UASFS300 Systemtenkning og transfaglig samhandling

Studiepoeng:5

Ansvarlig fakultet:Fakultet for biovitenskap

Emneansvarlig:Aasmund Bunkholt

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Engelsk

Antall plasser:50

Frekvens:Årlig.

Forventet arbeidsmengde:125 timer.

Undervisnings- og vurderingsperiode:Augustblokka

Om dette emnet

Emnet skal gi studentene innsikt i, og forståelse for, hvilken rolle bærekraftige matsystemer og urbant landbruk kan spille i forhold til bærekraftig utvikling - både sosialt, miljømessig og økonomisk - i bygder og byer over hele landet. Begrepet bærekraftige matsystemer omfatter hele verdikjeden fra matproduksjon til forbruk, med vekt på ressursutnyttelse og sirkularitet. Det inkluderer ulike former for matproduksjon innen landbruk og havbruk - fra storskala, profesjonell produksjon til småskala initiativer i byer og bygder. Urbant landbruk inngår som en del av dette og dekker alt fra næringsrettede og industrielle løsninger til fellesskapsbaserte og individuelle dyrkingsprosjekter, hvor kretsløpsprinsipper og lokal ressursutnyttelse står sentralt. Emnet har fokus på teamarbeid, bruk av ulike verktøy, er casebasert og problemstillingene vil variere fra år til år.

Studentene arbeider i tverrfaglige grupper, som også samarbeider med aktører utenfor universitetet, og dermed etableres og utvikles transfaglige team. Gruppene skal i fellesskap identifisere, konkretisere og løse utfordringer innen bærekraftige matsystemer og urbant landbruk. Emnet kan også tilpasses ulike faglige perspektiver.

Emnets innhold er strukturert rundt tre integrerte prosesser:

  1. Prosjektarbeid: Studentene utvikler og etablerer konkrete prosjekter innen bærekraftige matsystemer og urbant landbruk (eller andre relevante fagområder) i ulike kontekster.
  2. Gruppeprosesser og samarbeid: Studentene reflekterer over og lærer om teamarbeid, forutsetninger for godt samarbeid og utfordringer knyttet til tverrfaglige og transfaglige arbeidsformer.
  3. Metoder og verktøy: Studentene introduseres for ulike metoder og arbeidsverktøy som er relevante for å analysere, utvikle og implementere løsninger i prosjektarbeidet. Dette kan for eksempel inkludere systemkartlegging, interessentanalyse, designmetodikk, scenariobygging og verktøy for evaluering og beslutningsstøtte. Studentene vil også evaluere og videreutvikle disse verktøyene i møte med praktiske problemstillinger.

Dette lærer du

Etter fullført emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte innen kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • Har innsikt i hvilke fagområder som inngår i bærekraftige matsystemer, urbant landbruk og sirkularitet, og kan analysere samspillet mellom disse i ulike prosjekter.
  • Kan gjøre rede for grunnleggende gruppeteori, forutsetninger for tverrfaglig samarbeid og samhandling med eksterne aktører.
  • Har bevissthet om hvordan egne og andres handlingsmønstre påvirker samarbeid og gruppedynamikk.
  • Har tilegnet seg grunnleggende begreper fra andre fagfelt enn sitt eget.
  • Har kunnskap om FNs bærekraftsmål og hvordan disse kan anvendes og omsettes i praksis i eget arbeid.
  • Har forståelse for GreenComp, EUs rammeverk for bærekraftskompetanse, og dets relevans for egen faglige utvikling og praksis.

Ferdigheter

Studenten:

  • Kan anvende egen fagkompetanse i tverrfaglige samarbeidsprosesser og kommunisere med ulike fagdisipliner og eksterne aktører, inkludert bruk av relevante faguttrykk.
  • Kan reflektere over samarbeidsprosesser og analysere hvordan gruppa kommuniserer, planlegger, beslutter, løser oppgaver, håndterer uenigheter og forholder seg til faglige, sosiale og personlige utfordringer.
  • Kan definere og jobbe mot felles mål for å utvikle løsninger på komplekse problemstillinger.
  • Kan anvende relevante metoder og verktøy for prosjektutvikling, analyse og problemløsning.
  • Kan presentere prosjekter (caser) og løsningsforslag underveis og diskutere med oppdragsgivere.

Generell kompetanse

Studenten:

  • Kan samarbeide effektivt med fagpersoner fra andre disipliner og tilpasse sin kommunikasjon og arbeidsmetodikk deretter.
  • Har bevissthet om hvordan egen kompetanse kan bidra i tverrfaglige team og i samspill med eksterne aktører.
  • Kan bidra til å løse komplekse problemstillinger som krever tverrfaglig tilnærming og som ikke kan løses innenfor én enkelt fagdisiplin.
  • Kan bruke prosjektledelsesverktøy og ta en aktiv rolle i ledelse av prosjekter.
  • Kan utvikle og gjennomføre muntlige og skriftlige presentasjoner av prosjektarbeid.
  • Kan gi konstruktive tilbakemeldinger til enkeltmedlemmer og teamet som helhet, samt reflektere over og lære av tilbakemeldinger fra andre.
  • Læringsaktiviteter

    Læringen i emnet er praksisnær og tverrfaglig, og studentene vil jobbe med reelle problemstillinger i samarbeid med eksterne aktører. Følgende aktiviteter inngår:

    • Tverrfaglige grupper: Studentene organiseres i tverrfaglige team for å sikre bredde i kompetanse og perspektiver.
    • Prosjektbasert læring: Arbeidet knyttes til konkrete prosjekter og oppgaver fra offentlige eller private aktører utenfor universitetet.
    • Eksterne case: Oppgavene presenteres av eksterne oppdragsgivere og videreutvikles av studentgruppene i samhandling med disse.
    • Feltbesøk og casepresentasjoner: Studentene vil besøke aktuelle lokasjoner eller få presentert caser av oppdragsgiver for å forstå konteksten og problemstillingen.
    • Refleksjon og læring i grupper: Selvrefleksjon og refleksjon i grupper er sentrale arbeidsmetoder for å utvikle kritisk tenkning og forbedre samarbeidsprosesser.
    • Gjennomgang og diskusjon av faglig materiale: Studentene vil arbeide med relevante forskningsartikler, prosjektrapporter og annen litteratur for å bygge en kunnskapsbase for prosjektarbeidet.
    • Mentorering og faglige bidrag: Faglærere og eksterne aktører fungerer som mentorer, gir faglige innspill og inviterer gjesteforelesere etter behov.
  • Læringsstøtte
    Canvas
  • Pensum

    Pensum i emnet består av en kombinasjon av fastsatt og selvvalgt fagstoff som støtter opp om prosjektarbeidet og den tverrfaglige læringsprosessen. Dette inkluderer:

    • Forelesningsinnhold: Faglig kunnskap og perspektiver presentert gjennom utvalgte forelesninger.
    • Utdelte notater og publikasjoner: Artikler, rapporter og annet relevant materiale som gjøres tilgjengelig av undervisere og mentorer.
    • Selvvalgt fagstoff: Studentene finner og anvender relevante, akademiske og praksisbaserte kilder for å løse sine caseoppgaver.
    • Kritisk kildebruk: Studentene skal anvende kildekritikk og sikre at informasjonen de bruker er kvalitetssikret og relevant.
  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
    Vurderingen i emnet er basert på en kombinasjon av skriftlig og muntlig arbeid, med vekt på både prosess og sluttresultat. Studentene leverer et gruppebasert skriftlig arbeid som dokumenterer prosjektprosessen, funn og løsninger. Gruppen presenterer arbeidet sitt i plenum foran medstudenter, faglærere og eventuelt eksterne aktører. Alle gruppemedlemmer deltar aktivt. Læringsprosessen vurderes gjennom mappeevaluering, som inkluderer både muntlige og skriftlige tilbakemeldinger underveis. Emnet vurderes som bestått/ikke bestått og hele gruppen får samme vurdering.

  • Sensorordning
    Intern sensor vil være med i vurderingen
  • Obligatorisk aktivitet

    For å sikre læringsutbyttet i emnet er det obligatorisk oppmøte og aktiv deltakelse i de tverrfaglige gruppene. Dette innebærer:

    • Samarbeidsavtale: Studentgruppene skal utarbeide en samarbeidsavtale i løpet av de to første dagene av emnet. Avtalen skal beskrive forventninger til deltakelse, arbeidsfordeling og kommunikasjonsrutiner.
    • Innleveringer og muntlige presentasjoner: Alle studentgrupper skal levere skriftlige arbeider og gjennomføre muntlige presentasjoner. Det er en forutsetning at hele gruppen deltar aktivt i begge deler.
    • Fraværsrutiner: Ved fravær skal studenten gi beskjed til både ansvarlig lærer og sin egen gruppe i god tid.
  • Undervisningstider
    Daglig fra kl. 9-16 i hele blokkperioden.
  • Fortrinnsrett
    Emnet er åpent for alle, men studenter på masterprogrammene i Urbant landbruk og Bærekraftige matsystemer har emnet som obligatorisk og vil prioriteres. Studenter som tar honours-sertifikat vil også prioriteres.
  • Opptakskrav
    Emnet er åpent for alle studieprogram ved NMBU og for enkeltemnestudenter.