FHV341 Funksjonsnedsettelser, sosial rettferdighet og klimarobust utvikling

Studiepoeng:5

Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn

Emneansvarlig:Siri Ellen Hallstrøm Eriksen

Campus / nettbasert:Nettbasert

Undervisningens språk:Engelsk

Frekvens:årlig

Forventet arbeidsmengde:Totalt 125 timer, hvor samlinger utgjør ca 30 timer, for og etterarbeid til samlinger med lesing av pensumlitteratur ca 40 timer, ca 30 timer med arbeid i grupper og ca 25 timer med skriftlig og muntlig formidling

Undervisnings- og vurderingsperiode:Vårparallellen

Om dette emnet

Klimaforstyrrelser utgjør betydelige risikoer for menneskers helse og levebrød på måter som forsterker og skaper nye former for helseulikhet, spesielt der fattigdom, etnisitet, rase, kjønn, alder, funksjonshemming og nasjonalitet krysser hverandre. Personer med nedsatt funksjonsevne, som utgjør 15% av verdens befolkning, utsettes uforholdsmessig for slike risikoer. De opplever høyere dødelighet og sykelighet under ekstreme værhendelser, samt færre muligheter til å delta i klimatiltak. Samtidig har personer med nedsatt funksjonsevne ofte uvurderlige innsikter i hvordan man lever med usikkerhet, løser problemer i møte med det uventede, og er gjensidig avhengig av samfunnet og miljøet. Utover den moralske forpliktelsen om å "ikke etterlate noen bak", som er fremhevet av FNs bærekraftsmål, vil en utilgjengelig respons på klimakrisen begrense andelen av befolkningen som kan bidra til og fremme de nødvendige transformasjonene.

Denne modulen vil inkludere kritiske perspektiver og integrere konseptuell, anvendt og forskningsbasert læring for å fremheve nødvendigheten - og de viktigste mulighetene - for å tenke med og gjennom funksjonshemmet mangfold i studier, politikk og praksis knyttet til klimaendringer. Vi vil utforske hvordan disse perspektivene bidrar til å forstå de etiske, politiske og praktiske fundamentene for kollektiv motstandsdyktighet og samfunnsvalg som kan fremme klimatilpasning og en levelig fremtid for alle.

Selv om modulen administreres uavhengig av hver institusjon, vil den bli undervist i samarbeid med ekspertkolleger ved University of Exeter (inkludert førsteamanuensis Dr. Sarah Bell) og Makerere University i Uganda (inkludert professor David Mfitumukiza). Dette vil skape nye muligheter for interaktivt, tverrkulturelt studentlæring og samarbeid, i tillegg til gjesteforelesninger av ekspertscholarer innen klimarettferdighet og funksjonshemming.

I begynnelsen vil tverrkulturelle studentarbeidsgrupper etableres, og studentene vil få opplæring i refleksivitet og teknikker for fotodokumentasjon (PhotoVoice). Dette oppfordrer dem til å undersøke og reflektere over hvordan ulike sosialt-kulturelle-romlige sammenhenger påvirker deres egne perspektiver på - og respons til - ulike aspekter av funksjonshemming, sosial rettferdighet og klimaendringer. Studentene vil få brede temaer/saker å jobbe med i de tverrkulturelle gruppene. Målet er å ha grupper med minst 9 studenter (3 fra hver universitet).

Gjesteforelesere vil bli invitert gjennom samarbeidspartnere og eksisterende kontakter til teamet.

Viktige modulinnhold vil inkludere: konseptualisering av funksjonshemming, klimarettferdighet, øko-ableisme og tverrkulturell tilnærming; funksjonshemmende klimatilpasning, migrasjon og reduksjon av katastroferisiko (viktigheten av lokalt ledet tilpasningskontekst); funksjonshemmende klimastyring og klimaresilient utvikling.

Dette lærer du

Etter fullføring av kurset vil studentene vise kritisk vurdering av teorier og begreper som ligger til grunn for funksjonshemming, sosial rettferdighet og klimarobust utvikling. Studentene vil være i stand til å forklare, ved hjelp av relevante globale eksempler, sentrale politiske, økonomiske og sosiale hensyn for å integrere funksjonshemming og sosial rettferdighet i klimaresilient utvikling. Ervervede ferdigheter og kompetanse: Studentene vil kunne kritisk analysere og reflektere over hvordan ulike sosialkulturelle sammenhenger og individuelle erfaringer former perspektiver på - og respons til - ulike aspekter av funksjonshemming, sosial rettferdighet og klimaforstyrrelser. De vil kunne formidle sentrale begreper og refleksjoner klart og forståelig i ulike formater.
  • Studentaktive læringsformer. Forelesninger og veiledning vil støtte opp under gruppearbeidet. Se også beskrevet under obligatoriske aktiviteter.
  • Mellom 300-400 sider med fagartikler vil gjøres tilgjengelig i Canvas. Eksempler på kjernelitteratur er:

    Abbott, D. and Porter, S. (2013) Environmental hazard and disabled people: from vulnerable expert to interconnected. Disability & Society, 28(6): 839-852.

    Bell, S.L., Tabe, T., Bell, S. (2020) Seeking a disability lens within climate change migration discourses, policies and practices. Disability and Society, 35(4): 682-687.

    Eriksen, S., Grøndal, R., Sæbønes, A-M. (2021) On CRDPs and CRPD: why the rights of people with disabilities are crucial for understanding climate-resilient development pathways. Lancet Planetary Health,https://doi.org/10.1016/S2542-5196(21)00233-3.

    Gaskin, C.J., Taylor, D., Kinnear, S., Mann, J., Hillman, W., Moran, M. (2017) Factors Associated with the Climate Change Vulnerability and the Adaptive Capacity of People with Disability: A Systematic Review. Weather, Climate and Society, 9(4): 801-814.

    Görgens, R. and Ziervogel, G. (2019) From "No One Left Behind" to Putting the Last First: Centring the Voices of Disabled People in Resilience Work. In: Watermeyer, B., McKenzie, J., Swartz, L. (eds) The Palgrave Handbook of Disability and Citizenship in the Global South. London, Palgrave MacMillan: 85-102.

    Jodoin, S., Ananthamoorthy, N., Lofts, K. (2020) A Disability Rights Approach to Climate Governance. Ecology Law Quarterly, 47: 73-116.

    Polack, E. (2008) A Right to Adaptation: Securing the Participation of Marginalised Groups. IDS Bulletin, 39(4): 16-23.

    Sultana, F. (2021) Critical climate justice. The Geographical Journal,https://doi.org/10.1111/geoj.12417.

  • 180 sp på universitetsnivå
    1. Gruppeoppgave basert på gruppearbeid med det gitte caset. Gruppene vil dannes av studenter fra hver av de tre samarbeidende universitetene. De vil samarbeide om et case fra ett av de tre stedene. En kort skriftlig rapport vil bli levert på omtrent 1500 ord. Resultatene fra oppgaven vil bli presentert muntlig ved slutten av kurset, inkludert visuelle hjelpemidler. Tellende 60 %. Karaktergivning A-F.
    2. Individuell oppgave. Refleksjonsnotater basert på deres egne erfaringer med modulen og hvordan den har formet deres forståelse av de kontekstuelle kompleksitetene knyttet til klimaendringer og funksjonshemming. Omtrent 2000 ord. Tellende 40 %. Karaktergivning A-F.


    Individuell oppgave Karakterregel: Bokstavkarakterer Gruppeoppgave Karakterregel: Bokstavkarakterer
  • Ekstern sensor vurderer begge skriftlige eksamensarbeider.
  • Det skal etableres tverrkulturelle studentarbeidsgrupper, med studenter fra NMBU, Exeter University og Makarere Unicerity. Gjennom en case-studie skal gruppene undersøke og reflektere over et spesifikt aspekt ved hvordan sosiokulturelle-romlige kontekster former ulike perspektiver på - og responser på - ulike fasetter av funksjonshemming, klimarettferdighet og klimaendringer. Ulike eksempler på case blir presentert i første samling. Gjennom kurset vil lørerne dele både temarelevant kunnskap og metodiske verktøy for å utruste studentarbeidsgruppen til å utforske og reflektere over en av disse fasettene i detalj. Resultater av case-studien presenteres på siste samling og studentene skriver en sluttrapport som vil inngå i vurderingsarbeidet.
  • All undervising vil foregå på engelsk. Alle forelesninger vil foregå digitalt. Gruppearbeid vil foregå delvis digitalt og delvis fysisk.
  • 6 samlinger av ca 5 timer

    Planlagte dager for samling (hele dager)

    1. feb 2024

    8. feb 2024

    Dag for veiledning av gruppene - ikke fastsatt (mellom 8. og 22. feb)

    22. feb 2024

    7. mars 2024

    21. mars 2024

  • Ingen
  • GSK og må ha fullført 180 sp på universitetsnivå