UASFS300 Systemtenkning og transfaglig samhandling
Studiepoeng:5
Ansvarlig fakultet:Fakultet for biovitenskap
Emneansvarlig:Aasmund Bunkholt
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Engelsk
Antall plasser:50
Frekvens:Årlig.
Forventet arbeidsmengde:125 timer.
Undervisnings- og vurderingsperiode:Augustblokka
Om dette emnet
Emnet skal gi studentene innsikt i, og forståelse for, hvilken rolle bærekraftige matsystemer og urbant landbruk kan spille i forhold til bærekraftig utvikling - både sosialt, miljømessig og økonomisk - i bygder og byer over hele landet. Begrepet bærekraftige matsystemer omfatter hele verdikjeden fra matproduksjon til forbruk, med vekt på ressursutnyttelse og sirkularitet. Det inkluderer ulike former for matproduksjon innen landbruk og havbruk - fra storskala, profesjonell produksjon til småskala initiativer i byer og bygder. Urbant landbruk inngår som en del av dette og dekker alt fra næringsrettede og industrielle løsninger til fellesskapsbaserte og individuelle dyrkingsprosjekter, hvor kretsløpsprinsipper og lokal ressursutnyttelse står sentralt. Emnet har fokus på teamarbeid, bruk av ulike verktøy, er casebasert og problemstillingene vil variere fra år til år.
Studentene arbeider i tverrfaglige grupper, som også samarbeider med aktører utenfor universitetet, og dermed etableres og utvikles transfaglige team. Gruppene skal i fellesskap identifisere, konkretisere og løse utfordringer innen bærekraftige matsystemer og urbant landbruk. Emnet kan også tilpasses ulike faglige perspektiver.
Emnets innhold er strukturert rundt tre integrerte prosesser:
- Prosjektarbeid: Studentene utvikler og etablerer konkrete prosjekter innen bærekraftige matsystemer og urbant landbruk (eller andre relevante fagområder) i ulike kontekster.
- Gruppeprosesser og samarbeid: Studentene reflekterer over og lærer om teamarbeid, forutsetninger for godt samarbeid og utfordringer knyttet til tverrfaglige og transfaglige arbeidsformer.
- Metoder og verktøy: Studentene introduseres for ulike metoder og arbeidsverktøy som er relevante for å analysere, utvikle og implementere løsninger i prosjektarbeidet. Dette kan for eksempel inkludere systemkartlegging, interessentanalyse, designmetodikk, scenariobygging og verktøy for evaluering og beslutningsstøtte. Studentene vil også evaluere og videreutvikle disse verktøyene i møte med praktiske problemstillinger.
Dette lærer du
Etter fullført emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte innen kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- Har innsikt i hvilke fagområder som inngår i bærekraftige matsystemer, urbant landbruk og sirkularitet, og kan analysere samspillet mellom disse i ulike prosjekter.
- Kan gjøre rede for grunnleggende gruppeteori, forutsetninger for tverrfaglig samarbeid og samhandling med eksterne aktører.
- Har bevissthet om hvordan egne og andres handlingsmønstre påvirker samarbeid og gruppedynamikk.
- Har tilegnet seg grunnleggende begreper fra andre fagfelt enn sitt eget.
- Har kunnskap om FNs bærekraftsmål og hvordan disse kan anvendes og omsettes i praksis i eget arbeid.
- Har forståelse for GreenComp, EUs rammeverk for bærekraftskompetanse, og dets relevans for egen faglige utvikling og praksis.
Ferdigheter
Studenten:
- Kan anvende egen fagkompetanse i tverrfaglige samarbeidsprosesser og kommunisere med ulike fagdisipliner og eksterne aktører, inkludert bruk av relevante faguttrykk.
- Kan reflektere over samarbeidsprosesser og analysere hvordan gruppa kommuniserer, planlegger, beslutter, løser oppgaver, håndterer uenigheter og forholder seg til faglige, sosiale og personlige utfordringer.
- Kan definere og jobbe mot felles mål for å utvikle løsninger på komplekse problemstillinger.
- Kan anvende relevante metoder og verktøy for prosjektutvikling, analyse og problemløsning.
- Kan presentere prosjekter (caser) og løsningsforslag underveis og diskutere med oppdragsgivere.
Generell kompetanse
Studenten:
- Kan samarbeide effektivt med fagpersoner fra andre disipliner og tilpasse sin kommunikasjon og arbeidsmetodikk deretter.
- Har bevissthet om hvordan egen kompetanse kan bidra i tverrfaglige team og i samspill med eksterne aktører.
- Kan bidra til å løse komplekse problemstillinger som krever tverrfaglig tilnærming og som ikke kan løses innenfor én enkelt fagdisiplin.
- Kan bruke prosjektledelsesverktøy og ta en aktiv rolle i ledelse av prosjekter.
- Kan utvikle og gjennomføre muntlige og skriftlige presentasjoner av prosjektarbeid.
- Kan gi konstruktive tilbakemeldinger til enkeltmedlemmer og teamet som helhet, samt reflektere over og lære av tilbakemeldinger fra andre.
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Undervisningstider
Fortrinnsrett
Opptakskrav