VET353 Dyrevelferd

Studiepoeng:9

Ansvarlig fakultet:Veterinærhøgskolen

Emneansvarlig:Andrew Michael Janczak

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Norsk

Frekvens:.

Undervisnings- og vurderingsperiode:.

Om dette emnet

Generell beskrivelse av tråden Dyrevelferd

Dyrevelferd går som en rød tråd gjennom studiet. I første til 4. studieår består emnet av 1 til 2 uker per studieår. Hvert studieår = en modul. I anvendt del integreres dyrevelferd med klinisk undervisning. Forsøksdyrlære er en egen modul.

Dette lærer du

OVERORDNEDE LÆRINGSUTBYTTEBESKRIVELSER

Kunnskapsmål

Etter endt undervisning i dyrevelferd skal studenten ha kunnskap om:

  • Etikk, dyrevern, dyrevelferd, etologi og forsøksdyrlære
  • Hvordan dyrevelferd vurderes i enkeltsituasjoner
  • Sentrale dyreetiske perspektiver og konsekvenser for tolkning av dyrevelferd
  • Utvalgte helsemessige, fysiologiske, kognitive, emosjonelle og atferdsmessige sider ved dyrevelferd
  • Sentrale velferdsutfordringer, betydning av husdyrmiljøet inklusiv dyr-menneske relasjoner, avl, og sammenheng mellom miljø, helse, velferd og kvalitetssikring

Ferdighetsmål

Studentene skal kunne:

  • utføre generelle undersøkelser og bruke teknikker som er vanlig ved bruk av dyr i forsøk

Generell kompetanse

Studentene skal kunne

  • Forstå og kommuniser eksisterende perspektiver, metoder og tolkninger fra forskjellige kilder og arbeide selvstendig og profesjonelt ved diskusjon og med praktisk og teoretisk problemløsning
  • Forstå og kommuniser relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger
  • Reflektere rundt veterinærenes roller og plikter

LÆRINGSMÅL SOM FORDELES OVER UNDERVISNINGSPERIODER

Kunnskapsmål

Etter endt undervisning i dyrevelferd skal studenten ha kunnskap om:

  • Dyrevelferdsteori
  • Forskjeller og likheter mellom dyreetikk, dyrevern og dyrevelferd
  • Konsekvenser av ulike definisjoner på dyrevelferd for hvordan dyrevelferd vurderes i enkeltsituasjoner
  • Etologiske begreper med relevans for dyrevelferd
  • Utvalgte helsemessige, fysiologiske, kognitive, emosjonelle og atferdsmessige sider ved dyrevelferd
  • Sentrale velferdsutfordringer hos produksjonsdyr, sports- og familiedyr, og forsøksdyr
  • Dyr-menneske-relasjoner
  • Generelle prinsipper, undersøkelser og teknikker som anvendes ved bruk av dyr i forsøk

Ferdighetsmål

Studentene skal kunne:

  • Lese og forstå fagstoff relatert til dyrevelferd
  • Vurder og tolke dyrevelferd på individ- og besetningsnivå og kjenne begrensningene ved slike tolkninger
  • Delta i faglige og offentlige diskusjoner og debatter knyttet til dyrevelferd
  • Utføre generelle undersøkelser og teknikker som anvendes ved bruk av dyr i forsøk

Generell kompetanse

Studentene skal kunne

  • Forstå og kommuniser eksisterende perspektiver, metoder og tolkninger innenfor fagområdet dyrevelferd og arbeide selvstendig med problemløsning innen feltet
  • Forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder
  • Kjenne relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger knyttet til dyrevelferd
  • Forstå og kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet dyrevelferd
  • Fremstå som reflekterte i forhold til veterinærenes roller og plikter i dyrevernsaker
  • Forholde seg til kompleksiteten i dyrevelferdsbegrepet
  • Drøfte sammenhengen mellom etikk og dyrevelferd
  • Fremstå som profesjonelle i fora der dyrevelferd diskuteres
  • Forberedende lesing av pensumstoffet, selvstendig og organisert kollokvier og plenumsdiskusjoner, praktisk arbeid med forsøksdyr, samt noen foredrag og prøver.
  • Se pensumliste. En lærer vil være tilgjengelig for spørsmål i deler av den organiserte undervisningstid.
  • Undervisningen tar utgangspunkt i at deltagerne har lest relevante kapitler fra fagbøkene nedenfor og utdelt undervisningsmateriale før hver undervisningstime. Prøvene sikter på å vurdere læringsutbytte som bør oppnås ved regelmessig arbeid med fagstoffet.

    Hovedpensum:

    Kompendiet i dyrevelferd.

    Støttelitteratur:

    Jensen, P. (Ed.), 2017. The Ethology of Domestic Animals An Introductory Text. CABI, Wallingford, UK. ISBN 9781786391650 (bør kjøpes)

    Michael C. Appleby, I. Anna Olsson, Francisco Galindo, 2018. Animal Welfare. ISBN 9781786390202 (bør kjøpes)

    Styringsgruppen for Dyrevelferd - forsknings- og kunnskapsbehov, 2005. Forskningsbehov innen dyrevelferd i Norge. Rapport fra Styringsgruppen. Norges forskningsråd, Oslo NO. ISBN elektronisk utgave (pdf) 82-12-02157-2. www.forskningsradet.no/publikasjoner. (kan lastes ned)

  • Du må ha godkjent Canvas test for foregående moduler
  • Mappevurdering uten eksamen.

  • Oppmøte kan være obligatorisk. Dette varsles ved beskrivelsen av undervisningsopplegget for timene i Canvasrommet senest to uker før undervisningen holdes. Timeedit angir totalrammer for organisert undervisning (obligatorisk og frivillig undervisning). Deltagelse ved obligatorisk undervisning registreres ved opprop eller digitalt. Canvas test i slutten av hver modul (studieår) er obligatorisk. Resultat angis som godkjent/ikke godkjent. Testen er tidsavgrenset og vil være tilgjengelig i en definert periode ved slutten av hver modul. Den kan tas så mange ganger man vil innenfor en tidsperiode. For å bestå må minst 80 % være riktig. Dersom studenter stryker eller er syke avtales nytt tidspunkt.
  • Informasjon om dette finnes i TimeEdit - timeplan systemet.
  • VET