EDS271 Introduksjon til kjønn og utvikling

Studiepoeng:10

Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn

Emneansvarlig:Poul Wisborg

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Engelsk

Antall plasser:60

Frekvens:Kurset gis i 2024. Det er ikke besluttet om kurset gis etter 2024.

Forventet arbeidsmengde:

Organisert (felles): 55 timer.

Egne studier og gruppearbeid: 195 timer

Totalt: 250 timer

Undervisnings- og vurderingsperiode:Vårparallellen

Om dette emnet

Kurset omhandler det tverrfaglige fagfeltet kjønn og utvikling med vekt på en normativ og politisk relevant forståelse av arbeid, metoder og kamper for å fremme likestilling. Kurset starter med historiske endringer knyttet til kjønnsrelasjoner, likestilling, og utvikling. Sentrale begreper og teorier knyttet til kjønn og utvikling vil bli diskutert. Kurset utforsker og arbeider med tverrfaglige temaer og problemer knyttet til blant annet: kropp og omsorg; teknologi og arbeid; økologi og miljø; makt og politisk, økonomisk, sosial og kulturell endring som fremmer likestilling. Studentene tilegner seg og skaper ny kunnskap gjennom deltakelse i diskusjoner og forelesninger og arbeidet med seminarer, skriftlige oppgaver og litteratur og andre kilder.

Dette lærer du

Etter å ha tatt kurset skal deltakerne ha:

Kunnskap:

  • Kjenne til og forstå sentrale teorier, begreper, tilnærminger innen kjønn og utvikling.
  • Kjenne til noen sentrale problemer og temaer knyttet til kjønn, med vekt på miljø- og utviklingsstudier.
  • Kjenne til og forstå ulike kontekster for kjønnsrelasjoner og likestilling i et globalt perspektiv.

Ferdigheter:

  • Kan formulere og undersøke spørsmål knyttet til kjønn på temaområder som kurset tar opp.
  • Benytte kilder på kritisk og selvstendig måte til å innhente, skape og formilde kunnskap.
  • Analysere makt og politiske forhold i kamper for likestilling.

Generell kompetanse:

  • Kunne vurdere og anvende tverrfaglig kunnskap på temaer, problemer, situasjoner og politikk knyttet til kjønnsrelasjoner.
  • Kunne innta, redegjøre for og diskutere etisk holdinger til spørsmål om kjønn.
  • Kunne foreslå praktiske tiltak og politiske strategier for å fremme likestilling.
  • Diskusjoner i klassen, forelesninger, student-ledede seminarer, veiledning i grupper, arbeid med skriftlige oppgaver og litteratur.
  • Underviserne vil formidle deler av pensum og støtte deltakerne i å anvende kunnskapen, blant annet ved å benytte case-studier og egen erfaring. De vil gi tilbakemeldinger til deltakerne under diskusjoner i plenum, kommentarer på gruppe-oppgaver samt veiledning og tilbakemeldinger under utarbeiding av skriftlige oppgaver. Her oppøves også skriftlig og muntlig fremstillingsevne og riktig kildebruk. Deltakerne oppfordres til å benytte ressursene på skrivesenteret i sitt arbeid med skriftlige oppgaver. Underviserne og er tilgjengelig for konsultasjon og kan kontaktes etter avtale i klasserommet eller per e-post .
  • Pensum består av bok-kapitler, artikler og andre kortere tekster og audio-visuelle ressurser. Litteraturen presenteres i en litteraturliste og gjøres tilgjengelig via web-lenker eller filer på Canvas innen undervisningen starter.
  • Mappevurdering

    Mappen omfatter:

    • Bokanmeldelse (1000-1200 ord). Individuell oppgave
    • Semester-oppgave (3000-5000 ord). Det er tillatt å samarbeide (1 til 3 personer).
    • Refleksjons-notat (200-400 ord)

    Oppgaver levert i andre emner tillates ikke innlevert i dette emnet.

    De tre oppgavene innleveres samlet ved semesterslutt.

    Karakter: A-F



    Mappevurdering Karakterregel: Bokstavkarakterer
  • En ekstern sensor vil vurdere valgt evalueringsform samt et utvalg av mappene.
  • To obligatoriske aktiviteter:

    • Deltakelse i gruppe-oppgave om begreper og teori. Tre timer. (Vurdering: Godkjent/Ikke godkjent)
    • Forberedelse og deltakelse i et student-ledet seminar (Vurdering: Godkjent/Ikke godkjent). Med mindre det foreligger gyldig grunn til fravær, er deltakelse i seminarer som gis av andre studenter også obligatorisk.

    Obligatoriske aktiviteter må gjentas i et eventuelt fremtidig kurs.

  • Læring i kurset er basert på aktiv deltakelse. Å delta i forelesninger, diskusjoner og veiledningsaktiviteter er sterkt anbefalt.
  • Strukturert (felles): 33 timer forelesninger/diskusjon; 16 timer student-ledede seminarer; 3 timer veiledning som støtte for skriftlig arbeid; 3 timer gruppe-oppgave om teori. Totalt 55 timer.
  • Programstudenter på B-IEDS
  • GSK