Handelshøyskolen søker om internasjonal akkreditering

Av Kateryna Krutskykh

Handelshøyskolen har startet arbeidet med å søke om akkreditering fra AACSB (Association for Advancement of Collegiate Studies in Business).

Søknadsprosessen er omfattende og krevende, og det vil ta fire år eller mer før akkreditering er oppnådd.

I likhet med annen høyere utdanning i Norge er NMBUs studier akkreditert av NOKUT. Hvorfor ønsker vi i tillegg internasjonal akkreditering for studiene ved Handelshøyskolen?  En internasjonal akkreditering i AACSB er et kvalitetsstempel som indikerer en ekstra kvalitet ut over den som følger av NOKUT-godkjenning. Akkreditering er særlig viktig for å få samarbeid med utenlandske skoler, for eksempel om studentutveksling. Det gir også mulighet for å bygge kontakter, delta i nettverk med og lære av andre handelshøyskoler. Men det viktigste er kanskje at denne akkrediteringen tvinger oss til å jobbe mer systematisk med det arbeidet vi allerede gjør for å bygge kvalitet. Det er også fint å ha et mål å jobbe mot – et som er krevende, men ikke umulig.

AACSB ble etablert for hundre år siden i USA, men har blitt en internasjonal organisasjon, som nå har akkreditert 775 av verdens beste handelshøyskoler i 52 land. De akkrediterte skolene er små og store, frittstående og deler av universiteter. Viktigste krav for akkreditering er at skolene jobber systematisk for å forbedre sin kvalitet. De må ha klare mål for sin utdanning og godt samsvar mellom målene og hvordan de faktisk arbeider med utdanningen. Det kreves også at de måler studentenes læringsutbytte, gjennomfører forbedringstiltak der utbyttet ikke er i samsvar med målene, og måler resultatene av tiltakene. Prosessen tar for de fleste søkere 4 år eller mer.

AACSB International
AACSB International Foto: Kateryna Krutskykh