EDS210 Miljø, utvikling og klimaendring i Tanzania
Studiepoeng:10
Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn
Emneansvarlig:Lars Kåre Grimsby
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Engelsk
Antall plasser:20
Frekvens:Annethvert år (oddetall)
Forventet arbeidsmengde:250 timer.
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet har undervisning og vurdering i juniblokken.
Om dette emnet
Emnet gjennomføres over fire uker i Tanzania og fokuserer på tema knyttet til agroøkologi og landbruk, og problemstillinger i skjæringspunktet mellom miljø, utvikling og klima. Emnet er utviklet av Noragric i samarbeid med Sokoine University of Agriculture, og NGOen Sustainable Agriculture Tanzania, og gjennomføres i Morogoro, Tanzania.
Studentene vil få presentasjoner fra spesialister og forskere om relevante teorier og tanzanianske policy. Flere feltbesøk vil gi studentene direkte observasjoner, erfaringer, diskusjoner og interaksjoner med bønder, samt inntrykk som illustrerer reelle praksis i forhold til teorier og politikk fra forskjellige perspektiver. Denne kombinasjonen av teori og praksis er ment å tilby studentene en dypere forståelse av forskjellige levekår-, utviklings-, miljø- og klima-utfordringer i Tanzania.
Dette lærer du
Kunnskap:
Studenten kan beskrive/forklare
- viktigste miljø- og utviklingsutfordinger, og klimaspørsmål i Tanzania
- historiske, sosioøkologiske og politisk-økonomiske perspektiver som er relevante for å forstå utviklingen i Tanzania
- landbrukets og agroøkologiens rolle i utviklingen i Tanzania
- måter levekår på landsbygda i det Globale Sør er sammenvevd med nasjonal og global politikk og styring, og miljøproblemer
Ferdigheter:
Studenten er i stand til å
- bruke eksempler fra den virkelige verden for å illustrere teoretiske perspektiver fra Internasjonale miljø- og utviklingsstudier
- anvende agroøkologiske metoder og perspektiver
- evaluere intervensjoner rettet mot å forbedre levebrødet på landsbygda og redusere sårbarhet
- engasjere seg i praktisk arbeid med sikte på å forbedre levekår på landsbygda
Generell kompetanse:
Studenten har en generell oversikt over de viktigste miljøutfordringene, utviklingsproblemer og klimaendringer i det Globale Sør, med vekt på landbrukssektoren, og en evne til å evaluere og implementere intervensjoner basert på agroøkologiske prinsipper rettet mot å forbedre levebrødet på landsbygda i en lavinntektslands-kontekst.
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Fortrinnsrett