LAA231 Bærekraftig landskapsforvaltning
Studiepoeng:10
Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn
Emneansvarlig:Bjørn Anders Fredriksen
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Antall plasser:Max 35
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:250 timer
Undervisnings- og vurderingsperiode: Emnet starter og avsluttes i vårparallellen. Det arrangeres en valgfri studietur, knyttet til LING, i mai/juni eller augustblokka i samråd med studentene.
Om dette emnet
I dette emnet ser vi på prosesser og mekanismer for forvaltning av landskap og grøntanlegg, og hvordan landskapsplanleggere gjennom bl.a. helhetlig planlegging, kulturminnevern og offentlig deltagelse kan bidra til å fremme et balansert samspill mellom kultur- og naturverdier.
I undervisningsopplegget inngår forelesninger, gruppearbeid, individuell oppgaveløsning, litteraturstudier og en befaring.
Dette lærer du
Emnet har som mål å utvikle en selvstendig vurderingsevne og bred forståelse samt:
Kunnskap om:
- forvaltningssystemer i norsk offentlig forvaltning, relevant for grøntfaget samt oppbygging av politisk og administrativt system med roller og ansvar på de ulike nivåer
- ulike organiseringer for grøntforvaltning i norske kommuner
- grønt- og landskapsforvaltningens rolle og interesser som en aktør og pådriver, primært i offentlig virksomhet
- prinsipper for forvaltningen som strategisk handlende aktører og i samhandling mellom private og offentlige aktører.
- tidsskrifter og andre kanaler som presenterer ny kunnskap innenfor grøntfaget
- deltagelse i offentlig debatt
Ferdigheter i :
- å kunne forklare en formell organisasjon og beskrive formålet med organisering samt forklare forskjellen mellom den administrativ og politiske oppbyggingen
- å innhente og systematisere relevant kunnskap innenfor områdene nevnt ovenfor og anvende dette på praktiske og teoretiske problemer innenfor grøntforvaltning
Generell kompetanse i:
- selvstendig innhenting av ny kunnskap og tilegnelse av nye ferdigheter, relevant for grøntfaget.
- å rette et kritisk blikk på eget arbeid og ha evnen til å reflektere over motargumenter og andre betraktningsperspektiver framkommet under veiledning fra lærer og medstudenter.
- å bidra som en faglig stemme internt og i det offentlige rom.
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Merknader
Undervisningstider
Fortrinnsrett
Opptakskrav