MVI385 Produktutvikling innen næringsmidler
Studiepoeng:10
Ansvarlig fakultet:Fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap
Emneansvarlig:Elling Olav Rukke, Simon Gustafson Bruerberg
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Engelsk, norsk
Antall plasser:50
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde: Totalt 250 timer.
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i høstparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i høstparallellen.
Om dette emnet
Emnet får ny emnenansvarlig høsten 2024 og er under revidering, gis kun ved ressurser.
Emnet er bygget opp rundt følgende, bærekraftige elementer:
- Identifisering av nye produkter (nøkkelen til suksess eller fiasko, prosesseringsteknologi, mat-/helseprodukter etc.).
- Virkemidler for vellykket produktutvikling (innovasjonsstrategi, Produktutviklings-prosessen, kunnskapsbasen, kunden etc.).
- Forsøksdesign og data-analyse.
- Ledelse og forbedring av PU-prosessen.
Dette lærer du
Kunnskap: Studentene skal tilegne seg kunnskap og teknikker som kan anvendes i en systematisk, bærekraftig produktutviklingsprosess i næringsmiddel-/fôrindustrien fra idé til lansering.
Ferdigheter: Studentene skal kunne anvende, vurdere og belyse faktorer av betydning for en vellykket produktutvikling, blant annet ved å fokusere på basisteknikker i produktutviklingen, teamarbeid, kundeorientert filosofi, prosjektledelse og praktisk industriell anvendelse.
Generell kompetanse: . Emnet er inndelt i 5 hoveddeler der studentene skal tilegne seg kompetanse om
- Del 1. Eksempler på nye matvarer, grad av innovasjon, strategi og ledelse; - årsaker til suksess eller fiasko.
- Del 2: Virkemidler for vellykket produktutvikling;
- 2.1 Innovasjonsstrategi
- 2.2 Produktutviklingsprosessen
- 2.3 Kunnskapsbehov
- 2.4 Kundeorientering
- Del 3: Forsøksdesign, data-analyse, reseptoptimalisering og sensorikk.
- Del 4: Nivåer og ledelse av produktutviklings-prosessen.
- Del 5: Semesteroppgave. En praktisk/teoretisk oppgave i produktutvikling hvor kunnskap kombineres med reelle utfordringer i samarbeid med norsk næringsmiddelindustri (kjøtt, fisk, melk, vegetabilier, ceralier).
- Forelesninger, selvstudium, semesteroppgaver/case-studier, gruppediskusjoner, "workshops" og individuell problemløsning. Samarbeid med norsk næringsmiddelindustri.
- Emneansvarlig kan kontaktes per e-post: elling-olav.rukke@nmbu.no and in Canvas.
Forelesningene tar utgangspunkt i "Food Product Development", M. Earle, R. Earle and A. Anderson, Woodhead Publishing Limited, ISBN 1 85573 468 0, samt i emneansvarliges erfaringer med Produktutvikling fra ulik næringsmiddel industri som TINE, Mills, Uniliver og Elopak.
Anbefalt tilleggslitteratur;
- "Food Industry R & D, a New Approach", Traitler, H., Coleman, B. and Burbidge, A., 2017,ISBN- 9781119089391.
- "Supply Chain Management for Sustainable Food Networks", Iakov et al., 2016, ISBN - 9781118930755
- Relevant bachelorgrad. Fordelaktig med kunnskap innen næringsmiddelteknologi, samt statistikk tilsvarende STAT100.
Bachelorgrad (i matvitenskap) eller tilsvarende.
STAT100 eller tilsvarende.
- Avsluttende skriftlig eksamen, 3,5 timer, teller 100 % bedømt til bestått/ikke bestått
Skriftlig eksamen Karakterregel: Bestått/ Ikke bestått Hjelpemiddel: A1 Ingen kalkulator, ingen andre hjelpemidler - Ekstern sensor med PhD grad innen Næringsmiddelfag og erfaring fra produktutvikling i et større nasjonalt/internasjonalt matvarekonsern.
- Seminarer/case-studier, rollespill og eventuelle ekskursjoner.
- 3 x 2 timer per uke, inkludert seminar (kollokvier) og mulig ekskursjon til FoU-avdeling i en næringsmiddel- og/eller emballsjebedrift.
- M-MATVIT
- Realfag