PPRA201 Praksisopplæring i 3. studieår LUR
Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi
Emneansvarlig:Nina Elisabeth Arnesen
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Antall plasser:35
Frekvens:Årlig. Gis siste gang våren 2026/2027.
Forventet arbeidsmengde:15 dager. Tilsvarende en lærers arbeidsplan utgjør dette i størrelsesorden 150 arbeidstimer, som inkluderer undervisning, forberedelse, vurderingsarbeid, møte- og samarbeidstid samt tid til faglig utviklingsarbeid. Arbeidstiden tilsvarer en lærers arbeidstid i full stilling.
Undervisnings- og vurderingsperiode: Emnet starter i augustblokk. Emnet har undervisning/vurdering i augustblokk, høstparallell, januarblokk, vårparallell og juniblokk. Se detaljplan for emnet i Canvas.
Om dette emnet
Emnet består av 15 dager veiledet praksisopplæring i skolen eller annen undervisningsinstitusjon. Studentene deltar i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisningen i samarbeid med praksislærere og medstudenter. Inkludert i emnet er inntil 2 dager for- og etterarbeid på campus.
All praksisopplæring skal skje i autentiske yrkessituasjoner med elever/studenter. Praksisopplæringen skal knyttes til fag studenten vil få undervisningskompetanse i.
All undervisning i praksisopplæringen skal planlegges og veiledes.
Dette lærer du
Studentene skal ha læringsutbytte innen fagområdene pedagogikk og fagdidaktikk, både teoretisk og praktisk.
Kunnskap
- har kunnskap om hvordan en legger til rette for tilpasset opplæring i undervisningsfaget med basis i læreplaner og didaktisk relasjonstenkning.
- har et variert repertoar av undervisningsstrategier i faget, og bruker varierte arbeidsmåter og læremidler i faget for å legge til rette for elevenes læreprosesser
- Ha erfaringsbasert kunnskap om elevers læring i faget
Ferdigheter
- Kan anvende, begrunne og variere et utvalg av undervisningsformer
- justere læringsaktiviteter ved behov og legge til rette for elevmedvirkning
Generell kompetanse
- Kan reflektere over egen og andres praksis
- Kan reflektere over innholdet i opplæringen og elevenes læring i lys av aktuelle læreplaner og teori
- Kan videreutvikle sin kompetanse gjennom didaktisk- og pedagogisk faglitteratur.
Studenten skal delta i planlegging, gjennomføring og refleksjon over undervisning.
Studenten skriver en plan for hele praksisperioden i starten, og planer for hver undervisningsøkt, disse brukes som grunnlag for veiledning. Studenten anbefales også å skrive logger fra praksisopplæringen som grunnlag for refleksjoner i praksisrapporten.
- Studentens læring støttes gjennom før-, underveis- og etterveiledning av praksislærer. Lærerne fra NMBU er ansvarlige for veiledning og godkjenning av praksisrapport og godkjenning av plan for praksis.
- Oversikt ligger på læringsplattformen Canvas.
- PPXP100
Praksislærere/praksisskole har hovedansvaret for vurderingene av praksisopplæringen, mens Institutt for lærerutdanning og utdanningsvitenskap står for den avsluttende vurderingen.
Vurderingsutrykk: Bestått/Ikke bestått.
Praksis Karakterregel: Bestått/ Ikke beståttSensorer er praksislærere og skolens ledelse der studentene er i praksisperiodene. Praksislærer setter karakteren bestått/ikke bestått for praksisperioden. Emneansvarlig fastsetter sluttkarakteren bestått/ikke bestått i emnet på bakgrunn av praksislærernes vurderinger.
Gjennom praksisopplæringen skjer også en kontinuerlig skikkethetsvurdering av studentene, jf. U- og H-loven og forskrift gitt av departementet.
Obligatorisk deltakelse på inntil to dager for- og etterarbeid på campus.
Obligatoriske innleveringer i tilknytning til de 15 dagene med praksisopplæring
- Plan i forkant av praksisopplæringsperioden.
- Praksisrapport etter avsluttet praksisopplæringsperiode.
- Praksislærers vurdering av studenten signert av praksislærer, ledelse ved skolen og student
Emnet består av 15 dager med veiledet praksisopplæring. En dag skal tilsvare en lærers arbeidsdag i arbeidsmengde, men med noe færre undervisningstimer. Alle timene studentene deltar i ved aktivt å observere og/eller gjennomføre undervisning skal være veiledet.
Det er inntil to dagers for- og etterarbeid på campus.
- M-LUN