MVI385 Produktutvikling av mat

Studiepoeng:10

Ansvarlig fakultet:Fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap

Emneansvarlig:Harald Carlsen

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Engelsk, norsk

Antall plasser:50

Frekvens:Årlig

Forventet arbeidsmengde:

  • Forelesninger inkl. forberedelser: 90 timer.
  • Selvstudium: 80 timer.
  • Seminararbeid inkl. forberedelse og presentasjoner: 50 timer.
  • Diverse (ekskursjoner, øvelser, diskusjoner og rollespill ): 30 timer.

Totalt 250 timer.

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i høstparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i høstparallellen.

Om dette emnet

Emnet er bygget opp rundt følgende hovedelementer:

  1. Identifisering av nye produkter (nøkkelen til suksess eller fiasko, prosesseringsteknologi, mat-/helseprodukter etc.).
  2. Virkemidler for vellykket produktutvikling (innovasjonsstrategi, Produktutviklings-prosessen, kunnskapsbasen, kunden etc.).
  3. Statistiske metoder og dataanalyse i produktutvikling.
  4. Teknologiledelse, sensoriske prosesser, produktvedlikehold og ernæringsmessige sider ved produktet
  5. Ledelse og forbedring av PU-prosessen ved bruk av eksempler.

Dette lærer du

Kunnskap: Studentene skal tilegne seg kunnskap og teknikker som kan anvendes i en ansvarlig produktutviklingsprosess i matindustrien - fra idé til lansering.

Ferdigheter: Studentene skal kunne tilegne seg relevant kunnskap om produktutvikling i en matbedrift og anvende, vurdere og belyse faktorer av betydning for en vellykket produktutvikling. Fokus vil være å forstå og anvende basisteknikker i produktutviklingen, forstå betydning av teamarbeid i PD prosesser, kundeorientert filosofi, prosjektledelse og praktisk industriell anvendelse.

Generell kompetanse: Emnet er inndelt i 5 hoveddeler der studentene skal tilegne seg kompetanse om

  • Del 1. Eksempler på nye matvarer, grad av innovasjon, strategi og ledelse; - årsaker til suksess eller fiasko.
  • Del 2: Virkemidler for vellykket produktutvikling;
    • 2.1 Innovasjonsstrategi
    • 2.2 Produktutviklingsprosessen
    • 2.3 Kunnskapsbehov
    • 2.4 Kundeorientering
  • Del 3: Sensoriske analyser og statistiske metoder.
  • Del 4: Nivåer og ledelse av produktutviklings-prosessen.
  • Del 5: Semesteroppgave. En praktisk/teoretisk oppgave i produktutvikling hvor kunnskap kombineres med reelle utfordringer i samarbeid med norsk matindustri (kjøtt, fisk, melk, vegetabilier, ceralier).
  • Læringsaktiviteter
    Forelesninger, selvstudium, semesteroppgaver/case-studier, gruppediskusjoner, "workshops" og individuell problemløsning. Samarbeid med norsk næringsmiddelindustri.
  • Læringsstøtte
    Emneansvarlig(e) kan kontaktes per e-post: harald.carlsen@nmbu.no og/eller Knut Ellekjær (knell2331@nmbu.no) og i Canvas.
  • Pensum
    Forelesningene tar utgangspunkt i "Food Product Development", M. Earle, R. Earle and A. Anderson, Woodhead Publishing Limited, ISBN 1 85573 468 0, samt egne erfaringer med Produktutvikling matindustrien.
  • Forutsatte forkunnskaper
    Relevant bachelorgrad. Fordelaktig med kunnskap innen næringsmiddelteknologi, samt statistikk tilsvarende STAT100.
  • Anbefalte forkunnskaper

    Bachelorgrad (i matvitenskap) eller tilsvarende.

    STAT100 eller tilsvarende.

  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
    Avsluttende skriftlig eksamen, 3,5 timer, teller 100 % bedømt til bestått/ikke bestått

    Skriftlig eksamen Karakterregel: Bestått/ Ikke bestått Hjelpemiddel: A1 Ingen kalkulator, ingen andre hjelpemidler
  • Sensorordning

    Sensor vil være emneansvarlig og en tilleggssensor ved NMBU som ikke har vært involvert i undervisning i emnet.

    Ekstern sensor godkjenner opplegg for vurdering.

  • Obligatorisk aktivitet
    Semesteroppgave hvor studentene jobber i grupper for å utvikle et matprodukt og eventuelle ekskursjoner.
  • Undervisningstider
    Forelesninger: 2 til 3 x 2 timer per uke + mulige ekskursjoner til utviklingsavdeling i en matbedrift- og/eller emballasjebedrift.
  • Fortrinnsrett
    M-MAT, M-MATVIT
  • Opptakskrav
    Realfag