikle dette, sier Ungersness.

Rekrutterer flere fra NMBU
Eivind Ungersness kan fortelle at Deloitte de siste årene har opplevd økt søkning fra økonomikandidatene fra NMBU, og at dette også har resultert i flere ansettelser.

- Vi ser at den faglige kvaliteten på studentene er høy, og at de har erfaringer gjennom utveksling og verv som er verdifullt for oss som arbeidsgiver. Våre kunder krever medarbeidere som kan mer enn bare fag for bidrag inn som verdifulle rådgivere, sier han.

Fra NMBU til Deloitte
Høsten 2015 starter det fire nyansatte i Deloitte med master fra Handelshøyskolen, NMBU. De kommende siviløkonomene Anne-Marte Kværner, Lina Gulbrandsen og Marie Tørvold skal jobbe ved Oslo-kontoret, mens samfunnsøkonomistudent Maria Halvorsen skal jobbe ved kontoret i Tønsberg.

Alle jentene fikk jobb i selskapet før jul, og de kan fortelle at oppfølgingen fra Deloitte, som har inkludert fadderordning, julebord, mulighet til lån av PC for masterskriving og nyansattdag før påske, har vært meget god.

Vi møter Anne-Marte og Marie utenfor Tårnbygningen, like før de skal levere masteroppgaven, for å høre om deres tanker om overgangen fra studier til jobb.- Hvorfor valgte dere Deloitte?

- Da Deloitte holdt bedriftspresentasjon ved NMBU i fjor høst, fikk vi et veldig godt inntrykk av selskapet. Særlig da vi møtte representantene på stand, der de ansatte viste noe av den samme jordnærheten som er blant studentene her ved Ås. Derfor virket det som en god match. Og vi er alle fornøyd med at Deloitte valgte oss!

- Hvordan tror dere arbeidsgivere vurderer økonomistudenter fra NMBU?

-  Handelshøyskolen ved NMBU er på samme faglige nivå som andre handelshøyskoler. Selv synes vi at klassene våre er litt mindre, terskelen for å kontakte foreleser litt lavere og miljøet på skolen litt bedre enn på andre skoler, men det er vanskelig å være objektive her. Studentene fra Handelshøyskolen ved NMBU er faglig sterke og gode nok til å kunne konkurrere om stillinger hos store bedrifter som Deloitte.

- Hva tror dere skiller «NMBU-økonomer» fra andre økonomer?

- NMBU har mange gode verdier, men noe som skiller oss ut er tverrfaglighet. I flere av fagene har vi ofte flere studenter fra det vide spekteret av studieretninger her ved NMBU. Vi blir oppmuntret til gruppearbeid på tvers av fagfelt, dette gjør oss gode til å samarbeide og gir oss en bedre forståelse av andres fagfelt. Dette er noe vi tar med oss videre til Deloitte.

Søknadsfrist i august
Dersom du ønsker å bli kollega med Anne-Marte og Marie neste år, så bør du bruke sommerferien til å planlegge en god søknad og CV. For studenter fra NMBU som ønsker å søke fast jobb i Deloitte etter endt studium, med oppstart høsten 2016, er det søknadsfrist allerede 20. august!