PPUT301 Fordypning i realfagsdidaktikk

Studiepoeng:20

Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi

Emneansvarlig:Erling Krogh, Birgitte Bjønness

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Norsk

Antall plasser:35

Frekvens:Årlig

Forventet arbeidsmengde:

ca. 500 timer.

Profesjonsmaster PPU, profil aksjonslæring: ca. 375 timer, 15 stp.

Undervisnings- og vurderingsperiode:

LUR/Profesjonsmaster PPU, profil realfag: Emnet starter i slutten av augustblokken. Denne profilen har undervisning i høstparallellen og vurdering i høstparallellen.

Profesjonsmaster PPU, profil naturbruk: Profilen har oppstart tidlig i høstparallellen. All undervisning foregår i høstparallellen. For heltidsstudenter er fristen for innlevering av den obligatoriske oppgaven i høstparallellen. For deltidsstudenter er fristen for innlevering i vårsemesteret

Om dette emnet

Emnet skal gi grunnlag for å utvikle forskningsmessige forankringer og tilnærminger som kan brukes i arbeidet med masteroppgaven. Tilretteleggelsen for studentenes læring kokretiseres ved å ta utgangspunkt i studentenes egne problemstillinger og forskningsspørsmål.

LUR/Profesjonsmaster PPU, profil realfag: I emnet skal studenten utvikle et selvstendig ståsted i realfagdidaktikk gjennom litteraturstudier, diskusjon i grupper, skriftlig og muntlig oppgave. En viktig hensikt med denne profilen av emnet er å legge grunnlag for masteroppgavens litteraturgjennomgang. Hvis tre eller flere studenter er meldt opp i emnet vil undervisningen bestå av seminarer hvor studentene veksler på å legge fram, drøfte og gi tilbakemelding på litteratur/teori og egne tekster.

Profesjonsmaster PPU, profil naturbruk: Denne profilen skal gi grunnleggende kompetanse i å drive utviklingsarbeid og/eller utviklingsforskning med aksjonslæring som strategi. Studentene skal, fortrinnsvis i grupper på to eller tre studenter, undersøke og starte et endrings- og utviklingsarbeid, enten knyttet til studentenes praksis med tilretteleggelse for læring i naturbruk eller knyttet til arbeid med å utvikle skolenes profiler i programområde naturbruk. Målet er at studentene gjennom endrings- og utviklingsarbeidet skaper et utgangspunkt for masteroppgaven, for eksempel gjennom å planlegge gjennomføre og evaluere et utprøvingsprosjekt knyttet til problemstillinger og forskningsspørsmål i masteroppgaven. Hensikten er også å istandsette studentene til å kunne velge og begrunne valg av yrkespedagogiske perspektiver for å belyse og drøfte endrings- og utviklingsarbeidet deres i emnet.

Dette lærer du

LUR/Profesjonsmaster PPU, profil realfag:

Kunnskap

Studenten

  • skal ha grunnleggende kunnskap om ulike teoretiske tradisjoner og vitenskapelige problemstillinger innen fagdidaktikk i realfag.
  • skal ha god innsikt i den rollen litteratur spiller i fagdidaktisk forskning.
  • skal ha kunnskap om ulike forskningslitteratur-sjangre, og kan vurdere bruk av ulike typer tekster i eget arbeid.

Ferdigheter

Studenten

  • skal kunne gjengi, analysere og kritisk vurdere fagdidaktisk litteratur.
  • skal kunne søke opp relevant litteratur og bruke ulike hensiktsmessige søkemotorer.
  • skal kunne korrekt sitatteknikk og lage litteraturlister i henhold til faglig standard.

Generelle ferdigheter

Studenten

  • skal kunne bruke forskningslitteratur til å utvikle faglig argumentasjon.
  • skal kunne lese tekster og forme seg selvstendige meninger om disse.
  • skal skrive akademiske tekster der kritisk tenkning og kreativitet kommer til uttrykk i tillegg til kunnskaper og ferdigheter i emnet.

Profesjonsmaster PPU, profil naturbruk:

Kunnskap: Studenten kan

  • gjøre rede for og begrunne valg av aksjonslæring som strategi for utforskning i utprøvingsprosjekt samt masteroppgave og for arbeidsoppgaver som det er relevant å utforske i skolen.
  • velge og begrunne valget av yrkespedagogiske perspektiver for å belyse og drøfte endrings- og utviklingsarbeid i prøveprosjekt og mastergradsarbeidet

Ferdigheter: Studenten kan

  • bruke aksjonslæring i utforskende praksis gjennom systematisk dokumentasjon under arbeid med masteroppgaven.
  • bevisstgjøre seg utfordringer som oppstår i samarbeid om aksjonslæring og bruke metoder for å klargjøre og håndtere motsetninger når samarbeidsutfordringer oppstår.

Generell kompetanse: Studenten kan

  • gjøre rede for betydningen av selvbevissthet og selvrefleksjon som grunnlag for forskerrollen i aksjonslæring.
  • reflektere omkring håndtering av dilemmaer som kan oppstå når forskeren selv deltar aktivt i forskningssamarbeid med kolleger, elever og andre samarbeidspartnere
  • forske i egen og/eller felles praksis i skolen
  • Læringsaktiviteter

    Emnet går parallelt og i forskjellig grad i samarbeid med metodeemnet PPFO301 Innføring i utdanningsvitenskapelige forskningsmetoder for de to profilene.

    LUR/Profesjonsmaster PPU, profil realfag: Gjennom lesing, gruppesamtaler, forelesninger og skriftlig arbeid, skal studenten knytte litteratur til egne erfaringer og mer teoretiske problemstillinger. Det forventes at studenten deltar aktivt i undervisning, i forberedelser til undervisning og i seminargrupper med andre studenter. Veiledning på tekst er en sentral del av emnet. Slik veiledning kan være en del av gruppeaktiviteter med medstudenter, i fra emneansvarlig eller veileder(e) på masteroppgaven.

    Profesjonsmaster PPU, profil naturbruk: I denne profilen er arbeidet med forskningsmetoder i PPFO301 nært knyttet til planlegging, gjennomføring og evaluering av endrings- og utviklingsarbeid i utprøvingsprosjektet i PPUT301. De to emnene samordnes gjennom de fire fysiske samlingene i høstsemesteret. Innledningsvis rettes oppmerksomheten mot hva studentene er interessert i å utforske i mastergradsoppgaven som grunnlag for utvikling av utprøvingsprosjekt med problemstillinger og forskningsspørsmål. Parallelt utfører studentene gruppevis praktiske opplegg for tilretteleggelse for læring i naturbruk i PPFO301, for å få konkret grunnlag for metodevalg og for å realitetsorientere prøveprosjektene i PPUT301. Planlegging, gjennomføring og evaluering av utprøvingsprosjektene utløser behov for bruk av relevante forskningsmetoder samt for å finne og bruke yrkespedagogiske perspektiver og teorier for å drøfte tema og funn i prøveprosjektet. De fagansatte veileder studentene i utforskningsprosessen. Studentene samarbeider og veileder hverandre i gruppene som utfører utprøvingsprosjektet. De fagansatte legger også til rette for at gruppene veileder og lærer av hverandre.

  • Læringsstøtte
    Studentene veiledes i den skriftlige oppgaven av emneansvarlig og veileder(e). I tillegg vil det være vesentlig å gi og få tilbakemeldinger til/fra medstudenter undervegs i emnet.
  • Pensum
    Det inngår felleslitteratur på ca 300-350 sider, samt individuell litteratur av omfang ca 200-400 sider (avhengig om det er artikler eller bøker). Litteraturlisten skal foreligge på emnets læringsplattformer ved studiestart.
  • Forutsatte forkunnskaper
    LUR-studenter samt studenter ved profesjonsmaster i realfag og aksjonslæring har fortrinnsrett. For LUR-studenter forutsettes PPXP100, PPRA200, PPRA201, PPRA301, PPPE301 og PPFD301 i tillegg til emnegrupper i realfag (fag 1 og fag 2).
  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen

    En individuell eller gruppebasert skriftlig oppgave er grunnlag for vurderingen.

    Oppgaven vurderes som bestått/ikke bestått.



  • Sensorordning

    LUR/Profesjonsmaster PPU, profil realfag: Intern sensur av oppgavebesvarelsen

    Profesjonsmaster PPU, profil naturbruk: Intern sensur av oppgavebesvarelsen

  • Obligatorisk aktivitet

    LUR/Profesjonsmaster PPU, profil realfag: Deltagelse på samlinger med krav om minimum 80% oppmøte. Studentene skal gjennomføre en muntlig individuell presentasjon som tar utgangspunkt i en valgt problemstilling/påstand som drøftes opp mot et mindre utvalg av litteratur. Litteraturen skal knyttes til (foreløpig) problemstilling på egen masteroppgave -og til emnets litteratur. Studentene skal gi tilbakemelding til andre studenters muntlige presentasjoner.

    Profesjonsmaster PPU, profil naturbruk: Fysisk deltagelse på samlinger med krav om minimum 70 % oppmøte. Studentene skal planlegge, gjennomføre og evaluere et utprøvingsprosjekt som forberedelse til arbeidet med masteroppgaven, fortrinnsvis i grupper på to-tre studenter. I tredje og fjerde samling skal studentene presentere arbeid og foreløpige resultater i utprøvingsprosjektet for veiledere og medstudenter. Medstudentene skal gi tilbakemelding til andre studentgruppers muntlige presentasjoner. Utprøvingsprosjektet skal dokumenteres ut fra spesifiserte kriterier i en skriftlig innleveringsoppgave.

  • Undervisningstider

    LUR/Profesjonsmaster PPU, profil realfag: Form og antall på fellessamlinger vil avhenge av antall påmeldte og blir lagt fram ved oppstart av emnet.

    Profesjonsmaster PPU, profil naturbruk: Fire fysiske samlinger på to til tre dager på Campus samkjørt med PPFO301. Profilen tar ugangspunkt i praktiske og relevante øvelser, aksjonslæring og utforskende arbeidsmåter med veiledning av medstudenter og fagansatte under de fysiske samlingene. Planlegging, gjennomføring og evaluering av utprøvingsprosjekt er den sentrale oppgaven i profilen. Veiledning av muntlige presentasjoner av arbeidet med prosjektet mellom samlingene vil stå sentralt i de to siste fysiske samlingene.

  • Fortrinnsrett
    M-LUN og profesjonsmasterstudenter i realfag og aksjonslæring