KBMINT300 Studiepoenggivende praksis

Studiepoeng:10

Ansvarlig fakultet:Fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap

Emneansvarlig:Hilde Vinje

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Engelsk, norsk

Frekvens:Årlig, emnet gis i alle undervisningsperioder.

Forventet arbeidsmengde:

250 timer hvorav

  • 175 timer i bedrift,
  • 75 timer til arbeid med prosjektbeskrivelse og refleksjonsrapport (inkludert pensumlitteratur) og presentasjon.

Undervisnings- og vurderingsperiode:Oppstart/vurdering i alle undervisningsperioder på NMBU.

Om dette emnet

Arbeidspraksis/internship i en virksomhet (bedrift eller ekstern forskningsenhet) relevant til eget studium innen KBMs fagområder.

Arbeidspraksis vil øke kontaktflaten til deg som student, noe som kan være gunstig med tanke på jobb videre. Studenten vil inngå i det daglige arbeidet ved ekstern institusjon og skal i løpet av praksisperioden være i stand til å knytte teori og forskning opp mot den daglige driften ved praksisplassen. Arbeidet reguleres av en avtale mellom ekstern institusjon og KBM.

Før oppstart må studenten:

  • Etablere kontakt med relevant virksomhet (forskningsenhet eller bedrift). Ekstern veileder vil være ansatt her.
  • Finne en faglig veileder ved KBM (intern veileder) og foreslå hvilke fagområder/bedrifter en ønsker praksisopphold hos.
  • Skrive en avtale mellom ekstern virksomhet og KBM. Avtalen lages i samarbeid med ekstern og intern veileder og må godkjennes av fakultetet før oppmelding i emnet. Avtalen beskriver læringsmål, læringsutbytte og hvilke metoder/prosjekter studenten skal være involvert i.
  • Studieveiledere sørger for oppmelding i emnet etter at avtalen er godkjent.

Lenke til avtaleskjema

Det skal skrives en refleksjonsrapport som presenteres for intern og ekstern veileder i slutten av perioden. I rapporten skal du koble teori, metodikk og praksis samt reflektere over praksisoppholdet ditt og din praksisbaserte læring.

Dette lærer du

KUNNSKAP

  • Ha kunnskap om hvordan en bedrift/organisasjon organiseres og/eller hvordan FoU-arbeid gjennomføres.
  • Ha kunnskap om dokumentasjon av FoU-arbeid
  • Ha evne til refleksjon og praksisbasert læring.
  • Ha praktisk kunnskap om ulike arbeidsteknikker eller forskningsmetoder.
  • Ha kunnskap om helse, miljø og sikkerhet og etisk regelverk knyttet til bedrift/forskning.

FERDIGHETER

  • Kan integrere teori og praksis i et reelt arbeid.
  • Kan sammenstille og utdype kunnskaper og ferdigheter tilegnet i studiet.
  • Kan arbeide selvstendig i bedriften og delta i virksomheten som et team-medlem.
  • Kan identifisere relevant litteratur og analysere, formulere, beskrive og formidle det praktiske arbeidet.

KOMPETANSE

  • Ha innsikt i praktiske problemstillinger i arbeidssituasjoner.
  • Kan dokumentere prosjektarbeidet på en korrekt faglig/vitenskapelig måte.
  • Læringsaktiviteter

    Læringsaktivitetene vil foregå i samarbeid med praksisstedet og veileder(e) ved KBM, basert på praksis, prosjektbeskrivelse, refleksjonsrapporten og presentasjonen av denne.

    Praksis: Studenten må innrette seg etter gjeldende regler for praksisstedet og overholde avtalen som er inngått.

    Prosjektbeskrivelse: Studenten må levere inn en prosjektbeskrivelse (1-2 sider) innen 3 uker etter oppstart. Prosjektbeskrivelsen skal inkludere:

    1. En beskrivelse av eksternt miljø
    2. Beskrivelse av oppgaver som praksisoppholdet skal være knyttet til og skissere forventet læringsutbytte.
    3. Henvisning til litteratur (= deler av spesialpensum, ca 5-10 artikler)

    Refleksjonsrapport: Det skal skrives en refleksjonsrapport i slutten av perioden. Rapporten skal være på ca 10 sider og beskrive teori, metodikk og praksis samt reflektere over praksisoppholdet og den praksisbaserte læringen. Rapporten skal inneholde henvisning til relevant litteratur som studenten selv skal søke opp, lese og bruke på en hensiktsmessig måte (dette kan komme i tillegg til de 10 sidene).

    Presentasjon: Presentasjonen skal være basert på refleksjonsrapporten og skal holdes etter at oppholdet er gjennomført. Dato for presentasjon avtales mellom kandidat og veiledere. Presentasjonen holdes med ekstern og intern veileder tilstede, gjerne som en del av seminarserier ved ekstern eller intern institusjon. Presentasjonen skal vare i 15-20 minutter og ha følgende struktur:

    1. Presentasjon av kandidaten (om faglig program).
    2. Motivasjon for å gjennomføre praksisarbeidet.
    3. Om prosjektene og metodene.
    4. Beskrive læringsutbyttet.
  • Læringsstøtte

    Veileder ved ekstern institusjon vil ha ansvaret for at studenten får faglig og praktisk opplæring/oppfølging underveis i oppholdet og bidra med tilgang til relevant faglig informasjon.

    Intern veileder ved KBM vil være kontaktpunkt på NMBU og arrangere/delta ved avsluttende vurdering.

  • Pensum
    Pensum består av litteratur (5-10 artikler) som foreslås av ekstern veileder og godkjennes av intern veileder. Litteraturen skal være relevant og knyttet til det arbeid som skal utføres i bedriften.
  • Forutsatte forkunnskaper
    Relevant bakgrunn for å jobbe praktisk innen et av KBMs fagområder. Minimum tredjeårsstudent.
  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen

    Mappevurdering: Prosjektbeskrivelse, praksis, refleksjonsrapport og presentasjon. Teller 100 %

    Bestått/ ikke bestått.



    Mappevurdering Karakterregel: Bestått/ Ikke bestått
  • Sensorordning
    Ekstern og intern veileder vurderer prosjektbeskrivelse, praksis og refleksjonsrapport og begge er tilstede på presentasjonen. Intern veileder er sensor i emnet.
  • Obligatorisk aktivitet
    Avtale med bedrift må godkjennes før start på opphold
  • Merknader
    Antall studiepoeng vil variere med internshipets omfang.
  • Fortrinnsrett

    B-BIOTEK, M-BIOTEK, B-KJEMI, M-KJEMI, M-KB, M-BIAS, B-MAT, M-MAT, M-MATVIT

    Forbeholdes tredjeårsstudenter på bachelor/5-årig master, samt 2-årig masterstudenter på KBM sine studieprogrammer.

  • Opptakskrav
    Realfag