VET403 Vitenskapelig publisering

Studiepoeng:2

Ansvarlig fakultet:Veterinærhøgskolen

Emneansvarlig:Lucy Robertson

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Engelsk

Antall plasser:Maks antall studenter: 16

Frekvens:Vår - vanligvis en gang per år

Forventet arbeidsmengde:Det forventes 37 ½ t-45 t arbeidsinnsats av studenten i snitt per uke inklusiv for- og etterarbeid og eksamenslesing.

Undervisnings- og vurderingsperiode:

Undervisningsuke våren 2025 er uke 13.

Vår 2026: Uke 7 (tentativ)

Om dette emnet

Hvorfor og hvordan skriver vi vitenskapelige artikler?

Er det noen grunnregler som kan følges?

Hvilket tidsskrift skal jeg velge og hvorfor?

Jeg vet at det er retningslinjer for rapportering, men hvilke er riktig for meg?

Hvem skal være medforfatter på artikkelen min og hvordan kan jeg unngå problemer med dette?

Jeg har fått negative tilbakemeldinger på en artikkel som jeg har sendt inn for revidering - hvordan går jeg videre?

Disse - og flere andre spørsmål - knyttet til vitenskapelige publisering skal bli diskutert på VET403.

Dette lærer du

Ved gjennomført kurs skal studentene kunne:

Primært:

  • Produsere et førsteutkast til et vitenskapelig manuskript for deling med kollegaer.

Sekundært:

  • Følge Vancouver-reglene for forfatterskap
  • Identifisere passende vitenskapelige tidsskrift å levere egne manuskripter til.
  • Identifisere hvilken kategori forskningen deres er i ("case control", "survey", "experimental" etc.) og kunne bruke korrekte retningslinjer for rapportering.
  • Analysere og vurdere publisert vitenskapelig litteratur og å bruke denne tilnærmingen som en base for å evaluere sine egne manuskripter i utarbeidingen av disse.
  • Bli kjent med viktige problemer i vitenskapelig publisering, inkludert, men ikke begrenset til: nåværende posisjon om "Open Access", røvertidsskrifter, kaprede tidsskrifter, bruk av AI (f.eks. ChatGPT osv) i vitenskapelig publisering, osv.
  • Læringsaktiviteter

    Aktiviteter skal hovedsakelig være basert på:

    1) Diskusjon

    2) Gruppearbeid

    3) Kritisk lesing av vitenskapelige artikler

    4) Presentasjon av vitenskapelige artikler

    5) Skriving av vitenskapelig tekst

  • Læringsstøtte

    Hovedverktøy til læringsstøtte er at studentene skal ha diskusjon i små grupper rundt publisering av vitenskapelige artikler, spesielt med tanker på deres egne manuskripter.

    Kritisk lesing av artikler skal stå sentralt.

    Relevante tips og info vil bli gitt, delt og diskutert, samt etiske hensyn.

  • Pensum
    Oversikt over pensumlitteratur, læringsmål og leseveiledning blir gitt på Canvas.
  • Forutsatte forkunnskaper

    Generelle kunnskaper - det kreves ingen spesielle. Kurset er primær rettet mot studentene (ph.d.-, master-, og forskerlinjestudenter) som har begynt å skrive manus eller som snart skal begynne.

    Tilbakemeldinger fra tidligere studenter på dette emnet indikerer at emnet er mindre nyttig for studenter som snart skal levere avhandlingen; sent i år 1 eller tidlig i år 2 anbefales.

    Det er også mindre nyttig for studenter som har akkurat begynt med doktorgraden.

  • Anbefalte forkunnskaper
    Ingen spesifikke emner er anbefalt i forkant. Studentene burde være involvert i et forskningsprosjekt og helst på stadiet for å begynne å skrive.
  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
    • Presentasjon av selvvalgt artikkel
    • Objektiv vurdering av vitenskapelige artikler
    • Egenskriving av vitenskapelig tekst


  • Sensorordning
    Ingen ekstern sensor
  • Obligatorisk aktivitet

    Deltakelse i kursaktivitetene er obligatorisk. En tilstedeværelse på 75% er nødvendig for å bestå.

    Deltakerne skal også gjennomføre forkursaktivitetene.

    I tillegg må de:

    • vurdere og presentere en publisert artikkel innen sitt fagfelt.
    • lese og vurdere artikler presentert av andre deltakere (maks 4 andre), sannsynligvis ikke innenfor sitt fagfelt.
    • gi et (kort) skriv som de andre deltakere kan vurdere
    • vurdere skrifter fra andre deltakere (maks 4).
  • Merknader
    Påmeldingsfrist: 1. februar
  • Undervisningstider

    Pre-course activities (uke 7)

    Mandag plenum hele dag

    Tirsdag a.m.: plenum og selvstudium

    Tirsdag p.m.: selvstudium

    onsdag a.m.: strukturert gruppearbeid (med veileder)

    onsdag p.m.: plenumsdiskusjon

    Torsdag hele dag: selvstudium

    Fredag a.m.: strukturert gruppearbeid (med veileder)

    Fredag p.m.: plenumsdiskusjon

    Timeplan er tilgjengelig i Canvas.

  • Fortrinnsrett
    PHD-VET, VET-FORSK, Masterstudenter tilknyttet VET, PHD-NMBU
  • Overlapp
    VETFORSK403?
  • Opptakskrav
    Emnet er kun for veterinær- og tilleggsstudenter og forutsetter at studenten tilfredsstiller progresjonskrav beskrevet i studieplanen.