BOT300 Planteøkologi

Studiepoeng:10

Ansvarlig fakultet:Fakultet for miljøvitenskap og naturforvaltning

Emneansvarlig:John-Arvid Grytnes

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Engelsk

Frekvens:Årlig

Forventet arbeidsmengde:Feltkurs: 30 timer. Annen strukturert undervisning: 50 timer. Studentenes egeninnsats i form av gruppeoppgaver og annen forberedelse til undervisning: 170 timer

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet har undervisning/vurdering i høstparallellen

Om dette emnet

Dette emnet gir avansert kunnskap i planteøkologi, med fokus på mønstre og prosesser som former plantesamfunnenes artssammensetning, diversitet og funksjon på ulike skalaer. Studentene vil utforske hvordan biotiske og abiotiske faktorer påvirker vegetasjonens dynamikk, samt hvordan plantene samvirker med andre deler av økosystemet, både biotiske og abiotiske. Spesifikke temaer som behandles er blant annet interaksjoner mellom og innen arter (inkludert konkurranse, fasilitering, pollinering), menneskets samspill med og påvirkning på vegetasjonen (inkludert effekter av arealendringer og klimaendringer), økologiske gradienter med spesielt fokus på bakgrunnen for klassifisering av naturtyper (NiN), og planteøkologiens rolle i bevaringsbiologien.

Emnet kombinerer teoretisk kunnskap med praktiske ferdigheter i feltbaserte metoder (med demonstrasjoner av relevante feltmetoder på et tredagers feltkurs), dataanalyse og modellering av planteøkologiske data. Studentene vil gjennomføre et prosjekt fra utarbeidelse av forskningsspørsmål og innsamling av data til en ferdigstilt vitenskapelig rapport.

Dette lærer du

Kunnskap: Studentene skal ha forståelse for sentrale teorier og konsepter innen planteøkologi, inkludert økologiske gradienter, suksesjon, interaksjoner, biodiversitet, makroøkologi og funksjonelle trekk.

Ferdigheter: Studentene skal kunne utforme forskningsprosjekter som adresserer spesifikke problemstillinger i planteøkologi. Studenten skal også kunne planlegge og gjennomføre innsamling av relevante data i felt for å teste planetøkologiske teorier og skrive vitenskapelige rapporter som inkluderer analyse, diskusjon og presentasjon av innsamlet datamateriale.

Generell kompetanse: Studentene skal kunne omsette teoretisk økologisk kunnskap til å generere konkrete forskningsspørsmål og planlegge og gjennomføre et prosjekt for å svare på spørsmålene, samt å kunne benytte den økologiske kunnskapen i bærekraftig forvaltning av natur. De skal også kunne presentere forskningsfunn skriftlig og muntlig til både fagmiljøer og allmennheten.

  • Læringsaktiviteter
    Feltkurs (3 dager) med fokus på feltmetodikk i planteøkologi. Forelesninger, seminar, gruppediskusjoner og muntlige fremføringer over økologisk teori og hvordan man gjennomfører et planteøkologisk forskningsarbeid.
  • Læringsstøtte
    Det vil bli gitt veiledning i alle aspekter ved gjennomføringen av forskningsprosjektet.
  • Pensum
    Informasjon om pensum vil bli lagt ut på Canvas.
  • Forutsatte forkunnskaper
    ECOL200, eller tilsvarende forkunnskaper i faget økologi
  • Anbefalte forkunnskaper
    BOT100, eller tilsvarende kunnskaper om identifisering av planter
  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen

    Samlet vurdering:

    Innlevering av prosjektrapport (gruppearbeid) teller 60% og en individuell muntlig eksamen som inkluderer en diskusjon av prosjektoppgaven (teller 40%)

    Bokstavkarakter



  • Sensorordning
    Ekstern sensor benyttes til muntlig eksamen
  • Obligatorisk aktivitet
    Deltagelse på feltkurs og gruppeseminar og gjennomføring av muntlig presentasjon .
  • Undervisningstider
    Feltkurs 30 timer og 50 timer forelesninger/seminarer
  • Opptakskrav
    REALFAG