PPVE200 Veiledningspedagogikk 1
Studiepoeng:15
Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi
Emneansvarlig:Hans Erik Lefdal
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Antall plasser:Minimum 8 og maksimum 24
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:Normert arbeidsinnsats er 25 timer pr studiepoeng.
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet har undervisning/vurdering i januarblokk, vårparallell og høstparallell.
Om dette emnet
Målgrupper: Veiledere og rådgivere i UH-sektor og lærere i NMBUs universitetsskoler, partnerskapsskoler og samarbeidsskoler i DEKOMP, som har veiledningsoppgaver for lærerstudenter og nyutdannede lærere.
Krav til veiledningskompetanse for praksislærere i lærerutdanning: Kravene er beskrevet i nasjonale retningslinjer for lærerutdanningene, i Yrkesfagløftet og UDIR sin veiledning av nyutdannede lærere.
PPVE200 15. stp. er del 1 av en veilederutdanning på til sammen 30 stp. Del 2 er emnet PPVE210, 15 stp.
Temaer: Veiledningsstrategier og ferdigheter, inkludert kommunikasjons-, lytte- og påvirkningsferdigheter. Utgangspunktet for veilederopplæringen er den aktuelle utdanningens og opplæringens mål, lov og planverk. Veilederopplæringen skal knyttes til målgruppenes arbeidsoppgaver og deres behov for kompetanseutvikling.
Dette lærer du
Kunnskaper
Kandidaten har god innsikt i:
- veiledning som begrep, ulike strategier og ferdigheter i veiledning
- ulike yrker og profesjoner /læreryrket som profesjon
- studier og studenters situasjon / lærerutdanning og nyutdannede læreres situasjon
- skole og universitet som organisasjon
Ferdigheter:
Kandidaten skal:
- kunne bruke ulike strategier, ferdigheter og metoder i veiledningen og kunne reflektere over og etterleve de krav som stilles til veiledningsoppgaven og som fremmer lærings- og utviklingsprosesser
- delta i, observere, analysere og reflektere over veiledning av og sammen med studenter / lærerstudenter i praksisopplæring eller nyutdannede lærere
- analysere, forstå og drøfte det spesielle ved ulike veiledningssituasjoner.
- identifisere de overordnede rammene for veiledning og utdanningenes siktemål
- utvikle, gjennomføre og vurdere et veiledningsforløp med studenter og lærerstudenter i praksis.
Generell kompetanse
Kandidaten skal:
- reflektere over, utvikle og handle ut ifra etisk profesjonelt veiledningsståsted
- reflektere over egen kompetanse
- reflektere over rollen til den som veiledes i samarbeid med den veiledede.
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Undervisningstider
Fortrinnsrett