INN100-B Ideutvikling og bedriftsetablering

Studiepoeng:7.5

Ansvarlig fakultet:Handelshøyskolen

Emneansvarlig:<strong>Dagfinn Sætra</strong>

Campus / nettbasert:Nettbasert

Undervisningens språk:Norsk

Frekvens:Årlig

Forventet arbeidsmengde:187,5 timer.

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet har undervisning og vurdering i høstparallellen. 8 uker undervisning i periode 1/høst, uke 36-43 inkludert eksamen.

Om dette emnet

Faget ideutvikling og bedriftsetablering har søkelys på de teoretiske og praktiske aspektene ved å utvikle nye forretningsideer og etablere en bedrift. Studenter vil lære om hvordan man kan generere og evaluere ulike ideer, og utarbeide en gjennomarbeidet forretningsmodell, som er det viktigste grunnlaget for å starte en ny virksomhet. . Gjennom nettkurset vil studentene få mulighet til å utvikle ferdigheter i kreativ tenkning, problemløsning og beslutningstaking, samt å få en forståelse av hva som kreves for å lykkes i en nystartet virksomhet. Tematisk er nettkurset delt inn i de to hoveddelene Design thinking og forretningsmodeller.

Dette lærer du

Etter endt emne skal studenten ha følgende læringsutbytte, inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • kan gjennomføre en Design Thinking-prosess
  • har kunnskap om forretningsmodeller og hva som kreves for at en bærekraftig forretningsmodell skal kunne lykkes
  • har kunnskap om de ulike stegene i prosessen med å utvikle og etablere en bedrift

Ferdigheter

Studenten

  • kan generere mange ulike ideer og løsninger på et problem, og å se på ting på nye og uventede måter
  • kan forstå og sette seg i andres sted, og å tenke på hvordan løsningene man utvikler vil påvirke brukerne
  • kan utvikle og teste hypoteser en forretningsmodell er bygget opp av
  • kan anvende ulike verktøy og teknikker for å generere og vurdere forretningsideer.

Generell kompetanse

Studenten

  • har en god forståelse av ulike forretningsmodeller og hvordan man kan velge den som passer best for ens egen ide og mål.
  • har god forståelse av de ulike utfordringene og risikoene som følger med å starte en bedrift, og hvordan man kan håndtere dem.
  • har en grunnleggende forståelse av hvordan ulike markeder og bransjer påvirker forretningsmodellen og hvordan man kan tilpasse seg dem.
  • Læringsaktiviteter
    Emnet er basert på aktiv deltakelse fra studentenes side. Læringsaktiviteter består av digital undervisning, egenrefleksjoner og besvarelse av individuelle oppgaver.
  • Læringsstøtte
    Læringsplattformen Canvas
  • Pensum

    Brattli, H., Garmann-Johnsen, N. F., & Utne, A. (2023). Design thinking på norsk. 154 s. Cappelen Damm

    Constable, G. (2014). Talking to humans: Success starts with understanding your customers. https://www.talkingtohumans.com/download.html

    Øvrig pensum vil bli annonsert i Canvas.

  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen

    3 timers digital hjemmeeksamen på kveldstid som teller 100 % av karakteren.

    Bestått / Ikke bestått.



    Skriftlig hjemmeeksamen Karakterregel: Bestått/ Ikke bestått
  • Sensorordning
    Ekstern sensor kvalitetssikrer pensum, eksamensoppgaver og prinsipper for evaluering og besvarelser.
  • Obligatorisk aktivitet
    Det skal leveres inn besvarelser på oppgaver i hvert av temaene i emnet, til sammen tre besvarelser. Alle de tre besvarelsene må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
  • Undervisningstider
    3-4 digitale videoforelesninger pr. uke, legges ut på Canvas.
  • Fortrinnsrett
    Kun tilgjengelig for studenter tatt opp til årsstudium i bærekraftig økonomi og ledelse (KVU-BEDØK)
  • Opptakskrav

    Generell studiekompetanse (GSK)

    Studierett til årsstudium i bærekraftig økonomi og ledelse (KVU-BEDØK)