MAST303 Planlegging av masteroppgaven ved Eiendom og Eiendomsutvikling
Studiepoeng:5
Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn
Emneansvarlig:Ida Emilie Tandberg
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Antall plasser:Ingen antallsbegrensning på forelesningene, men emnet kan ikke godkjennes for andre enn dem som er tatt opp på EIE eller EUTV
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:
Undervisnings- og vurderingsperiode:Vårparallell til Høstparallell
Om dette emnet
Emnet gir innføring i viktige sider ved planlegging og gjennomføring av masteroppgaven innenfor studieprogrammene eiendomsfag (EIE) og eiendomsutvikling (EUTV / EUTV-DEL), herunder vitenskapelige krav til en masteroppgave og sammenhengen mellom problemstilling, teoribruk og metodevalg. I tillegg gir emnet kunnskap om og ferdigheter i å utvikle problemstillinger, søke etter relevant litteratur, samt råd om gode arbeidsrutiner for gjennomføring av oppgaven. Målet med emnet er å utarbeide en plan for gjennomføring av masteroppgaven. Emnet består av to deler: Del 1 går i vårparallellen med felles forelesninger og seminarer (2,5 sp). Del 2 går i høstparallellen med temaseminarer og gruppearbeid differensiert etter faglige temaer og ulike vitenskapelige metoder (2,5 sp) organisert i samarbeid mellom masterveilederne.
Dette lærer du
KUNNSKAP
- Studentene skal forstå hvordan man utfører sitt eget uavhengige forskningsarbeid rettet mot en masteroppgave.
- Studentene skal forstå viktigheten av akademisk arbeid innen eiendomsrelaterte fag.
FERDIGHETER
- Studentene skal kunne identifisere og analysere hva det innebærer å planlegge og fullføre en masteroppgave.
- Studentene skal være i stand til å vurdere etiske problemstillinger knyttet til eget akademisk arbeid med masteroppgaven.
- Studentene skal få ferdigheter i å utvikle forskbare problemstillinger innen en eiendomsfaglig kontekst.
GENERELL KOMPETANSE
Studentene
- kan tilegne seg ny kunnskap innen vitenskapelige metoder
- kan formidle fagstoff gjennom relevante uttrykksformer
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre fagpersoner og bidra til å utvikle god praksis
- kan se sin forskning i en større sammenheng i et samfunnsmessig perspektiv
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Merknader
Undervisningstider
Fortrinnsrett
Overlapp
Opptakskrav