LAA231 Bærekraftig landskapsforvaltning

Studiepoeng:10

Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn

Emneansvarlig:Bjørn Anders Fredriksen

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Norsk

Antall plasser:Max 35

Frekvens:Årlig

Forventet arbeidsmengde:250 timer

Undervisnings- og vurderingsperiode:

Emnet starter og avsluttes i vårparallellen.

Det arrangeres en valgfri studietur, knyttet til LING, i mai/juni eller augustblokka i samråd med studentene.

Om dette emnet

I dette emnet ser vi på prosesser og mekanismer for forvaltning av landskap og grøntanlegg, og hvordan landskapsplanleggere gjennom bl.a. helhetlig planlegging, kulturminnevern og offentlig deltagelse kan bidra til å fremme et balansert samspill mellom kultur- og naturverdier.

I undervisningsopplegget inngår forelesninger, gruppearbeid, individuell oppgaveløsning, litteraturstudier og en befaring.

Dette lærer du

Emnet har som mål å utvikle en selvstendig vurderingsevne og bred forståelse samt:

Kunnskap om:

  • forvaltningssystemer i norsk offentlig forvaltning, relevant for grøntfaget samt oppbygging av politisk og administrativt system med roller og ansvar på de ulike nivåer
  • ulike organiseringer for grøntforvaltning i norske kommuner
  • grønt- og landskapsforvaltningens rolle og interesser som en aktør og pådriver, primært i offentlig virksomhet
  • prinsipper for forvaltningen som strategisk handlende aktører og i samhandling mellom private og offentlige aktører.
  • tidsskrifter og andre kanaler som presenterer ny kunnskap innenfor grøntfaget
  • deltagelse i offentlig debatt

Ferdigheter i :

  • å kunne forklare en formell organisasjon og beskrive formålet med organisering samt forklare forskjellen mellom den administrativ og politiske oppbyggingen
  • å innhente og systematisere relevant kunnskap innenfor områdene nevnt ovenfor og anvende dette på praktiske og teoretiske problemer innenfor grøntforvaltning

Generell kompetanse i:

  • selvstendig innhenting av ny kunnskap og tilegnelse av nye ferdigheter, relevant for grøntfaget.
  • å rette et kritisk blikk på eget arbeid og ha evnen til å reflektere over motargumenter og andre betraktningsperspektiver framkommet under veiledning fra lærer og medstudenter.
  • å bidra som en faglig stemme internt og i det offentlige rom.
  • Læringsaktiviteter

    Læringsaktivitetene innbærer å:

    • øve på problembasert læring, med utgangspunkt i et mangfold av offentlige og private aktører i forvaltningsfeltet.
    • øve på samarbeidslæring med studenter, lærere og eksterne ressurspersoner.
    • delta i seminarer om vurdering av tekster/ litteraturseminar
    • øve på refleksjon
    • skrive fagartikkel/debattinnlegg
    • innta rollen som opponent til medstudenteres besvarelser.
    • øve på prosjektarbeid, med innhenting av ulike data som kunnskapsgrunnlag for videre bearbeiding og kritisk vurdering frem til nye løsningsforslag.
    • trene på vurdering av ulike prinsipper for forvaltningen som strategisk handlende aktører og i samhandling mellom private og offentlige aktører.
  • Læringsstøtte
    Det holdes veiledning som storkollokvie med alle samlet. Videre veiledning individuelt eller i grupper. Enkeltspørsmål rettet til emneansvarlig som er av generell interesse besvares i Canvas.
  • Pensum

    Aktuelle artikler fra ulike tidsskrift og magasin, oppdateres hvert år.

    Artikkelserie legges ut på Canvas

    Videre må studenten selv innhente relevante data.

  • Forutsatte forkunnskaper
    Godkjente første studieår i studieprogrammene landskapingeniør / landskapsarkitektur, godkjent bachelorgrad i plantevitenskap eller tilsvarende fra annet lærested.
  • Anbefalte forkunnskaper
    Basiskunnskap om styring av norsk forvaltning.
  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
    Oppgave: avsluttende gruppebasert prosjektoppgave med muntlig gjennomgang.

  • Sensorordning
    Ekstern sensor er med på avsluttende presentasjon og sensurering av emnets semesteroppgave, som er en gruppeoppgave.
  • Obligatorisk aktivitet

    Obl. 1 Fysisk oppmøte med tilstedeværelse første undervisningsdag.

    Obl. 2 Deltakelse i alle gjennomganger, inkludert sluttgjennomgang med sensor.

    Obl. 3 Deltakelse på utferder.

    Obl. 4 Komplett innlevering av alle deloppgaver i Canvas.

    Alle innleveringer må skje innen oppsatte frister og være godkjent. Emne må tas om igjen i sin helhet, hvis innleveringene ikke fullføres i sin helhet.

    Det er obligatorisk oppmøte i 80% av undervisningen.

  • Merknader
    Det tas forbehold om endringer for gjennomføring av emnets undervisning våren 2025.
  • Undervisningstider

    4-6 timer timeplansikret pr. uke Forelesninger, mv.: +/- 50 timer.

    Befaringer: 15 timer

    Veiledning: 5 timer.

    Gjennomganger: 20 timer.

    I tillegg til deltakelse i den strukturert arbeidstid, forventes resterende timer som egeninnsats.

  • Fortrinnsrett
    B-LI. Ved ledige plasser vil studenter ved M-LA, M-PV grøntmiljø bli prioritert.
  • Opptakskrav
    GSK