KJM100 Generell kjemi
Studiepoeng:10
Ansvarlig fakultet:Fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap
Emneansvarlig:Morten Sørlie
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Antall plasser:Det er plass til 8 laboratoriepartier per uke, med maksimalt 40 studenter per parti. Dette kan utvides til 10 partier ved ekstraordinært behov.
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde: 250 timer fordelt på:
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i vårparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i vårparallellen.
Om dette emnet
Dette lærer du
Sentralt i emnet er at ferdigheter for kvantitativ og kvalitativ analyse må læres, trenes og utvikles innen sentrale temaer i kjemi. Etter gjennomføring av KJM100 generell kjemi skal kandidaten ha følgende læringsutbytte:
KUNNSKAPER: Studentene skal
- Forstå grunnleggende kjemiske prinsipper, reaksjoner og sammenheng mellom stoffmengde og masse.
 - Kunne navngi enkle kjemiske forbindelser.
 - Forstå grunnstoffenes kjemiske egenskaper ut fra deres elektronkonfigurasjon og plassering i periode systemet.
 - Kjenne viktige reaksjoner i vannløsninger.
 - Kunne grunnleggende termodynamikk og kinetikk.
 - Kunne de viktigste inter- og intramolekylære bindingene.
 - Kunne basis i syre base reaksjoner samt redoksreaksjoner.
 - Oversikt over funksjonelle grupper organisk kjemi og deres generelle reaksjoner.
 - Ha basisforståelse for egenskaper til gasser.
 - Vite at i tillegg til at emnet skal gi grunnlag for videre studier i kjemi er generell kjemi en basis for andre naturvitenskapelige fag. Eksempler inkluderer bioteknologi, biologi, mat-, husdyr-, miljø- og plantevitenskap, geologi og medisin. Disse er alle viktige vitenskaper som skal gi gode faglige løsninger for å nå bærekraftmål som god helse, trygg mat, redusere forurensninger på land og i vann, ren energi og bærekraftig innovasjon.
 
FERDIGHETER: Studentene skal
- Kunne håndtere av kjemikalier, HMS-databladvurdering og sikkerhet på laboratoriet.
 - Være i stand til å forberede seg til og utføre enkle laboratorieforsøk og rapportere og vurdere resultatene.
 - Kunne anvende støkiometri.
 - Kunne lage løsninger med nøyaktig konsentrasjon.
 - Ha kjennskap til betegnelse på og bruksområde for alminnelig laboratorieutstyr, som pipetter, målesylindere, målekolber, Erlenmeyer-kolber, begerglass med mer.
 - Ha teoretiske ferdigheter om hvordan man løser og analyserer kvalitativt og kvantitativt kjemiske problemstillinger.
 
GENERELL KOMPETANSE: Studentene skal
- Ha kjennskap til historisk utvikling innen kjemi, og hvilken betydning kjemi har hatt og har for utviklingen av samfunnet
 - Ha grunnleggende kunnskap om laboratoriearbeid og teknikker.
 - Kunne gjennomføre enkle kjemiske forsøk på egenhånd.
 - Kunne vurdere og formidle resultater fra kjemi laboratorieforsøk.
 - Ha god trening på å løse teoretiske oppgaver.
 
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Om bruk av KI
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Undervisningstider
Opptakskrav