LAA310 Bærekraft og store landskapsendringer

Studiepoeng:10

Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn

Emneansvarlig:Kristin Marie Berg

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Norsk

Antall plasser:Maks. 25, min. 10

Frekvens:Årlig

Forventet arbeidsmengde:Totalt 250 timer arbeid.

Undervisnings- og vurderingsperiode:Høst parallell

Om dette emnet

Studentene vil kunne velge en prosjektoppgave blant tilbudte reelle case som har ført til store landskapsendringer. Prosjektoppgaven kan vinkles mot naturinngrep, kulturlandskapsendringer eller menneskers opplevelse knyttet til landskapet. Gruppene jobber med hvert sitt prosjektsted og organiserer egen befaring til området.

Landskapet vi lever i, har alltid vært og vil alltid være i endring. Dette skyldes både naturforhold og menneskelig påvirkning. I senere år har transformasjoner i landskapet skjedd med en hastighet som både akselerer og fører til store utfordringer for samfunn og miljø.

Norge har sluttet seg til Den Europeiske Landskapskonvensjonen. Her poengteres viktigheten av å skape en bærekraftig utvikling basert på en avveining mellom sosiale, økonomiske og miljømessige behov. På hvilke premisser skjer endringene i landskapet?

Konvensjonen påpeker at «utviklingen av produksjonsteknikkene innen jordbruk, skogbruk, industri og gruvedrift og innen distrikts- og byplanlegging, samferdsel, infrastruktur, fritids- og reiseliv samt generelle endringer i verdensøkonomien i mange tilfeller framskynder forandringer i landskapet». Avtalen forplikter landene til å kartlegge landskaper i deres territorium, å analysere landskapenes karakter og hvilke krefter og trusler som fører til at de endres.

Emnets målsetting er at studentene skal utvikle sin analytiske evne for å studere store landskapsendringer som har skjedd de siste årene, identifisere og forstå drivkreftene som ligger bak utviklingen, kjenne til og anvende planverktøy som er benyttet i planleggingsfasen, og kunne drøfte endringene i lys av bærekraftbegrepet.

Dette lærer du

Kunnskap:

Studenten skal opparbeide kunnskap om:

  • Ulike innfallsvinkler som er relevante for en tverrfaglig analyse av landskap med de ulike konsekvensene av et inngrep, og hvordan dette kan fremme forståelse og kommunikasjon mellom mennesker
  • Viktige overordnete føringer, lovverk og retningslinjer som er relevant for fysisk planlegging av prosjekter som berører store arealer i Norge
  • Nasjonal, regional og kommunal planlegging og hvordan allmenhetens medvirkning skjer på ulike nivåer
  • Viktige fagetaters rolle i samfunnsplanleggingen. Dette kan for eksempel være Statens vegvesen, Jernbaneverket og NVE
  • Verktøyenes betydning for å styre samfunnsutviklingen, slik som kartdatabaser, digitale formingsverktøy og hvordan de påvirker vår oppfatning av virkeligheten.
  • Hvordan utøve fagkompetansen for å stimulere til tverrfaglighet og bærekraftige løsninger?
  • Den estetiske dimensjon kontra den instrumentelle.

Ferdigheter:

Studenten skal ha tilegnet seg ferdigheter i å:

  • Avgrense et oppgaveområde og formulere relevante problemstillinger for utvikling av gruppeprosjekt
  • Analysere historiske endringer i et større landskapsområde over tid, peke på hvilke drivkrefter som har virket og forstå konsekvensene av disse
  • Peke på de største drivkreftene for landskapsendringer i dag
  • Arbeide i ulike skalaer og bruke ulike verktøy slik som befaringer, samtaler, intervjuer, tegninger, figurer, skisser, snitt, foto, tabeller, perspektiver og vitenskapelige kilder til å utvikle et prosjekt og fremme et budskap
  • Bruke presise begreper og godt språk for å lage gode skriftlige rapporter
  • Kunne utføre muntlige presentasjoner for å formidle et prosjektinnhold på en klar og enkel måte for å fremme dialog med ulike involverte personer

Generell kompetanse:

Studenten skal ha opparbeidet:

  • Evne til å jobbe i tverrfaglige team med komplekse problemstillinger mot et felles mål
  • Kritisk tenkning og kunne reflektere omkring egen fagutøvelse og egen rolleforståelse
  • Kompetanse på involvering av mennesker og etiske problemstillinger knyttet til dette
  • Forelesninger, teoretiske studier, feltbefaringer, workshops/seminar, arbeid i prosjektgruppe
  • Emnelitteratur, veiledninger, muntlige gjennomganger, tilbakemelding fra student til student
  • Studentene skal kjenne til, kunne slå opp og forstå innholdet i disse dokumentene:

    • Europarådets landskapskonvensjon (undertegnet av Norge i 2004)
    • FN’s Bærekraftsmål (oppdatert 2023)
    • Stortingsmelding 40 (2020-2021), Norges handlingsplan for å nå bærekraftsmålene innen 2030, (vedtatt 2022)
    • FN’s Naturavtale (2022)
    • Konvensjon om bevaring av verdens kultur- og naturarv (ratifisert Norge 1977)
    • Statlige planretningslinjer
      • Samordnet bolig, areal og transportplanlegging
      • Klima- og energiplanlegging og klimatilpasning
      • Differensiert forvaltning av strandsonen langs sjøen
    • Plan og bygningsloven
    • Energiloven
    • Nasjonal transport plan - NTP
    • Konsekvensanalyser V712, Statens vegvesen
    • M-1941 Konsekvensutredninger for klima og miljø, Miljødirektoratet
    • Landskapsanalys för planlegging av vägar och järnväger ILKA (Intergread landskaapskaraktärsanalys) - En handledning
    • Landskapet är arenan - Integrerad landskapskarakärsanalys, en metodbeskrivning
  • Kompetanse tilsvarende de tre første studieårene på universitet/høyskole. Da emnet skal gi kompetanse i tverrfaglig problemløsning, er det en fordel med studenter fra ulike fagdisipliner.
  • Mappe med bokstavkarakter A-F: Vurdering baseres på en mindre individuell skriveoppgave inkl. seminar, samt en større skriftlig prosjektoppgave i grupper som skal presenteres muntlig.

    Det gis individuell vurdering (justert karakter sammenliknet med resten av gruppa). Dette baseres på skriveoppgaven og den enkeltes arbeidsinnsats og samarbeidsevne i gruppeprosjektet. For å kunne ta hensyn til arbeidsinnsats og samarbeidsevne, kreves det at gruppa har levert rapport på disse kriteriene.



    Mappevurdering Karakterregel: Bokstavkarakterer
  • Ekstern sensor deltar i vurdering av selve opplegget for bedømmelse. Ekstern sensor deltar også i sensurering av alle eksamensbesvarelser for gruppeprosjektet.
  • Feltbefaring, utferder, workshops/seminar og muntlig presentasjon av prosjektoppgave. Det skal også leveres felles timeliste som viser den enkeltes arbeidsinnsats i gruppeprosjektet og et individuelt vurderingsskjema som viser samarbeidet i gruppa.
  • Forelesningstid med veiledning og workshops/seminar ca. 40-45 timer, befaring/feltarbeid ca. 25 timer, utferder ca. 15 timer, gjennomganger ca. 10-15 timer.
  • LANDSAM på masternivå - M-LA, M-BYREG, M-NF, (B-LI). Det ønskes balansert fordeling av studenter fra ulike retninger for å oppnå god tverrfaglighet
  • GSK