PPFO301 Innføring i utdanningsvitenskapelige forskningsmetoder
Studiepoeng:15
Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi
Emneansvarlig:Edvin Østergaard, Erling Krogh
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Antall plasser:35
Frekvens:Årlig, høstsemesteret.
Forventet arbeidsmengde:Arbeidsmengde for studentene: ca. 375 timer.
Undervisnings- og vurderingsperiode: LUR/Profesjonsmaster PPU, profil realfag: Emnet starter i høstparallellen og har undervisning og vurdering i høstparallellen. Profesjonsmaster PPU, profil naturbruk: Emnet har undervisning og vurdering i høstparallelen for heltidsstudenter og undervisning i høstparallelen og vurdering i vårparallelen for deltidsstudenter
Om dette emnet
Emnet tar for seg kvalitative og kvantitative metoder i utdanningsvitenskapelig forskning som redskaper for å forske i lærings- og undervisningspraksiser. Det legges vekt på at valg av forskningsmetoder forutsetter innsikt i både det virksomhetsområdet som forskningen dreier seg om og i forskerens deltagende rolle og faglige tilnærming. Felles tema i emnet er aksjonslæring/-forskning og forskningsmetoder som intervju, spørreskjema og observasjon, samt analysemetoder.
LUR/Profesjonsmaster PPU, profil realfag: Profilen vektlegger forskningsmetodenes forskningsetiske og vitenskapsteoretiske grunnlag. Særskilte tema i profilen er case-studiemetodikk, fenomenologi samt kvantitative metoder.
Profesjonsmaster PPU, profil naturbruk: Presentasjon av forskningsmetoder i profilen av emnet tar utgangspunkt i studentenes interesser i valg av tema og forskningsspørsmål i mastergradsoppgaven. Profilen gir kunnskaper om og erfaring med anerkjente vitenskapelige metoder som kan brukes i utforskning av egen lærerpraksis i tilretteleggelse for elevers læring og/eller av arbeid med utvikling av skolens tematiske fordypninger i programområde naturbruk. Videre redegjøres det for aksjonslæring som strategi for involvering av elever og samarbeid mellom kolleger i utforskningen.
Dette lærer du
Etter gjennomført emne har kandidaten et grunnlag for å bruke utdanningsvitenskapelig forskningsmetodikk i egen masteroppgave.
LUR/Profesjonsmaster PPU, profil realfag:
Kunnskap: Kandidaten har kunnskap om forskningsmetoder og -metodiske problemstillinger relatert til faglige, pedagogiske og fagdidaktiske spørsmål.
Ferdighet: Kandidaten kan anvende kunnskapen i eget forskningsprosjekt. Kandidaten kan på et selvstendig og faglig grunnlag variere metoder fra forskning og faglig utviklingsarbeid.
Generell kompetanse: Kandidaten kan reflektere over fagdidaktiske, vitenskapsteoretiske, forskningsmetodiske og forskningsetiske problemstillinger.
Profesjonsmaster PPU, profil naturbruk:
Kunnskap: Studenten kan
- gjøre rede for og kritisk vurdere hvordan forskjellige kvalitative forskningsmetoder kan brukes i aksjonslæring knyttet til yrkesopplæring.
- begrunne valg av kvalitative forskningsmetoder som kan gi relevant dokumentasjon for å besvare forskningsspørsmål relatert til problemstillingen i masteroppgaven
Ferdigheter: Studenten kan
- bruke valgte anerkjente vitenskapelige forskningsmetoder for å skaffe relevant dokumentasjon for analyse i masteroppgaven.
Generell kompetanse: Studenten kan
- forklare, ivareta, overholde og reflektere omkring viktige etiske prinsipper ved bruk av kvalitative forkningsmetoder, som konfidensialitet, informert samtykke og hensyntaken til integriteteten til samtalepartnere/deltakere.
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Undervisningstider
Fortrinnsrett