JORD200 Vann i jorda – felt- og laboratoriekurs

Studiepoeng:5

Ansvarlig fakultet:Fakultet for miljøvitenskap og naturforvaltning

Emneansvarlig:Attila Nemes

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Engelsk

Antall plasser:20

Frekvens:Årlig.

Forventet arbeidsmengde:Arbeid tilsvarende 125 timers innsats.

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i augustblokka. Emnet har undervisning/vurdering i augustblokka.

Om dette emnet

I dette kombinerte felt-laboratoriekurset følger vi vann som en sentral jorddannende faktor. Ved å studere vannet bevegelse og reaksjon i jordsmonn og landskap kobler vi sammen raske og langsomme prosesser. Det bidrar til en helhetlig forståelse av samspillet mellom jordsmonn (pedosfæren) og vann (hydrosfæren). Disse hydropedologiske prosessene omfatter alle jordprosesser hvor rennende eller stagnerende vann fungerer som transportmiddel og medium for kjemiske og biologiske reaksjoner. Disse prosessene påvirker jordprofilets morfologiske trekk og hvordan disse endrer seg i landskapet. I dette kurset studerer vi hvordan jorddannende faktorer og økende menneskelige aktiviteter påvirker hva som skjer med vannet i jorda, noe som er avgjørende for mange økosystemtjenester. Vi legger vekt på sammenhengen mellom felt- og landskapsobservasjoner og laboratorieanalyser av jordfysiske egenskaper. Fysiske jordegenskaper som jordvann, luft og temperaturregimer er avgjørende for landbruksproduksjon, kvaliteten på vannressurser og avfallshåndtering og er dermed nøkkelen til å møte flere FNs bærekraftsmål.

Dette lærer du

Etter endt kurs skal du kunne:

Kunnskap:

  • beskrive viktige hydropedologiske egenskaper til et jordsmonn
  • forklare prosessene som fører til utvikling av disse egenskapene i jordprofilet og landskapet
  • forklare hvordan disse egenskapene er viktige for ulike jordfunksjoner og økosystemtjenester

Ferdigheter:

  • utføre en standard jordprofilbeskrivelse
  • prøve ta et jordprofil for fysisk analyse
  • utføre relevant hydropedologisk/jordfysisk analyse i felt/jordprofil
  • utføre relevante jordfysiske laboratorieanalyser
  • beregne relevante fysiske jordparametere
  • presentere resultater fra felt og laboratorium og koble disse observasjonene til en gitt økosystemtjeneste/funksjon
  • organisere og fordele arbeidsoppgaver i en gruppe
  • diskutere, verdsette og respektere ulike innspill og kompetanse hos medstudenter i en gruppe

Generell kompetanse:

  • kunne videreformidle betydningen av vann i jord, og hvorfor denne kunnskapen er viktig for å utvikle bærekraftige løsninger for mange økosystemtjenester.
  • Læringsaktiviteter
    Augustblokken, tre uker i sin helhet, skal brukes til intensivt felt- og laboratoriearbeid. Felt- og laboratoriearbeidet vil foregå i grupper og følges opp av sentrale forelesninger i plenum. Feltarbeidet vil bestå av 1) jordprofilbeskrivelser 2) in situ målinger av noen jordfysiske parametere som infiltrasjonstester og jordfuktighets- og temperaturmålinger 3) jordprøvetaking for jordfysikalsk analyse i laboratoriet. Laboratoriearbeidet vil i hovedsak være knyttet til måling av jordfysiske egenskaper, og vil omfatte måling av aggregatstabilitet og størrelsesfordeling, bestemmelse av volumetriske forhold i jord (porestørrelsesfordeling, målinger av vann- og luftkapasitet), partikkelstørrelsesfordeling, pH og innhold av organisk materiale ved glødetap. Gruppene har ansvar for å rapportere alle resultater fra felt og laboratorium gjennom Canvas. Hver gruppe lager felles poster som skal levere i Canvas, denne skal de også gi en muntlig presentasjon av. Gruppene organiserer gruppearbeidet sitt selv.
  • Læringsstøtte
    Lærerne vil være tilgjengelig og til stede i felt og laboratorie.
  • Pensum

    FAO, 2006, Guidelines for soil profile description or Greve, M. H., Sperstad, R. and Nyborg, Å., 1999, Retningslinjer for beskrivelse av jordprofil. Version 1.0. NIJOS-rapport 37/99. Norsk institutt for jord- og skogkartlegging,

    Børresen, T and Krogstad T. 2015/2019. Field and laboratory exercises, JORD200 + notes.

    Supporting literature:

    Weil, R.R. and N.C: Brady, 2017, 15th edition. The Nature and Properties of Soils. PEARSON, Prentice Hall. (ISBN 10-1-292-16223-6) The students are expected to have pre-knowledge equivalent to subjects covered in this textbook. Having this book at hand is recommended.

    Hillel, D. 2004. Introduction to environmental soil physics. This textbook is essential for all those specializing in soil physics and is highly recommended.

    Sparks, D. 1996. Methods of Soil Analysis. This textbook cover supplementary descriptions of methods and will be available for the students.

  • Forutsatte forkunnskaper
    JORD100 Jordlære
  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen

    Samlet vurdering:

    • Grupperapportering av data (20%).
    • Gruppeplakat (40%).
    • En individuell flervalgstest (40%).

    Alle deler må bestås for å bestå emnet.

    Karakter A-E / Ikke bestått.



    Gruppeoppgave Karakterregel: Bokstavkarakterer Muntlig eksamen Karakterregel: Bokstavkarakterer
  • Sensorordning
    Ekstern sensor vil delta sensureringen.
  • Obligatorisk aktivitet
    • Deltakelse i felt- og laboratoriearbeid er obligatorisk (80% tilstedeværelse kreves).
    • Muntlig presentasjon av gruppearbeid.
  • Merknader
    Emnet er et fulldagskurs som ikke kan tas i kombinasjon med andre emner i augustblokka. Studentene må være forberedt på fulle dager i felt, og må være utstyrt og forberedt for fysisk arbeid i felt.
  • Fortrinnsrett
    B-MILJØ, M-MILJØ
  • Overlapp
    5 stp mot gammel versjon av JORD200.
  • Opptakskrav
    Realfag