INN354 System- og prosessinnovasjon

Studiepoeng:10

Ansvarlig fakultet:Handelshøyskolen

Emneansvarlig:Joachim Scholderer

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Engelsk

Frekvens:Årlig.

Forventet arbeidsmengde:250 timer

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet har undervisning/vurdering i høstparallellen

Om dette emnet

Digitalisering er den sterkeste innovasjonsdriveren i dagens forretningsverden: forenkling, standardisering og automatisering av forretningsprosesser, implementert i organisasjonens informasjonssystemer. Kurset vil gi deltakerne kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanser for å lede prosessinnovasjons- og systemutviklingsprosjekter. Kurset vil bestå av seks deler:

  • Prosessledelse og digital forretningstransformasjon,
  • Prosessanalyse,
  • Prosessmodellering,
  • Prosessforbedring, standardisering og automatisering,
  • Utvikling av informasjonssystemer,
  • Implementering og adopsjon av informasjonssystemer.

Praktisk arbeid med virkelige case er en viktig del av kurset. Deltakerne vil jobbe i team på et semester-langt caseprosjekt

Dette lærer du

En student skal ved fullført emne ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om det moderne rammeverk for informasjonssystemer og om de teoretiske grunnlagene for viktige prosessanalyseteknikker
  • har inngående kunnskap om viktige strategier for system- og prosessinnovasjon samt om systemutviklingsmodeller og hva som har drevet deres design
  • har avansert kunnskap om faktorer som påvirker implementeringen av IT-systemer i organisasjoner og om IT-basert verdiskaping i organisasjoner.

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere forretningsprosesser ved hjelp av teknikker som oppgaveanalyse, process mining og statistisk prosesskontroll
  • evner å modellere forretningsprosesser i BPMN
  • kan bruke prosessanalyse for å identifisere muligheter for innovasjon
  • kan tilpasse systemutviklingsmodeller til spesifikke innovasjonsprosjekter
  • evner å planlegge, lede og implementere system- og prosessinnovasjonsprosjekter

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse av samspillet mellom sosiale og tekniske systemer i en organisasjon
  • kan identifisere prosjektinteressenter og håndtere deres involvering
  • kan integrere bekymringer om IT-basert verdiskaping i design og prosjektstyring
  • kan samarbeide i tverrfaglige prosjektstrukturer
  • Læringsaktiviteter
    Workshop-samlinger på campus, videoforelesninger og online-læringsenheter, øvinger med data og programvare, selvstudium
  • Læringsstøtte
    Læringsplattformen Canvas, Microsoft Teams.
  • Pensum

    Lærebøker:

    • Dumas, M., La Rosa, M., Mendling, J., & Reijers, H. A. (2018). Fundamentals of business process management (2nd Ed.). Berlin: Springer.
    • Fitzgerald, B., Russo, N.L., & Stolterman, E. (2002). Information systems development: Methods-in-action. New York: McGraw-Hill.

    Tidsskriftartikler og bokkapitler:

    • Aladwani, A. M. (2001). Change management strategies for successful ERP implementation. Business Process Management Journal, 7(3), 266-275.
    • Barley, S. R. (1986). Technology as an occasion for structuring: Evidence from observations of CT scanners and the social order of radiology departments. Administrative Science Quarterly, 31(1), 78-108.
    • Beck, K. (1999). Embracing change with extreme programming. Computer, 32(10), 70-77.
    • Beretta, M., & Smith, P. (2023). Embarking on a business agility journey: Balancing autonomy versus control. California Management Review, 65(4), 93-115.
    • Carugati, A., Giangreco, A., & Sebastiano, A. (2011). Moving the implementation line: A nursing home’s path to success with IT. Systèmes d’Information et Management, 16(4), 73-101.
    • Davenport, T. H. (1995). The fad that forgot people. Fast Company, 1 (November 1995), 70-74.
    • Fowler, M., & Highsmith, J. (2001). The agile manifesto. Software Development, 9(8), 28-35.
    • Hammer, M. (1990). Reengineering work: Don’t automate, obliterate. Harvard Business Review, July-August 1990, 104-112.
    • Harrington, R. J. & Tjan, A. K. (2008). Transforming strategy one customer at a time. Harvard Business Review, March 2008, 62-72.
    • Leonardi, P. M. (2009). Crossing the implementation line: The mutual constitution of technology and organizing across development and use activities. Communication Theory, 19(3), 278-310.
    • Mitchell, R. K., Agle, B. R., & Wood, D. J. (1997). Toward a theory of stakeholder identification and salience: Defining the principle of who and what really counts. Academy of Management Review, 22(4), 853-886.
    • Orlikowski, W. J., & Hofman, J. D. (2003). An improvisational model for change management: The case of groupware technologies. In T. W. Malone, R. Laubacher, R., & M. S. S. Morton (Eds.), Inventing the organizations of the 21st century (pp. 265-281). Cambridge, MA: MIT press.
    • Pouloudi, A., & Whitley, E. A. (1997). Stakeholder identification in inter-organizational systems: gaining insights for drug use management systems. European Journal of Information Systems, 6(1), 1-14.
    • Rozman, T., Polančič, G., & Horvat, R. V. (2008). Analysis of most common process modelling mistakes in BPMN process models. In L. Fischer (Ed.), 2008 BPM and workflow handbook (pp. 233-246). Lighthouse Point, FL: Future Strategies.
    • Syed, R., Suriadi, S., Adams, M., Bandara, W., Leemans, S. J., Ouyang, C., ... & Reijers, H. A. (2020). Robotic process automation: contemporary themes and challenges. Computers in Industry, 115, 103162.
    • Truex, D. P., Baskerville, R., & Klein, H. (1999). Growing systems in emergent organizations. Communications of the ACM, 42(8), 117-123.
    • Van der Aalst, W. M., Bichler, M., & Heinzl, A. (2018). Robotic process automation. Business & Information Systems Engineering, 60, 269-272.
  • Forutsatte forkunnskaper
    • MATH100 Brukerkurs i matematikk eller ECN102 Innføring i matematikk for økonomer,
    • STAT100 Statistikk eller DAT110 Innføring i dataanalyse og -visualisering.
  • Anbefalte forkunnskaper
    • AOS130 Innføring i organisasjonsteori,
    • BUS240 Vareproduksjon og logistikk eller IND210 Driftsledelse,
    • INF120 Programmering og databehandling.
  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
    Samlet vurdering, bestående av en prosjektoppgave som gjennomføres i team på opptil fem deltakere i løpet av undervisningsperioden (vekt: 80%) og en individuell 1-times hjemmeeksamen (flervalg; vekt: 20%). Ingen kontinuasjonseksamen blir arrangert i dette faget.

    Prosjektoppgave Karakterregel: Bokstavkarakterer Skriftlig eksamen hjemme Karakterregel: Bokstavkarakterer
  • Sensorordning
    Ekstern sensor kvalitetssikrer pensum, eksamensoppgaver og prinsipper for evaluering av besvarelser.
  • Obligatorisk aktivitet

    Gjennomføre et semesterlangt caseprosjekt i team på opptil fem deltakere. Som del av prosjektet må det leveres milepælsrapporter og prosjektleveranser.

    Obligatorisk aktivitet er gyldig kun ett semester, dvs. dersom en student vil ta kurset på nytt, må obligatorisk aktivitet tas på nytt. Det stilles krav om at obligatorisk aktivitet må være godkjent for å kunne fremstille seg til vurdering.

  • Merknader
    Emnet vil bli undervist på engelsk. Innvekslingsstudenter kan ta kontakt med studieveiledere ved Handelshøyskolen (studieveileder-hh@nmbu.no) for å få vurdert om de kan få plass på emnet.
  • Undervisningstider
    • Forelesninger: 30 timer,
    • Workshop-samlinger på campus: 20 timer,
    • Øvelser med data og programvare: 10 timer,
    • Prosjektarbeid på semesterlangt caseprosjekt: 130 timer,
    • Flipped classroom/selvstudium/pensumlitteratur: 60 timer.
  • Overlapp
    • INN265 (5 stp),
    • INN352 (5 stp),
    • INN350 (10 stp),
    • VU-INN260F (3 stp).
  • Opptakskrav
    Tredje studieår (på bachelor) eller høyere.