MVI303 Alternative proteiner: En tverrfaglig introduksjon

Studiepoeng:5

Ansvarlig fakultet:Fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap

Emneansvarlig:Catrin Tyl

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Norsk, engelsk

Antall plasser:25

Frekvens:Årlig

Forventet arbeidsmengde:

20 timer seminar/kollokvier og forelesninger

125 timer selvstudium/gruppearbeid

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i vårparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i vårparallellen.

Om dette emnet

Dette kurset er et introduksjonskurs som tar for seg forskningen og mulighetene for bruk av nye, alternative proteinkilder som et alternativ eller erstatning til animalske proteinkilder, herunder egg, melk, kjøtt og fisk/sjømat. Emnet er delt inn i tre hovedområder; 1) plantebaserte proteinkilder, 2) fermentering og 3) kultivert, cellebasert kjøtt. Kurset vil ta for seg noen av årsakene (motivasjonene) bak et skifte fra animalske proteinkilder til mer alternative proteinkilder, samt vurdere potensialet til plantebasert mat, fermentering og kultiverte, cellebaserte alternativer til animalske proteinkilder. Noen av områdene som vil bli belyst og diskutert er dyrevelferd, klima og miljø, sosioøkonomiske utfordringer, ernæring, matsikkerhet og ny forskning på alternative proteinkilder. Emnet har som mål å gi studenten innsikt og inspirasjon til å selvstendig tenke over mulighetene og utfordringene verden står ovenfor for å sikre tilgang på sunn, proteinrik og rettferdig mat for fremtiden.

Emnet undervises som en seminarbasert modell med ukentlige tema. Oppbyggingen er som følger:

  1. Bakgrunn & introduksjon
  2. Plantebaserte proteinkilder
  3. Fermentering
  4. Kultivert, cellebasert kjøtt og sjømat
  5. Egg, meieriprodukter og andre alternativer til animalske produkter
  6. Sosiale og politiske utfordringer

Emnet vil være basert på "flipped classroom" der studentene leser litteratur på egenhånd og avsatt forelesningstid blir benyttet til drøfting og diskusjon av viktige aspekter. Innføring i viktige konsepter og kunnskap vil bli undervist, men dette er et studentaktivt kurs med forventet deltakelse av studentene i diskusjoner. Det vil være obligatorisk oppmøte på 80 % av diskusjonene, samt fremføring av en selvvalgt oppgave innen gitte tema og innlevering av en individuell, skriftlig semesteroppgave for å vurdere studentens evne til å selvstendig belyse muligheter og utfordringer ved bruk av alternative proteinkilder. Kurset vurderes som bestått/ikke bestått, og forutsetter bestått av alle deler (oppmøte og skriftlig oppgave).

Dette lærer du

Studentene skal lære å vurdere alternative proteinkilder i lys av bærekraft, sunnhet og rettferdig fordeling av matressurser. Studentene skal lære å selvstendig kunne evaluere muligheter og utfordringer ved bruk av alternative proteinkilder. Studentene skal lære å lese forskning for å vurdere realistiske og mulige applikasjoner av forskning for å løse fremtidens matproblemer. Kunne delta i diskusjoner om muligheter og utfordringer med alternative proteinkilder som en måte å løse proteinmangelen i verden.

KUNNSKAPER

  • Kjenne til de viktigste alternative proteinkildene til animalsk protein
  • Ha kjennskap til utfordringer med fremtidens matproduksjon og fremgangsmåter som kan brukes for å sikre økt matproduksjon på en bærekraftig måte
  • Kjenne til begrepet matsikkerhet og drøfte hvordan alternative proteinkilder kan brukes for å forbedre matsikkerheten i fremtiden
  • Ha generell oversikt over sosioøkonomiske faktorer som påvirker matvalg og spisemønstre
  • Kjenne til utfordringer som kan oppstå ved forsøk på å kommersialisere matvarer laget av alternative proteinkilder
  • Ha oversikt over noen av de største utfordringene for alternative proteinkilder når det kommer til lover og reguleringer fra myndighetene

FERDIGHETER

  • Kunne lese og forstå primærkilder i form av artikler og publisert forskningslitteratur
  • Diskutere og formulere seg muntlig i samhandling med andre studenter om emner knyttet til alternative proteinkilder
  • Presentere egne drøftinger og selvstendig evaluere muligheter og utfordringer med bruk av alternative proteinkilder
  • Drøfte fordeler og ulemper med alternative proteinkilder skriftlig

GENERELL KOMPETANSE

  • Tolke og vurdere informasjon fra forskningslitteratur
  • Formulere seg skriftlig i form av drøftingsoppgave
  • Kunne formidle seg muntlig om sine egne, selvstendige vurderinger av et komplekst tema
  • Faglige diskusjoner i grupper og i plenum ved bruk av flipped classroom, innlevering av en skriftlig semesteroppgave.
  • Veiledning under seminarer og diskusjoner. E-mail ved spørsmål.
  • Forelesninger og utdelte artikler/papers. Vil bli tilgjengelig på Canvas.
  • Dette kurset krever ingen forutsatte forkunnskaper.
  • Innlevering av skriftlig semesteroppgave om selvvalgt emne (bestått/ikke bestått).

    Semesteroppgave Karakterregel: Bestått/ Ikke bestått
  • Ekstern sensor godkjenner og retter semesteroppgaver.
  • 80 % deltakelse på seminarer/diskusjoner (bestått/ikke bestått).
  • 1.5 t forelesning eller diskusjon per uke
  • M-MATVIT, M-BIOEC
  • GSK