PPFD300 Fagdidaktikk i realfag

Studiepoeng:30

Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi

Emneansvarlig:Edvin Østergaard

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Norsk

Frekvens:Årlig

Forventet arbeidsmengde:Normert arbeidsmengde er 25 timer per studiepoeng. Arbeidet består av samlinger og arbeid med obligatoriske aktiviteter i og utenom samlinger.

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i augustblokka. Emnet har undervisning/vurdering i augustblokka, høstparallellen, januarblokka, vårparallellen og juniblokka.

Om dette emnet

Undervisning og læring for bærekraftig utvikling. Lærerrollen og øvinger i eget utviklingsarbeid som lærer. Planlegging, gjennomføring og vurdering av og for læring realfagene med utgangspunkt i læreplanverket, i fagdidaktiske prinsipper og teorier, samt i fagenes arbeidsmåter. Fenomenbasert undervisning og utforskende arbeidsmåter. Begrepslæring og representasjonsformer i faget. Samarbeidslæring, programmering og digital kompetanse Uformell og formell vurdering av kompetanser og grunnleggende ferdigheter. Yrkesretting av realfagene og tverrfaglig læring og undervisning.

Dette lærer du

Kunnskap

Studenten

  • har et variert repertoar av undervisningsstrategier og arbeidsmetoder i realfagene
  • har fagdidaktisk forsknings- og erfaringsbasert kunnskap rettet mot trinn 8-13
  • kan redegjøre for skolens og fagets verdigrunnlag og for opplæringsløpet i lys av skolens mandat
  • kan redegjøre for læringsstrategier, læringsarenaer og arbeidsmetoder relatert til fagets egenart og tradisjoner
  • har kunnskap om hvordan det kan arbeides systematisk med grunnleggende ferdigheter og fagets språk, begreper og representasjoner
  • har kunnskap om fagets rolle i tverrfaglig samarbeid og undervisning i de tre tverrfaglige temaene i læreplanen
  • har kunnskap om yrkesretting av realfagene
  • har innsikt i utdanning for bærekraftig utvikling og hvordan slik undervisning kan legges opp for å fremme elevers handlekraft

Ferdigheter

  • kan analysere og utvikle egen evne til å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning basert på eget faglig utviklingsarbeid og relevant forskningsbasert kunnskap
  • kan lede og legge til rette for undervisningsforløp som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser tilpasset elevers behov
  • kan bruke varierte og relevante arbeidsmetoder, programmering og digitale verktøy i faget
  • kan differensiere og tilpasse undervisning i faget ut fra et elevperspektiv og skape motiverende og inkluderende læringsmiljø
  • kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring
  • kan analysere læreplaner i fag og utvikle lokale planer, samt ha innsikt i sluttvurdering i faget
  • kan vurdere samfunnsrelevans i faget og omsette dette i egen undervisning

Generell kompetanse

  • kan selvstendig videreutvikle egen kompetanse og bidra til både fagets, kollegers og skolens utvikling, samt styrke elevenes faglige identitet
  • kan kritisk reflektere over faglige, etiske og politiske spørsmål, knyttet blant annet til utdanning for bærekraftig utvikling
  • kan reise kritiske spørsmål til informasjonskilder, lærebøker, eksisterende kunnskap og praksiser
  • kan legge til rette for undervisning som fremmer elevers handlekraft i bærekraftig utvikling
  • kan formidle fagdidaktiske problemstillinger på en reflektert måte
  • Læringsaktiviteter
    Emnet benytter ulike arbeidsformer og forutsetter studentaktivitet. Arbeidsformene er blant annet samarbeidsbasert, praksisbasert og erfaringsbasert med refleksjon over praksis og teori. Deler av emnet er direkte knyttet til de spesifikke skolefagene, mens andre deler har felles undervisning for alle realfagene.
  • Læringsstøtte
    Studenten veiledes i de obligatoriske aktivitetene av lærere og medstudenter. Det etableres skrivegrupper som deler erfaringer og samarbeider om oppgaver gjennom hele studieløpet.
  • Pensum
    Oversikt over litteratur er tilgjengelig på Canvas.
  • Forutsatte forkunnskaper
    Emnet er for lærerstudenter som har undervisningskompetanse i realfagene (naturfag, matematikk, biologi, fysikk, geofag, kjemi og/eller IT).
  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen

    Muntlig eksamen, individuell.

    Vurdering: A-F



    En muntlig prøve Karakterregel: Bokstavkarakterer Hjelpemiddel: C3 Alle typer kalkulatorer, alle andre hjelpemidler - inkludert digitale
  • Sensorordning
    Ekstern sensor godkjenner vurderingsordningen og sensurerer muntlig eksamen.
  • Obligatorisk aktivitet

    Det er fire obligatoriske aktiviteter i emnet:

    • To skriftlige oppgaver i fagdidaktikk
    • Sikkerhetskurs
    • Minimum 80% oppmøte av undervisningen i samlingene.

    Utfyllende informasjon om hvordan oppgavene er organisert ligger i Canvas.

    Forutsetningen for å gå opp til eksamen er at alle obligatoriske aktiviteter er godkjent.

  • Undervisningstider
    Emnet består av i regel 6 samlinger à 5 dager fordelt over to semestre. Enkelte av samlingsukene er av 4 dagers varighet.
  • Fortrinnsrett
    PPU-HEL, PPU-DEL
  • Opptakskrav
    Realfag