LAA211 Hagekunst og landskapsarkitekturteori
English course information
Søk etter andre emner
Velg annet år
Viser emneinfo for studieåret 2015 - 2016.
Emneansvarlige: Karsten Jørgensen
Medvirkende: Annegreth Dietze-Schirdewahn, Anne Katrine Geelmuyden
Studiepoeng: 5
Ansvarlig fakultet: Institutt for landskapsplanlegging
Frekvens: Årlig
Undervises på språk: EN, NO
(NO=norsk, EN=Engelsk)
(NO=norsk, EN=Engelsk)
Undervises i periode:
Emnet starter i høstparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i høstparallellen,
Første gang: Studieår 2012-2013
Fortrinnsrett: M-LA, 3 studieår
Undervises hvor?:
Emnets innhold:
Emnet er bygget opp med utgangspunkt i forelesninger, seminarer, individuelle oppgaver og gruppeoppgaver. Det blir gitt en oversikt over hagekunstens og landskapsarkitekturens historier og teorier, og enkelte relevante temaer som feks aktuelle rehabiliteringsprosjekt blir gjennomgått. Det blir gitt en kort oversikt over aktuelt lovverk som Kulturminneloven og Biomangfoldloven samt relevante internasjonale konvensjoner som feks den Europeiske Landskapskonvensjonen og Firenze-charteret. Begreper og teorier knyttet til bevaring, bruk og utvikling av historiske hager og landskap vil bli diskutert. Oppgavene omfatter bl.a. utarbeidelse vitenskapelige tekster.
Læringsutbytte:
Læringsaktiviteter:
Læringsmåter i emnet er litteraturstudier, deltakelse i forelesninger og seminarer og befaringer til aktuelle hage- og landskapshistoriske anlegg. Gjennom arbeid med oppgaver, både individuelt og i grupper, skal studentene anvende lærestoffet i konkrete case-studier, og få veiledning og respons på innleverte prosjektoppgaver.
Læringsstøtte:
-
Pensum:
Magne Bruun: Norske hager gjennom tusen år (Andresen og Butenschøn, 2007)
Berque, Augustin: Thinking Through Landscape. (Routledge 2013)
John Dixon Hunt: Greater perfections: the practice of garden theory (Thames and Hudson London 2000
Elizabeth Barlow Rogers Landscape Design: A Cultural and Architectural History (Harry N. Abrams 2001)
Susan Herrington: On landscapes (Routledge 2008)
Forutsatte forkunnskaper:
LAA115 / LAA116 eller tilsvarende kompetanse
Anbefalte forkunnskaper:
Gjennomført 1. og 2. studieår M-LA.
Obligatorisk aktivitet:
3 - 4 individuelle tekstoppgaver
Vurderingsordning:
Det leveres mindre oppgaver underveis i kurset som må være bedømt til bestått. Mot slutten av kurset leveres en større oppgave som blir bedømt av ekstern sensor.
Sensor:
Avsluttende oppgave vil bli evaluert av ekstern sensor.
Merknader:
Studentene må dekke evt. kostnader til befaringer etc. Obs: Emnet er under utvikling og endringer i innhold og oppgaver vil bli gjort, bl.a. i fht. harmonisering med LAA115/116, LAA312 og LAA321
Normert arbeidsmengde:
150 timer
Opptakskrav:
GSK
Undervisningstid:
Ca 40 - 50 timer forelesning/seminar, ca 100 timer selvstudium/selvstendig arbeid med oppgaver
Eksamensdetaljer: Langsgående vurdering: A - E / Ikke bestått