INN271 Bærekraftig entreprenørskap
Emnet kan ha endringer på grunn av koronautbruddet. Sjekk Canvas og studentWeb.
English course Information
Søk etter andre emner
Viser emnet slik det undervises i studieåret med start i 2018 .
Emneansvarlige: Nils Sanne
Medvirkende: Axel Fidje Zeiner
Studiepoeng: 5
Ansvarlig fakultet: Handelshøyskolen
Frekvens: Årlig
Undervises på språk: EN, NO
(NO=norsk, EN=Engelsk)
(NO=norsk, EN=Engelsk)
Undervises i periode:
Dette kurset går i januarblokken hvert år fra 2019. Emnet har undervisning/vurdering i januarblokka.
Første gang: Studieår 2017-2018
Emnets innhold:
- jobbe med innovasjon og produktutvikling
- starte egen bedrift
Med unntak av uke 1, har emnet to samlinger i uken:
Læringsutbytte:
Kurset har som mål å gi studenter grunnleggende innsikt i hvordan utvikle de forretningsmessige og strategiske aspekter ved en forretningsidé slik at den kan skape verdi for en kunde i et relevant marked. Kursdeltakerne vil få en teoretisk og praktisk forståelse for forretningsutvikling med fokus på forretningsmodellering, Lean Startup, kundeinnsiktsmetoder, økonomiske forutsetninger og kalkyler i tidlig fase innovasjonsprosjekter. Kurset fokuseres rundt verktøy og teknikker for å teste ut en ide for et marked og vil samtidig gi en lett innføring i økonomi, markedsføring og strategi. Læringsutbytte:
Kunnskaper:
- Kunne gjengi nøkkelelementer i lean startup
- Anvende metodene innenfor lean startup (forretningsmodell, kundeutvikling, agile development)
- Designe, evaluere og gjøre rede for de forskjellige elementene i en forretningsmodell
- Gjøre rede for de forskjellige typene MVP, og når de bør brukes
Ferdigheter:
- Bevisbasert entreprenørskap. Anvende metoder for testing av de forskjellige elementene/antakelsene i forretningsmodellen gjennom dialog og interaksjon med interessenter. Analysere resultat, og basert på dette, foreslå videre strategi for utvikling.
- Erfaring med å bygge MVP, teste denne mot kunde, og videreutvikle basert på tilbakemeldinger fra kunde
- Konkurrentanalyse - evne til å vurdere andre aktører i markedet og hvordan egen ide differensierer seg fra dem.
- Marked - evaluere størrelse på marked
Generell kompetanse:
- Arbeide selvstendig med stor grad av selvstyring på et konkret og praktisk forretningscase
- Arbeide i prosjektteam, kommunisere og samarbeide og utveksle synspunkter med andre som har ulik bakgrunn fra en selv
- Bruke egen kunnskap og kompetanse på nye og komplekse områder gjennom å utforske forretningscase og dermed kunne reflektere over og forbedre egen faglig utøvelse
- Kommunisere og presentere eget arbeid
- Utvikle egen strategisk tenkning, selvtillit og kreativitet på nye områder
Læringsaktiviteter:
Eksperimentell læring : Læringen foregår i hovedsak utenfor klasserommet gjennom samtaler med interessenter, dvs brukere, kunder, potensielle partnere og rådgivere.Team-basert : Faget er team-basert, og alt arbeid utenom egenstudier vil være i team med 3-4 personer.Gjennomføring av eksperimenter : Alle elementer i forretningsmodellen er antakelser som testes ut gjennom eksperimenter. Dette gjør man gjennom å snakke med, og observere kunder. Det man lærer gjennom eksperimentene, danner grunnlag for å bygge en første versjon produktet eller tjenesten - Minimum Viable Product (MVP).Bygging av MVP : Selv tidlig fase MVP er kan gi verdifulle tilbakemeldinger fra kunder.Omvendt klasserom : Forelesningene er på nett (Udacity), og sees av hver enkelt i forkant av samlingene. Oppsummering av teamets framdrift, som normalt gjøres i en innlevering, gjøres her som en presentasjon foran klassen.Dypdykk i temaet: Forelesningene på nett supplementeres av en kortere forelesning på hver samling.Presentasjon av framdrift: På hver samling vil hvert team gi en oppsummering av hva de har gjort og lært siden forrige samling.Felles læring : Tilbakemeldingene som gis etter presentasjonene er ment som læring for alle teamene.Lære av hverandre : Et mål for programmet er å maksimere den felles læringen. Det er studentenes ansvar å hjelpe hverandre, og å lære av andres erfaringer.Dokumentasjon av framdrift : Før hver samling skal teamet oppsummere og dokumentere hva de har lært. Informasjonen brukes som grunnlag for veiledning og vurdering.
Læringsstøtte:
Veileder til hvert team
Pensum:
Startup Owners Manual: Blank & Dorf
Business Model Generation: Osterwalder, et al
Udacity: How to build a startup (videoforelesninger av Steve Blank)
Jørgensen og Pedersen: RESTART. 7 veier til bærekraftig business.
Vurderingsordning:
Emnet er teambasert og 100% av karakteren kommer fra teamets framdrift og siste presentasjon. De ulike delene vektes på følgende måte:
25% - Framdrift i team basert på skriftlig dokumentasjon
25% - Teamets presentasjoner under samlinger
50% - Teamets siste presentasjon
Sensor:
Merknader:
Emne er åpent for alle programstudenter ved NMBU utenom studenter ved masterprogrammene M-ØA og M-EI. Studenter på masterprogrammet M-ØA kan ta INN371.
Normert arbeidsmengde:
150 timer.
Opptakskrav:
Emne er åpent for alle programstudenter ved NMBU utenom studenter ved masterprogrammene M-ØA og M-EI. Studenter på masterprogrammet M-ØA kan ta INN371.
Overlapp:
5 studiepoeng overlapp mellom BUS271, INN271, BUS272, BUS171 og INN371
Eksamensdetaljer: :