THT310 Analyse og design av renseprosesser for vann og avløp

Studiepoeng:10

Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi

Emneansvarlig:Zakhar Maletskyi

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Engelsk

Frekvens:Årlig

Forventet arbeidsmengde:

For emner med 10 studiepoeng forventes det vanligvis rundt 250 arbeidstimer. Det vil si at i tillegg til strukturert undervisningstid må det påregnes 20 timers arbeid pr. uke i undervisningsperioden. Det betyr at i tillegg til strukturert undervisning forventes gruppe- og individuelt arbeid hver uke. Individuelt arbeid omfatter også pensum som foreslås i emneoversikten.

Forventet arbeidsmengde:

  • Individuelt arbeid med avsluttende prosjekt (skriving) og gruppearbeid med avsluttende prosjekt (diskusjoner) - 60%
  • Undervisning - 15%
  • Studieturer og rapporter - 3%
  • Annet arbeid: individuelle studier (lesing), prosjektpresentasjon, eksamen - 22%

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i høstparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i høstparallellen, .

Om dette emnet

Dette kurset gir studentene kunnskap og ferdigheter som er nødvendige for konseptuell design, beregning og optimalisering av vann- og avløpsrenseanlegg. Med grunnlag i THT271 utdyper kurset forståelsen av grunnleggende designprinsipper, prosessvalg og systemoptimalisering for renseteknologier. En sentral del av kurset fokuserer på ingeniørberegninger, som gjør kandidatene i stand til å tolke og anvende beregningsprinsipper for valg, utforming og evaluering av renseteknisk utstyr. I tillegg vil studentene lære å analysere og optimalisere prosessflytskjemaer for ulike anvendelser, med mål om effektivitet og bærekraft i utforming av rensesystemer. Kurset dekker både vann- og avløpsrensing og forbereder kandidatene til å fungere effektivt som designere i fagfeltet.

Hovedtemaer inkluderer grunnleggende designhensyn, reaktoranalyse og massetransport som er essensielle for renseprosesser. Studentene vil utforske kjemiske og fysiske behandlingsenheter, slik som sedimenteringsbassenger, granulære filtre, flotatorer, adsorbere, ionebyttere og lav- og høytrykksmembransystemer. Kurset omhandler også biologiske behandlingsanlegg, inkludert anaerobe reaktorer, samt desinfeksjonsmetoder og sikkerhetstiltak for renseanlegg. I tillegg legges det vekt på rør- og instrumentdiagrammer (P&ID), valg av utstyr for slambehandling og drift og vedlikehold av renseanlegg for å sikre effektive og bærekraftige renseprosesser.

Dette lærer du

Etter dette kurset vil studentene være i stand til å:

  • Identifisere og anvende grunnleggende designprinsipper for vann- og avløpsrenseanlegg
  • Tolke og bruke beregningsprinsipper for valg og design av renseteknologi og utstyr
  • Utføre og evaluere grunnleggende designberegninger for vann- og avløpsrenseprosesser og utstyr
  • Analysere og optimalisere prosessflytskjemaer for vann- og avløpsrenseanlegg for ulike bruksområder
  • Læringsaktiviteter

    Emnet gjennomføres synkront: Undervisningen foregår i sanntid med både studenter og underviser tilstede samtidig.

    Kurset består av 26 kontaktsesjoner, som inkluderer forelesninger som dekker både introduksjons- og kjerneemner. I tillegg til forelesninger vil studentene delta på to ekskursjoner, som gir praktisk innsikt i virkelige renseanlegg og prosesser.

    En betydelig del av kurset er prosjektbasert læring, som utgjør 60 % av den totale innsatsen. Dette inkluderer en kombinasjon av individuelle og gruppesamlinger, hvor studentene får anvende teoretisk kunnskap på praktiske designutfordringer. Gjennom hele kurset vil studentene delta i to prosjektseminarer, hvor de diskuterer fremdrift, utfordringer og løsninger, etterfulgt av to avsluttende prosjektpresentasjoner, hvor de vil presentere sine funn og design.

    Omtrent en tredjedel av kursarbeidet er satt av til selvstendig lesing, slik at studentene kan fordype seg i sentrale konsepter, metoder og nye trender innen vann- og avløpsrensing.

  • Læringsstøtte

    Alle forelesere tilbyr individuelle konsultasjoner eller gruppekonsultasjoner personlig eller online etter avtale via e-post.

    Studenter med funksjonsnedsettelse og studenter med spesielle behov kan søke om egnet individuell tilrettelegging av lærested, undervisning og eksamen.

    For mer informasjon og kontaktinfo: https://www.nmbu.no/student/helseogtilrettelegging/tilrettelegging

  • Pensum
    • Forelesninger og notater i Canvas
    • Water and Wastewater Engineering. Design and Practice. Second edition. Mackenzie L. Davis. McGraw Hill, 2020, ISBN 978-1-260-13227-4
    • Vann og avløpsteknikk - lærebok fra Norsk Vann (2012)
    • Wastewater Engineering: Treatment and Reuse, 5th Edition, by Metcalf & Eddy, Inc, 2013 (utvalgte deler)
    • Water Treatment: Principles and Design, 3rd Edition, MWH, 2012 (utvalgte deler)
    • Utvalgte publikasjoner og handouts
  • Forutsatte forkunnskaper
    KJM220 og THT271.
  • Anbefalte forkunnskaper
    THT201, THT291
  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen

    Samlet vurdering, basert på:

    • Semesteroppgaven, som teller 60 %
    • Digital campus-basert skriftlig eksamen (3 timer) i eksamensperioden, som teller 40 %. Eksamen kan inkludere både flervalgsspørsmål og andre spørsmål.

    Karakterregel: A - F



    Skriftlig eksamen Karakterregel: Bokstavkarakterer Hjelpemiddel: A1 Ingen kalkulator, ingen andre hjelpemidler Semesteroppgave Karakterregel: Bokstavkarakterer
  • Sensorordning
    Ekstern sensor deltar sammen med intern sensor ved utformingen av eksamensoppgavene og sensorveiledningen. Ekstern sensor kontrollerer intern sensors vurdering av et tilfeldig utvalg kandidater som en kalibrering med visse mellomrom i henhold til fakultetets retningslinjer for sensur.
  • Obligatorisk aktivitet
    To ekskursjoner (tekniske ekskursjoner) og et capstone-prosjekt (semesteroppgave). Semesteroppgaven teller for den endelige karakteren.
  • Undervisningstider

    Den organiserte undervisningen inkluderer:

    • Forelesninger: Fire timer per uke
    • Øvingstimer/veiledningstimer: To timer per uke
    • Ekskursjoner: To halve dager
  • Opptakskrav
    REALFAG