VET400 Introduksjon til etiske og vitenskapsfilosofiske perspektiver i biomedisinsk forskning

Studiepoeng:5

Ansvarlig fakultet:Veterinærhøgskolen

Emneansvarlig:Andrew Michael Janczak, Linn Benjaminsen Hølvold, Preben Boysen, Camilla Wiik Gjerdrum, Bjørn Ramberg

Undervisningens språk:Engelsk

Frekvens:Vår

Forventet arbeidsmengde:Det forventes 37 ½ t-45 t arbeidsinnsats av studenten i snitt per uke inklusiv for- og etterarbeid og eksamenslesing.

Undervisnings- og vurderingsperiode:

Vår uke 9-10 (Pensumstoffet leses og arbeid med essay startes uke 5-8). Uke 9 og 10 går til organisert undervisning.

Mer informasjon om kurset, inkludert timeplan, er tilgjengelig etter at man har meldt seg opp i kurset via StudentWeb.

Om dette emnet

Kurset gir en introduksjon til etiske og vitenskapsfilosofiske perspektiver i biomedisinsk forskning. Kurset vektlegger basis for etikk i biomedisinsk forskning, vitenskapsfilosofi, dyreforsøk og etikk, vitenskapelig integritet og forsknigsetikk.

Dette lærer du

Gjennom emnet forventes studenten å nå følgende ferdigheter/ kunnskaper:

  • Kjenne grunntrekk ved vitenskapsfilosofi og forskningsetikk
  • Være i stand til å presentere, bregrunne og diskutere utvalgte personlige vitenskapsfilosofiske og etiske perspektiver
  • Læringsaktiviteter
    Kurset benytter en blanding av forberedende lesing før kurset starter, forelesninger, diskusjoner og studentpresentasjoner.
  • Pensum
    Oversikt over pensumlitteratur, læringsmål og leseveiledning blir gitt på Canvas.
  • Forutsatte forkunnskaper
    Kurset er tiltenkt ph.d. og forskerlinjestudenter som har pågående forskningsprosjekter.
  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
    Diskusjonene og skrivearbeidet forutsetter kjennskap til pensumbøkene. Deltagere må delta i diskusjonene og presentere sine refleksjoner for klassen. Målet er at deltagere setter ord på tanker og refleksjoner de gjør i møtet med fagstoffet, samtaler med andre, med arbeidet (forberedende lesing og organiserte læringsaktiviteter) og veiledningen. Deltagerne starter dette arbeidet under lesing av pensumstoffet ved å identifisere filosofiske og etiske spørsmål og dilemmaer av spesial personlig interesse. Kurset vurderes som bestått/ikke bestått basert på en helhetlig kvalitativ vurdering med hovedvekt på studentens presentasjoner. Den kursansvarlig kan justere aktivitetene og gir nærmere beskjed ved gjennomføring av kurset.

  • Om bruk av KI
    KI kan brukes som et støtteverktøy for å forberede seg til diskusjoner og presentasjoner for medstudenter, men det er avgjørende at bruken ikke erstatter studentens egne refleksjoner og bidrag. KI kan brukes til å hente inn informasjon, definere konsepter og identifisere perspektiver som grunnlag for diskusjon, men studentene må kritisk vurdere og supplere dette med egen forståelse og annen relevant litteratur. Ved presentasjoner kan KI brukes til å utforme struktur og støtteinformasjon, men studentene må sikre at innholdet reflekterer deres egen forståelse av temaet. Bruken av KI må være transparent, og det skal oppgis tydelig hvordan KI har vært brukt, enten det gjelder forberedelse til diskusjoner eller utforming av presentasjoner. Kritisk tenkning og selvstendig analyse er sentralt, og KI skal brukes som et hjelpemiddel, ikke en erstatning for studentens eget arbeid.

    Her finner du KI-kategoriene beskrevet.

  • Obligatorisk aktivitet
    Forberedende lesing av pensumstoffet og deltakelse i kursaktivitetene er obligatorisk, inklusiv forslag til kursforbedring. En tilstedeværelse på 75% er nødvendig.
  • Merknader

    Kontaktpersoner:

    For vitenskapelige henvendelser: Professor Andrew M. Janczak

    For administrative henvendelser: phd.radgiver.vet@nmbu.no

    Påmeldingsfrist vår: 1. februar

  • Undervisningstider

    Vår uke 9-10 75 timer

    (Pensumstoffet leses og arbeid med essay startes uke 5-8)

  • Opptakskrav
    Emnet er kun for veterinær- og tilleggsstudenter og forutsetter at studenten tilfredsstiller progresjonskrav beskrevet i studieplanen.