EDS210 Miljø, utvikling og klimaendring i Tanzania

Studiepoeng:10

Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn

Emneansvarlig:Lars Kåre Grimsby

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Engelsk

Antall plasser:20

Frekvens:Annethvert år (oddetall)

Forventet arbeidsmengde:250 timer.

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet har undervisning og vurdering i juniblokken.

Om dette emnet

Emnet gjennomføres over fire uker i Tanzania og fokuserer på tema knyttet til agroøkologi og landbruk, og problemstillinger i skjæringspunktet mellom miljø, utvikling og klima. Emnet er utviklet av Noragric i samarbeid med Sokoine University of Agriculture, og NGOen Sustainable Agriculture Tanzania, og gjennomføres i Morogoro, Tanzania.

Studentene vil få presentasjoner fra spesialister og forskere om relevante teorier og tanzanianske policy. Flere feltbesøk vil gi studentene direkte observasjoner, erfaringer, diskusjoner og interaksjoner med bønder, samt inntrykk som illustrerer reelle praksis i forhold til teorier og politikk fra forskjellige perspektiver. Denne kombinasjonen av teori og praksis er ment å tilby studentene en dypere forståelse av forskjellige levekår-, utviklings-, miljø- og klima-utfordringer i Tanzania.

Dette lærer du

Kunnskap:

Studenten kan beskrive/forklare

  • viktigste miljø- og utviklingsutfordinger, og klimaspørsmål i Tanzania
  • historiske, sosioøkologiske og politisk-økonomiske perspektiver som er relevante for å forstå utviklingen i Tanzania
  • landbrukets og agroøkologiens rolle i utviklingen i Tanzania
  • måter levekår på landsbygda i det Globale Sør er sammenvevd med nasjonal og global politikk og styring, og miljøproblemer

Ferdigheter:

Studenten er i stand til å

  • bruke eksempler fra den virkelige verden for å illustrere teoretiske perspektiver fra Internasjonale miljø- og utviklingsstudier
  • anvende agroøkologiske metoder og perspektiver
  • evaluere intervensjoner rettet mot å forbedre levebrødet på landsbygda og redusere sårbarhet
  • engasjere seg i praktisk arbeid med sikte på å forbedre levekår på landsbygda

Generell kompetanse:

Studenten har en generell oversikt over de viktigste miljøutfordringene, utviklingsproblemer og klimaendringer i det Globale Sør, med vekt på landbrukssektoren, og en evne til å evaluere og implementere intervensjoner basert på agroøkologiske prinsipper rettet mot å forbedre levebrødet på landsbygda i en lavinntektslands-kontekst.

  • Læringsaktiviteter
    Undervisningen består av korte presentasjoner fra tanzanianske spesialister og forskere, samt besøk til nøkkelinstitusjoner og organisasjoner. Det organiseres gruppediskusjoner, gruppeoppgaver og presentasjoner. Emnet inkluderer feltopphold i lokalsamfunn på landsbygda. Studentene gjennomfører et gruppeprosjekt for å forstå utvikling i en lokal kontekst.
  • Læringsstøtte
    Undervisere fra Sokoine University of Agriculture og NMBU vil være involvert i organiseringen av emnet, og er tilgjengelig under organisert undervisning og utenom undervisningstid.
  • Pensum
    Emnelitteratur vil gjøres tilgjengelig for studentene før emnet starter. I tillegg vil annet materiale gjøres tilgjengelig underveis i emnet.
  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen

    Emnet har mappevurdering. Mappen inneholder: Gruppeoppgave basert på feltarbeid, muntlig presentasjon av oppgavens innhold, og langsgående evaluering av individuell innsats gjennom emnet.

    Karakter: Bestått / ikke bestått.



  • Sensorordning
    En intern og en ekstern sensor deltar i vurderingen.
  • Obligatorisk aktivitet
    Deltakelse i alle klasseromsbaserte aktiviteter, ekskursjoner, relatert undervisning, og feltarbeid.
  • Fortrinnsrett

    Andre-års B-IEDS studenter, og studenter fra M-IES, M-GDS og M-IR.

    Studenter som har tatt EDS272 blir ikke prioritert.