INN332 Internship Abroad

Studiepoeng:25

Ansvarlig fakultet:Handelshøyskolen

Emneansvarlig:Stephen Sirris

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Engelsk

Antall plasser:Ingen.

Frekvens:Årlig.

Forventet arbeidsmengde:

750 timer.

380 timer i bedrift/institusjon (12 uker, 4 dager per uke), 80 timer seminarer og workshops ved vertsinstitusjonen, 290 timer arbeid på pensum, logger og refleksjonsrapporten.

Undervisnings- og vurderingsperiode:Gis i vårparallellen.

Om dette emnet

Et internasjonalt internship i entreprenørskap og innovasjon gir tverrkulturell arbeidslivserfaring i et relevant selskap i et annet land. Studentene får prøvd ut teorier og metoder i praksis i en ny kulturell kontekst, samtidig som de selv bidrar med sine ressurser, forskningsbasert kunnskap og utenfraperspektiver. Slik vil internshipet være nyttig for både studenten og virksomheten hen jobber for og gi begge parter rikelig med læringsmuligheter.

Emnet tar utgangspunkt i tverrkulturell handlingsorientert læring innenfor området entreprenørskap og innovasjon. Hensikten med emnet er å tilegne seg relevant praktisk erfaring og å anvende akademisk kunnskap i praksis. Samarbeid mellom universiteter og arbeidsliv har gitt mange innovasjoner. Bestrebelser på å finne løsninger på komplekse sosiale, miljømessige og økonomiske utfordringer har i økende grad krevd samarbeid mellom universiteter og arbeidssliv, lokalt og tverrkulturelt. Inkubasjonssamarbeid mellom arbeidsliv og universiteter er derfor sentralt. For tiden er samarbeidsinstitusjonene vår universitetet i Stellenbosch i Sør-Afrika og Rice University i USA.

Dette lærer du

​Etter endt emne skal studenten ha følgende læringsutbytte, inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har god kunnskap om praktisk arbeid med entreprenørskap og innovasjon hos aktører i en annen kulturell kontekst enn den norske
  • har god kunnskap om anvendelsen av entreprenøriell kompetanse slik at det skapes ny kunnskap og forståelse som utfordrer etablert tenkning og praksis

Ferdigheter

Studenten

  • har evne til å samarbeide om å identifisere nye muligheter som kan bidra til nye og kreative ideer, omstilling og vekst
  • kan analysere, formulere, formidle og bruke lentreprenørskapsløsninger og ta velfunderte faglige valg ved å reflektere over teori og praksis i en ny kulturell kontekst
  • kan relatere egne praktiske erfaringer fra internshipet til teori og metoder i studieprogrammet
  • kan analysere, reflektere over og kommunisere praksisbaserte erfaringer

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for betydningen av en tverrkulturell kontekst for faglig utvikling innenfor entreprenørskap og innovasjon
  • kan arbeide selvstendig, delta i organisasjonen som teammedlem og bidra som partner med et utenfraperspektiv på innovasjonsutfordringer
  • kan reflektere over og kommunisere omkring praksisbasert tverrkulturell læring
  • Læringsaktiviteter

    Læringskonteksten er oppstartsselskaper i og rundt universitetet, universitetsmiljøet og det regionale økosystemet.

    Studentene skal delta i ulike nettverks- og kursaktiviteter som introduksjonsseminarer, kurs i innovasjon og entreprenørskap på universitetet, tilstedeværelse på seminarer og workshops organisert i samarbeid med våre partnere ved universitetet samt besøk hos lokale næringsaktører og gründere. Det forventes også initiativ til å delta på lokale nettverksarrangementer i praksisperioden.

    Det skal skrives en refleksjonsrapport på 20 sider der studenten skal koble teori, metoder og praksis og reflektere over internshipet og den praksisbaserte læringen i den andre kulturelle konteksten. Gjennom refleksjonsrapporten skal studenten vise at hen er i stand til å reflektere rundt læring i praksis med utgangspunkt i obligatorisk og selvvalgt litteratur. Ytterligere informasjon om rapportens format og innhold vil bli gitt ved kursstart.

  • Læringsstøtte
    Studentene vil bli tildelt en veileder i vertsmiljøet som vil ha oppsikt med alle aktiviteter. Vedkommende vil fungere som praksiskoordinator og ha tett oppsyn med studentenes aktiviteter.
  • Pensum

    Pensum består av 1200 sider obligatorisk og selvvalgt litteratur. Den obligatoriske litteraturen kunngjøres på Canvas før studenten forlater NMBU. Den selvvalgte litteraturen vil bestå av relevant teori og metoder knyttet til entreprenøriell læring og entreprenørielle metoder innen innovasjon og entreprenørskap.

    I den obligatoriske litteratur inngår blant annet:

    • Clapp-Smith, R., & Wernsing, T. (2014). The transformational triggers of international experiences. Journal of Management Development.
    • Cope, J. (2003). Entrepreneurial learning and critical reflection: Discontinuous events as triggers for ‘higher-level’ learning. Management learning, 34(4), 429-450.
    • Kubberød, E. and Pettersen, I. B. (2017). Exploring Situated Ambiguity in students’ entrepreneurial learning. Education + Training, vol. 59 No. 3, pp. 265-279.
    • Kubberød, E., & Pettersen, I. B. (2018). Exploring students’ entrepreneurial identity matching through cross-cultural learning. Uniped, 41(1), 54-67.
    • Kubberød, E., & Pettersen, I. B. (2018). The role of peripherality in students’ entrepreneurial learning. Education+ Training, 60(1), 2-15.
    • Moon, Jennifer A (2004). A handbook of reflective and experiential learning. Theory and practice. Routledge, New York. (Resource 1, 2, 3, 4, 5, 7). Two Documents (PDF)
    • Bate, A. F. (2021). A comparative analysis on the entrepreneurial ecosystem of BRICS club countries: practical emphasis on South Africa. SN Business & Economics, 1(10), 1-20.
    • Eriksen, T. L. (2016). Sør-Afrikas historie: Førkoloniale samfunn, apartheid og frigjøring. Portal.
    • Pidduck, R. J. (2022). The entrepreneurial advantages of experiencing foreignness: leveraging shocks for capability clusters. Cross Cultural & Strategic Management, Vol. 29 No. 2, pp. 268-296.
    • Reymen, I., Berends, H., Oudehand, R., & Stultiëns, R. (2017). Decision making for business model development: a process study of effectuation and causation in new technology‐based ventures. R&D Management, 47(4), 595-606.
  • Forutsatte forkunnskaper
    Foregående emner i masterprogrammet i entreprenørskap og innovasjon.
  • Anbefalte forkunnskaper
    Kompetanse i fagområdet tilsvarende progresjonen i masterprogrammet i entreprenørskap og innovasjon.
  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
    Refleksjonsrapport skrives på engelsk. Refleksjonsrapporten teller 100 % av karakteren. Den praksisbaserte tverrkulturelle læringen skal dokumenteres underveis gjennom to refleksjonslogger. Den endelige akademiske leveransen er en refleksjonsrapport som skal skrives individuelt. Refleksjonsrapporten vurderes til bestått/ikke bestått.

    Refleksjonsrapport Karakterregel: Bestått/ Ikke bestått
  • Sensorordning
    Ekstern sensor kvalitetssikrer pensum, eksamensoppgaver og prinsipper for evaluering og besvarelser.
  • Obligatorisk aktivitet

    Obligatorisk aktivitet:

    • Obligatorisk internship i oppstartsbedriften/firmaet. Full tid fire arbeidsdager (32 timers uke) i 12 uker.
    • Obligatorisk deltakelse en dag i uken i alle de fastsatte entreprenørskapsaktivitetene i vertslandet, inkludert kontakt med lokalt næringsliv, tilstedeværelse på seminarer og andre obligatoriske oppgaver, som vil bli spesifisert i vertslandet.
    • To logger fra refleksjon over praksis.
    • Refleksjonsrapport om egen entreprenøriell og tverrkulturell læring.

    Obligatorisk aktivitet må gjentas ved gjentak av emnet.

  • Merknader
    Ingen.
  • Undervisningstider
    Internship fire dager i uka og faglig opplegg ved universitetet en dag i uka.
  • Fortrinnsrett
    Studenter ved masterprogrammet i entreprenørskap og innovasjon.
  • Opptakskrav

    Dette er et internship- og utvekslingstilbud for masterstudenter. Det vil være en egen søknadsprosess i høstsemesteret. Mer informasjon finner du på: www.internabroad.no/

    Det medfører skolepenger for å reise på Internship Abroad. Studenten forplikter seg i henhold til gitte frister. Hvis studenten trekker seg fra avtalen om internship etter at fristen er gått ut, må det påregnes å betale skolepenger.