PPFO301 Innføring i utdanningsvitenskapelige forskningsmetoder

Studiepoeng:15

Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi

Emneansvarlig:Edvin Østergaard, Erling Krogh

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Norsk

Antall plasser:35

Frekvens:Årlig, høstsemesteret.

Forventet arbeidsmengde:Arbeidsmengde for studentene: ca. 375 timer.

Undervisnings- og vurderingsperiode:

LUR/Profesjonsmaster PPU, profil realfag: Emnet starter i høstparallellen og har undervisning og vurdering i høstparallellen.

Profesjonsmaster PPU, profil naturbruk: Emnet har undervisning og vurdering i høstparallelen for heltidsstudenter og undervisning i høstparallelen og vurdering i vårparallelen for deltidsstudenter

Om dette emnet

Emnet tar for seg kvalitative og kvantitative metoder i utdanningsvitenskapelig forskning som redskaper for å forske i lærings- og undervisningspraksiser. Det legges vekt på at valg av forskningsmetoder forutsetter innsikt i både det virksomhetsområdet som forskningen dreier seg om og i forskerens deltagende rolle og faglige tilnærming. Felles tema i emnet er aksjonslæring/-forskning og forskningsmetoder som intervju, spørreskjema og observasjon, samt analysemetoder.

LUR/Profesjonsmaster PPU, profil realfag: Profilen vektlegger forskningsmetodenes forskningsetiske og vitenskapsteoretiske grunnlag. Særskilte tema i profilen er case-studiemetodikk, fenomenologi samt kvantitative metoder.

Profesjonsmaster PPU, profil naturbruk: Presentasjon av forskningsmetoder i profilen av emnet tar utgangspunkt i studentenes interesser i valg av tema og forskningsspørsmål i mastergradsoppgaven. Profilen gir kunnskaper om og erfaring med anerkjente vitenskapelige metoder som kan brukes i utforskning av egen lærerpraksis i tilretteleggelse for elevers læring og/eller av arbeid med utvikling av skolens tematiske fordypninger i programområde naturbruk. Videre redegjøres det for aksjonslæring som strategi for involvering av elever og samarbeid mellom kolleger i utforskningen.

Dette lærer du

Etter gjennomført emne har kandidaten et grunnlag for å bruke utdanningsvitenskapelig forskningsmetodikk i egen masteroppgave.

LUR/Profesjonsmaster PPU, profil realfag:

Kunnskap: Kandidaten har kunnskap om forskningsmetoder og -metodiske problemstillinger relatert til faglige, pedagogiske og fagdidaktiske spørsmål.

Ferdighet: Kandidaten kan anvende kunnskapen i eget forskningsprosjekt. Kandidaten kan på et selvstendig og faglig grunnlag variere metoder fra forskning og faglig utviklingsarbeid.

Generell kompetanse: Kandidaten kan reflektere over fagdidaktiske, vitenskapsteoretiske, forskningsmetodiske og forskningsetiske problemstillinger.

Profesjonsmaster PPU, profil naturbruk:

Kunnskap: Studenten kan

  • gjøre rede for og kritisk vurdere hvordan forskjellige kvalitative forskningsmetoder kan brukes i aksjonslæring knyttet til yrkesopplæring.
  • begrunne valg av kvalitative forskningsmetoder som kan gi relevant dokumentasjon for å besvare forskningsspørsmål relatert til problemstillingen i masteroppgaven

Ferdigheter: Studenten kan

  • bruke valgte anerkjente vitenskapelige forskningsmetoder for å skaffe relevant dokumentasjon for analyse i masteroppgaven.

Generell kompetanse: Studenten kan

  • forklare, ivareta, overholde og reflektere omkring viktige etiske prinsipper ved bruk av kvalitative forkningsmetoder, som konfidensialitet, informert samtykke og hensyntaken til integriteteten til samtalepartnere/deltakere.
  • Læringsaktiviteter

    LUR/Profesjonsmaster PPU, profil realfag: Kurset er basert på undervisning på dagssamlinger, samt eget arbeid med oppgaver og teori mellom samlingene.

    Profesjonsmaster PPU, profil naturbruk: Kurset er basert 4 fysiske samlinger på 2-3 dager samkjørt med PPUT 301, profil aksjonslæring. Samlingene vil ta utgangspunkt i praktiske øvelser knyttet til tilretteleggelse for læring i naturbruk og etterlesninger og refleksjoner omkring forskningsmetoder som kan brukes for å skaffe relevant datametariale for å kunne svare på problemstilling og forskningsspørsmål i masteroppgaven. Refleksjoner under og mellom samlinger og arbeidet med avsluttende innleveringsoppgave blir veiledet.

  • Læringsstøtte

    LUR/Profesjonsmaster PPU, profil realfag: Arbeidet med de to individuelle oppgavene støttes med veiledning fra lærere og medstudenter.

    Profesjonsmaster PPU, profil naturbruk: Arbeidet med valg og bruk av forskningsmetoder knyttet til masteroppgaven samt med den avsluttende innleveringsoppgaven støttes med veiledning fra lærere, medstudenter og eventuelt av medstudenter som medforfattere om studenter velger å levere en gruppeoppgave.

  • Pensum

    LUR/Profesjonsmaster PPU, profil realfag: Litteraturen består av to deler: en del felles veiledende litteratur (ca. 800 sider) som det vil bli arbeidet med i fellesskap, og en del selvvalgt litteratur (ca. 300 sider) som den enkelte student velger ut fra en fordypning i metoden knyttet til eget forskningsprosjekt.

    Profesjonsmaster PPU, profil naturbruk: Litteraturen består av to deler. Lærerne og studentene tar for seg felles veiledningslitteratur (ca. 500 sider) gjennom gruppeprosesser, refleksjoner og oppfølgingslitteratur basert på praktiske øvelser. Selvvalgt litteratur (ca. 600 sider) velges av den enkelte student, eller av en gruppe studenter som velger å skrive sammen, basert på den valgte metoden eller de valgte metodene studenten eller studentgruppen skal bruke i eget forskningsprosjekt.

  • Forutsatte forkunnskaper

    LUR/Profesjonsmaster PPU, profil realfag: PPFD301, PPPE301 og undervisningskompetanse i realfag.

    Profesjonsmaster PPU, profil naturbruk: PPFD301, PPFY300, PPYD300 eller tilsvarende. PPPE301, PPPE302 eller tilsvarende. Undervisningskompetanse i programfag i naturbruk og/eller i realfag

  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen

    LUR/Profesjonsmaster PPU, profil realfag: Skriftlig oppgave. Karakterregel: bestått/ikke bestått

    Profesjonsmaster PPU, profil naturbruk: Innleveringsoppgave som kan være i multimodal form og leveres individuelt eller av en gruppe studenter. Karakterregel: bestått/ikke bestått



  • Sensorordning

    LUR/Profesjonsmaster PPU, profil realfag: Emneansvarlig og en intern sensor godkjenner opplegget for eksamen og kriterier for bedømmelse og foretar sensur av studentenes avsluttende oppgave. Ekstern sensur finner sted hvert tredje år.

    Profesjonsmaster PPU, profil naturbruk: Emneansvarlig og en intern sensor godkjenner opplegget for eksamen og kriterier for bedømmelse og foretar sensur av studentenes avsluttende oppgave.

  • Obligatorisk aktivitet

    LUR/Profesjonsmaster PPU, profil realfag: Deltakelse på samlinger med krav om minimum 80% oppmøte. Individuell skriftlig oppgave, vurderes godkjent/ikke godkjent.

    Profesjonsmaster PPU, profil naturbruk: Deltakelse på samlinger med krav om minimum 70 % oppmøte. Innleveringsoppgaven kan være i multimodal form, kan leveres individuelt eller i gruppe og skal vurderes som godkjent/ikke godkjent.

  • Undervisningstider

    LUR/Profesjonsmaster PPU, profil realfag: Oversikt over samlingene vil bli lagt fram i juni 2025

    Profesjonsmaster PPU, profil naturbruk: Kurset har fire fysiske samlinger på 2-3 dager samkjørt med PPUT 301, profil aksjonslæring.

  • Fortrinnsrett

    LUR/Profesjonsmaster PPU, profil realfag: M-LUN (LUR) og M-PPU (Profesjonsmaster PPU, profil realfag)

    Profesjonsmaster PPU, profil naturbruk: Profesjonsmaster PPU, profil naturbruk