MINA250 Tverrfaglig konsekvensanalyse
Studiepoeng:10
Ansvarlig fakultet:Fakultet for miljøvitenskap og naturforvaltning
Emneansvarlig:Torgeir Isdahl
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Antall plasser:75
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:Strukturert undervisning: 60 timer. 190 timer egenaktivitet i form av selvstudium, skriving av oppgaver samt forberedelse av egen presentasjon.
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i januarblokka. Emnet har undervisning og vurdering i januarblokka, og vurdering i vårparallellen.
Om dette emnet
Emnet gir en teoretisk og praktisk innføring i tverrfaglige konsekvensanalyser med hovedvekt på konsekvensutredninger (KU) etter plan- og bygningslovens bestemmelser og Finansdepartementets rundskriv R-109. Gjennom bruk av eksempler forklares forvaltningsprosessene rundt arealbruksendringer og grunnlaget for de vurderingene som gjøres i en KU. Undervisningen tar utgangspunkt i anerkjent metodikk på området (bla. Statens vegvesens håndbok V712, Miljødirektoratets veileder for klima- og miljøtema i konsekvensutredninger og DFØs Veileder i samfunnsøkonomiske analyser). I tillegg presenteres ulike tema og perspektiver for å gi faget en større bredde - blant annet hva ulike fagdisipliner (som for eksempel økologi, landskapsanalyse og LCA) kan bidra med i konsekvensanalyser. Konflikthåndtering og deltakermedvirkning blir også vektlagt i emnet.
Dette lærer du
Kunnskap:
- Studenten har bred kunnskap om sentrale temaer i samfunnsøkonomiske analyser, kjenner grunnlaget for vurderinger av prissatte og ikke-prissatte konsekvenser, og kjenner viktige datakilder.
- Studenten kjenner samfunnsnytten av konsekvensanalyser.
Ferdigheter:
- Studenten kan anvende faglig kunnskap for å utarbeide en konsekvensutredning.
- Studenten kan reflektere over eget arbeid underveis i utarbeidelsen av en konsekvensanalyse og justere denne under veiledning
- Studenten kan bruke relevante faglige verktøy, slike som GIS, og egnede databaser, samt egne data.
Generell kompetanse:
- Studenten kan planlegge og gjennomføre konsekvensutredninger, alene og som deltaker i en gruppe.
- Studenten kan formidle beslutningsrelevant informasjon fra en konsekvensanalyse, både skriftlig og muntlig, til ulike brukergrupper.
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Merknader
Undervisningstider
Fortrinnsrett
Opptakskrav