TEL330 Mekatronikk

Studiepoeng:10

Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi

Emneansvarlig:Shailendra Singh

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Engelsk

Frekvens:Årlig

Forventet arbeidsmengde:

Forelesninger, seminarer, workshops, praktiske øvelser og selvstudium: omtrent 250 timer.

Forelesninger/seminarer/workshops: 56 timer/4 timer per uke;Praktiske øvelser: 54-64 timer, individuelt eller i grupper med andre studenter;Selvstudium: 110-130 timer.

Undervisnings- og vurderingsperiode:Dette kurset starter i vårparallellen. Kurset har undervisning og vurdering i løpet av vårparallellen.

Om dette emnet

Moderne produktutvikling er et mangesidig felt. Den mekaniske designen av et slikt produkt integreres vanligvis med et styresystem som kontrollerer den mekaniske dynamikken. For eksempel styres en testrigg for å utføre strekkprøven av et styresystem som styrer forlengelseshastigheten og måler dataene fra sensorene. Et annet eksempel kan være adaptive fjæringssystemer - et kamerasystem eller et akselerometer registrerer ujevnhetene og sender dataene til kontrolleren, som modifiserer systemets dynamiske respons. Dette kurset vil hjelpe deg med å designe slike smarte mekaniske dynamiske systemer (mekatronikk).

Dette kurset vil fokusere på design, analyse og implementering av komplekse, intelligente systemer som sømløst integrerer mekaniske, elektriske og beregningsmessige elementer. Studentene vil utforske virkelige applikasjoner av mekatronikk i noen av de ulike domenene, for eksempel automasjon, bilsystemer, robotikk, romfart og biomedisinsk utstyr. Kurset legger vekt på en praktisk, prosjektbasert tilnærming, som gjør det mulig for studentene å utvikle praktiske ferdigheter i å designe og implementere intelligente mekatronikkløsninger.

Dette lærer du

Etter vellykket gjennomføring av dette kurset, vil studentene kunne:

  1. Hente måledata fra en rekke sensorer, bruke forskjellige filtreringsskjemaer og klargjøre dataene for styresystemet.
  2. Forstå og anvende avanserte kontrollstrategier: Demonstrere ferdigheter i å designe og implementere avanserte kontrollalgoritmer, for eksempel adaptiv kontroll, robust kontroll, optimal kontroll og modellprediktiv kontroll, for mekatronikksystemer.
  3. Designe de dynamiske mekaniske systemene for å manipulere det mekatroniske systemet ved hjelp av aktuatorer.
  4. Utvikle sofistikerte modeller og simuleringer: Lage nøyaktige dynamiske modeller av komplekse mekatronikksystemer ved hjelp av avanserte modelleringsteknikker (f.eks. bindingsgrafer, Lagrange-mekanikk) og utføre simuleringer ved hjelp av programvare med åpen kildekode (f.eks. Modelica).
  5. Integrere sensorer og aktuatorer: Velge, grensesnitt og kalibrere et bredt spekter av sensorer (f.eks. optiske kodere, IMUer, kraft-/momentsensorer) og aktuatorer (f.eks. DC-motorer, trinnmotorer, pneumatiske/hydrauliske systemer) for spesifikke mekatronikkapplikasjoner.
  6. Implementere sanntids innebygde systemer: Designe og programmere innebygde systemer for sanntidskontroll og datainnsamling i mekatronikkapplikasjoner, ved bruk av mikrokontrollere.
  7. Designe og analysere intelligente mekatronikksystemer: Syntetisere kunnskap fra ulike domener for å designe, analysere og optimalisere intelligente mekatronikksystemer som oppfyller spesifikke ytelseskrav, med tanke på faktorer som effektivitet, robusthet og sikkerhet.
  8. Evaluere effekten av nye teknologier: Kritisk analysere og diskutere rollen til nye teknologier, som kunstig intelligens, maskinlæring og tingenes internett (IoT), i fremtiden for mekatronikk.
  • Læringsaktiviteter
    Kurset gis som en kombinasjon av teoretiske forelesninger og laboratorieaktiviteter. Laboratorieøvelsene gjennomføres i små grupper på 3-4 studenter. Oppgaver basert på forelesninger og laboratorieøvelser er obligatoriske.
  • Læringsstøtte

    Faglærerne er tilgjengelige for støtte i forbindelse med regneøvelser i arbeidstiden, og via e-post utenom undervisningstiden. Laboratorieøvelsene gjennomføres under veiledning og teknisk hjelp fra andre personer ved instituttet som er lett tilgjengelige i arbeidstiden.

    Studenter kan også be om avtaler med læreren på hans/hennes kontor til forhåndsbestemte tider og via e-post.

  • Pensum

    Kurstemaer (veiledende):

    • Avanserte kontrollsystemer (Adaptive, Robuste, Optimale, Ikke-lineære, MPC)
    • Systemmodellering og simulering (Lagrange-mekanikk, Tilstandsrom-representasjon)
    • Sensorer og aktuatorer (Avanserte typer, Utvalg, Grensesnitt)
    • Sanntids innebygde systemer (Mikrokontrollere, Programmering)
    • Digital signalbehandling for mekatronikk
    • Maskinsyn og bildebehandling
    • Kunstig intelligens og maskinlæring i mekatronikk
    • Nye trender innen mekatronikk (IoT, Kyber-fysiske systemer, Industri 4.0)

    Anbefalt lærebok/programvare:

    • W. Bolton, Mechatronics: Electronic Control Systems in Mechanical and Electrical Engineering.
    • OpenModelica
  • Forutsatte forkunnskaper
    • INF120 Programmering og databehandling
  • Anbefalte forkunnskaper
    • FYS110 Statikk
    • TMP220 Maskinelementer og effektoverføringssystemer
  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen

    Kursvurderingen vil være basert på en kombinasjon av følgende komponenter, og den endelige karakteren vil være enten bestått eller ikke bestått:

    • Innleveringer (20 %): Flere innleveringer gjennom semesteret vil vurdere studentenes forståelse av teoretiske konsepter og deres evne til å anvende dem på praktiske problemer. Disse kan omfatte problemsett, simuleringsøvelser og korte designprosjekter.
    • Avsluttende prosjekt (80 %): Et større prosjekt vil kreve at studentene designer, implementerer og tester et komplett mekatronikksystem. Dette vil omfatte valg av maskinvare, programvareutvikling, systemintegrasjon og eksperimentell validering. Studentene må presentere prosjektet sitt og levere en omfattende rapport.

    Innleveringer skal være fullført og godkjent før studenten kan vurderes på den endelige prosjektrapporten.

    Endelig karakter - bestått/ikke bestått



  • Sensorordning
    En ekstern/internt evaluator vil bidra til vurderingen av prosjektrapporten.
  • Opptakskrav
    Realfag