Hopp til hovedinnhold

Yrkesfagmatematikk

Mangelen på sammenheng mellom fellesfaget matematikk og de yrkesfaglige programområdene har lenge blitt trukket fram som en årsak til lav motivasjon, høyt frafall og svake resultater blant elever på yrkesfag. Med fagfornyelsen i LK20 fikk læreplanen i matematikk et tydeligere fokus på yrkesretting, noe som gir lærerne større handlingsrom til å gjøre faget relevant og meningsfullt for elevene ved å knytte det til konkrete arbeidsoppgaver og situasjoner i deres framtidige yrker. Samtidig kan det være krevende å bevege seg bort fra tradisjonell undervisning i teoretisk matematikk. Mange lærere opplever ulike utfordringer knyttet til å utnytte dette handlingsrommet, for eksempel:

  • Matematikklærere kan føle seg usikre på hvordan de skal knytte faget til yrkesrelevante situasjoner uten å miste fagets egenart.
  • Det kan være usikkerhet rundt hvordan elevenes kompetanse skal vurderes når undervisningen er yrkesrettet. Hvordan sikrer man at elevene fortsatt oppnår de generelle kompetansemålene i faget?
  • Lærere har ofte begrenset kjennskap til de ulike yrkesfaglige programmene og hvilke typer matematikk som er relevante i de ulike yrkene.
  • Lærebøker og undervisningsressurser har ofte lite innhold som er tydelig yrkesrettet.
  • Lærerutdanningene forbereder i liten grad lærere på å undervise matematikk i yrkesfaglige programmer, noe som betyr at lærerne i stor grad må utvikle denne kompetansen gjennom praksis og samarbeid med kollegaer.
  • Diskusjon og rammeverk for motivasjon for å løfte elevenes deltagelse og engasjement.

Flere modeller for gjennomføring er mulig, men vanligvis deltar skoler med lærere som utvikler og prøver ut undervisningsopplegg som kobler matematikk til elevenes yrkesfaglige hverdag. En viktig del av samlingene er at både matematikk- og yrkesfaglærere fra ulike skoler møtes for å dele erfaringer og idéer. For varig læring og utvikling anbefales minst to deltakere fra hver skole – én matematikklærer og én yrkesfaglærer. Samarbeidet styrker yrkesfagmatematikken og bidrar til økt mestring og mening for elevene.

Kontakt oss