APL103 By- og regionplanleggingens historie og fagtradisjon
Studiepoeng:15
Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn
Emneansvarlig:Anne-Kristine Kronborg
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Antall plasser:Kun åpent for BYREG-studenter
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:Arbeidsmengde totalt: 370 timer ca 90 t forelesninger/strukturert undervisning ca. 90 t egeninitiert gruppe arbeid ca. 190 t egeninnsats/litteraturstudium
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i vårparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i vårparallellen, .
Om dette emnet
Emnet omfatter arkitekturhistorie, byplanhistorie, byhistorie og samfunnshistorie samt by- og regionplanleggingens faghistorie. Emnet vektlegger innsikt i den historiske utviklingen og de samfunnsmessige sammenhengene som har betydning for utøvelsen av by- og regionplanlegging som disiplin. Studentene vil få kjennskap til by- og stedsutviklingen og samfunnsutviklingen i Norge, grunnleggende kjennskap til arkitekturens historie, kunnskap om internasjonale byplanidealer gjennom tidene og om fremveksten av by- og regionplanlegging som disiplin. Det legges vekt på trening i akademiske arbeidsmåter ved skriftlige oppgaver, presentasjoner og diskusjon.
Dette lærer du
Studentene skal ha kunnskap om utviklingen av by- og regionplanlegging i Norge, og forstå og kunne diskutere de historiske sammenhengene mellom den politiske, økonomiske og sosiale samfunnsutviklingen og fremveksten av by- og regionplanlegging som disiplin. Studentene skal kjenne til by- og stedsutviklingen i Norge, kjenne til grunntrekkene i arkitekturhistorien og kunne beskrive ulike bygningstyper. Studentene skal ha kunnskap om historiske byformer og hvordan byformer har utviklet seg. De skal kjenne til internasjonale byplanidealer gjennom tidene, og ha kunnskap om hvilken betydning de forskjellige byplanidealene har hatt for byutviklingen. Studenten skal kunne bruke relevante kilder til å drøfte hvilke kvaliteter og verdier som er knyttet til de forskjellige byplanidealene, og hvordan forskjellige idealer har fått konsekvenser for utformingen av våre bygde omgivelser.
Læringsaktiviteter
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Merknader
Undervisningstider
Fortrinnsrett
Opptakskrav