M30-LA Masteroppgave

Studiepoeng:30

Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn

Emneansvarlig:Anne Katrine Geelmuyden

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Engelsk, norsk

Frekvens:Årlig.

Forventet arbeidsmengde:750 timer

Undervisnings- og vurderingsperiode:Begge parallellterminene.

Om dette emnet

Alle studenter på masterprogrammet i landskapsarkitektur skal levere en 30ECTS masteroppgave om et tema eller problem innen landskapsarkitektur som er godkjent av veileder. Individuelt eller i grupper av to kan studenten(e) velge blant et stort tilfang av temaer, planleggings- eller formgivningsoppgaver, og bruke metoder fra humaniora, natur- eller samfunnsvitenskapene eller fra designpraksis. Masteroppgave er et uavhengig og selvstendig arbeid som innebærer at: - arbeidet skal plasseres innenfor den relevante fagdiskursen i det aktuelle landskapsarkitekturfeltet, - empirisk materiale skal samles inn gjennom feltarbeid eller andre typer undersøkelser. - at innsamlede data skal analyseres i henhold til akademisk teori eller andre, mer praksis-orienterte perspektiver, som for eksempel estetisk tradisjon/state-of-the-art eller landskaps- og planpolitikk. - at studenten kjenner til og mestrer tradisjonene og aktuell kunnskap og praksis innen oppgavens spesielle studiefelt. I løpet av oppgavearbeidet veiledes studenten opptil 40 timer ( inkl. sensur og sluttgjennomgang) av veileder om valg og nærmere definisjon av den akademiske undersøkelsen eller designoppgaven, om metodevalg og om den endelige presentasjonen av arbeidet. Normalt er masteroppgaven enten et prosjekt (detalj- eller planprosjekt), en forskningsorientert eller teoretisk oppgave eller en kombinasjon av de to forannevnte oppgavetypene. Oppgavetype avklares med veileder og fremgår i introduksjonen av den ferdige oppgaven.

Alle studenter som er påmeldt M-LA-programmet må levere en masteroppgave godkjent av studentens veileder. Oppgaven kan enten skrives individuelt eller i grupper på to. Studentene kan velge mellom et bredt spekter av emner, forvaltnings- eller planleggingsutfordringer, eller designoppgaver, ved bruk av metoder fra natur-, samfunnsvitenskap og humaniora, eller fra design- og planleggingspraksis. Masteroppgaven er et selvstendig akademisk eller designarbeid som involverer: å plassere studentens arbeid innenfor de relevante teoretiske diskursene i LA-feltet, innhente empirisk materiale gjennom feltarbeid eller andre typer undersøkelser, analysere registrerte data i henhold til akademiske teorier eller annen, mer praksisorienterte perspektiver, kjenne til og mestre toppmoderne kunnskap og beste praksis innenfor det spesielle arbeidsfeltet som behandles i oppgaven. I løpet av oppgavearbeidet vil studenten bli veiledet av en veileder om valg og forfining av den faglige undersøkelsen eller design/planleggingsoppgaven, valg av metoder samt sammensetningen av arbeidets sluttpresentasjon i en skriftlig oppgave.

Dette lærer du

Å gjennomføre en masteroppgave er en omfattende prosess som sikter å gi studenten praktisk erfaring med å:

- planlegge og gjennomføre et uavhengig forsknings- eller formgivningsarbeid innen et tidsrom på ca. 6 mnd.

- identifisere og formulere et avklart forskningsspørsmål eller et planleggings- eller designproblem

- samle, analysere og reflektere kritisk over data og informasjon,( avhengig av oppgavetype) gjennom å aktivere

  • relevante designreferanser og formgivingsmetoder som er tilegnet gjennom studiet og som er nødvendige for å løse det aktuelle problemet.
  • de teoretiske perspektivene og forskningsmetodene som det er nødvendig å anvende for å svare på spørsmålet.

Gjennom hele arbeidsprosessen vil studenten tilegne seg ny kunnskap, nye ferdigheter og kompetanse:

KUNNSKAP: Studenten skal kunne vise

avansert teoretisk, metodologisk og faktisk samfunnsfaglig og naturvitenskapelig kunnskap angående oppgavens spesielle praksisrelaterte eller vitenskapelige felt.

God forståelse av nøkkelbegrepene knyttet til oppgaven.

Kunnskap om historien og state-of-the-art innen landskapsarkitekturens befatning med oppgavefeltet.

FERDIGHETER: Studenten skal vise

- avanserte ferdigheter i å formulere akademiske spørsmål eller landskapsfaglige problemstillinger, og i å presentere disse på en effektiv måte og med referanse til deres samfunnsmessige relevans, aktualitet og betydning.

- avanserte ferdigheter i å

  • (A) systematisk forfølge en formgivings-/planleggingsprosess - fra overordnet designkonsept som henger sammen med en problemanalyse, via valg av hensiktsmessige formgivingsverktøy, til en diskusjon og avgjørelse om de beste formgivings- eller plantiltak, eller
  • (B) systematisk forfølge en forskningsprosess - fra teoretisk/begrepsmessig forankring av et spørsmål, via valg og bruk av relevante metoder, til en god diskusjon og konklusjon angående den gjennomførte undersøkelsen.

- presentere argumenter på en forståelig og effektiv måte, verbalt og visuelt.

- bruke verktøy såvel som begreper på en konsistent måte.

KOMPETANSE: Studenten skal kunne vise kompetanse på et høyt nivå i å

arbeide selvstendig eller i en gruppe med å gjennomføre et stort prosjekt som innebærer ;

  • å knytte kontakter med fagfolk innen akademia, profesjonen eller den offentlige forvaltningen,
  • å samle ulike typer informasjon fra førstehånds- eller sekundære kilder på en respektfull, etisk og transparent måte,
  • å kritisk vurdere denne informasjonen med hensyn på relevans og verdi for problemstillingen som er definert,
  • å prioritere tidsbruk og hva som skal inkluderes i oppgavens endelige argumentasjon og presentasjon.

Studenten skal videre kunne vise en kritisk holdning og et avansert refleksjonsnivå angående ;

  • sammenhengen mellom teoretisk perspektiv, begreper, metodologisk innfallsvinkel og resultater/konklusjoner i den gjennomførte undersøkelsen eller formgivningsoppgaven,
  • sitt eget bidrag til undersøkelsens eller oppgavens løsning, sammenlignet med de brukte kildene og referansene,
  • Forholdet mellom politiske mål, akademisk og faglig innsikt og tradisjoner,
  • generelle etiske problemstillinger som er knyttet til konsulentarbeid og akademisk forskning.

Studenten skal kunne reflektere over landskapsarkitektperspektivets samfunnsmessige rolle og potensielle bidrag i forbindelse med den type problemstilling som masteroppgaven tar opp.

  • Selvstendige studier, feltarbeid og undersøkelser. Veiledning.
  • Ikke noe bestemt pensum.
  • Studenten må ha gjennomført de obligatoriske masteremner som inngår i studieplanen. Bestått MAST302.

    Unntak for de som er på utveksling våren 4de trinn

  • Masteroppgavearbeidet avsluttes med et offentlig muntlig forsvar av oppgaven overfor en ekstern sensor. Dette skjer på "gradsdagen", en fasatt dato i slutten av vår- og høstterminen. Oppgaveforfatteren gir en 20 minutters presentasjon av arbeidet, hvorpå student og sensor går inn i en kritisk dialog om oppgaven. Forut for dette skal veileder og sensor ha vurdert oppgaven og ha blitt enige om en karakter, som så kan justeres i etterkant av den muntlige fremleggingen.

  • Sensor er en person fra akademia eller profesjonen med bred erfaring og kunnskap fra masteroppgavens spesielle emnefelt. Sensor skal godkjennes av fakultetet.
  • Det skal leveres et forslag til masteroppgavetema innen gitt frist til instituttets studieadministrasjon.

    Det skal leveres en veiledningskontrakt signert av student og veileder innen angitt frist.

  • Veiledning som avtalt med hoved- og biveileder. Max 40 timer inkl. evaluering.
  • M-LA