PPFD300 Fagdidaktikk i realfag
Studiepoeng:30
Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi
Emneansvarlig:Edvin Østergaard
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:Normert arbeidsmengde er 25 timer per studiepoeng. Arbeidet består av samlinger og arbeid med obligatoriske aktiviteter i og utenom samlinger.
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i augustblokka. Emnet har undervisning/vurdering i augustblokka, høstparallellen, januarblokka, vårparallellen og juniblokka.
Om dette emnet
Undervisning og læring for bærekraftig utvikling. Lærerrollen og øvinger i eget utviklingsarbeid som lærer. Planlegging, gjennomføring og vurdering av og for læring realfagene med utgangspunkt i læreplanverket, i fagdidaktiske prinsipper og teorier, samt i fagenes arbeidsmåter. Fenomenbasert undervisning og utforskende arbeidsmåter. Begrepslæring og representasjonsformer i faget. Samarbeidslæring, programmering og digital kompetanse Uformell og formell vurdering av kompetanser og grunnleggende ferdigheter. Yrkesretting av realfagene og tverrfaglig læring og undervisning.
Dette lærer du
Kunnskap
Studenten
- har et variert repertoar av undervisningsstrategier og arbeidsmetoder i realfagene
- har fagdidaktisk forsknings- og erfaringsbasert kunnskap rettet mot trinn 8-13
- kan redegjøre for skolens og fagets verdigrunnlag og for opplæringsløpet i lys av skolens mandat
- kan redegjøre for læringsstrategier, læringsarenaer og arbeidsmetoder relatert til fagets egenart og tradisjoner
- har kunnskap om hvordan det kan arbeides systematisk med grunnleggende ferdigheter og fagets språk, begreper og representasjoner
- har kunnskap om fagets rolle i tverrfaglig samarbeid og undervisning i de tre tverrfaglige temaene i læreplanen
- har kunnskap om yrkesretting av realfagene
- har innsikt i utdanning for bærekraftig utvikling og hvordan slik undervisning kan legges opp for å fremme elevers handlekraft
Ferdigheter
- kan analysere og utvikle egen evne til å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning basert på eget faglig utviklingsarbeid og relevant forskningsbasert kunnskap
- kan lede og legge til rette for undervisningsforløp som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser tilpasset elevers behov
- kan bruke varierte og relevante arbeidsmetoder, programmering og digitale verktøy i faget
- kan differensiere og tilpasse undervisning i faget ut fra et elevperspektiv og skape motiverende og inkluderende læringsmiljø
- kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring
- kan analysere læreplaner i fag og utvikle lokale planer, samt ha innsikt i sluttvurdering i faget
- kan vurdere samfunnsrelevans i faget og omsette dette i egen undervisning
Generell kompetanse
- kan selvstendig videreutvikle egen kompetanse og bidra til både fagets, kollegers og skolens utvikling, samt styrke elevenes faglige identitet
- kan kritisk reflektere over faglige, etiske og politiske spørsmål, knyttet blant annet til utdanning for bærekraftig utvikling
- kan reise kritiske spørsmål til informasjonskilder, lærebøker, eksisterende kunnskap og praksiser
- kan legge til rette for undervisning som fremmer elevers handlekraft i bærekraftig utvikling
- kan formidle fagdidaktiske problemstillinger på en reflektert måte
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Undervisningstider
Fortrinnsrett
Opptakskrav